מבדיקת "מעריב" עולה כי מאז תחילת מבצע עלות השחר בצהרי יום שישי האחרון עלה היקף הפניות למוקדי ער"ן (עזרה ראשונה נפשית) בכ־40% לעומת סופ"ש רגיל, ובסך הכל 2,370 פניות. בער"ן מסבירים כי הייצוג של תושבי הדרום הפונים לקו הסיוע היה גבוה מגודלם באוכלוסייה - שליש היו מאזור המרכז, 20% מהדרום והיתר משאר חלקי הארץ.

עיקר הפניות היו מהורים שרוצים לעזור לילדיהם להתמודד עם המצוקה הנפשית לאור המצב הביטחוני, אנשים שמתמודדים עם חרדה ומצוקה נפשית בעקבות המצב, וכן אנשים שמתמודדים עם חרדה ביומיום ומתמודדים עם התגברות החרדה עקב עליית המתיחות הביטחונית. ד"ר שירי דניאלס, מנהלת מקצועית ארצית בער"ן, אומרת: "הימים האחרונים הזכירו לנו שבעתות חירום, לציבור יש צורך בביטחון נפשי בדיוק כפי שהוא זקוק לביטחון פיזי. גם כעת, כשסבב הלחימה מאחורינו, האוכלוסייה האזרחית עדיין נשארת דרוכה.

יידרשו עוד זמן ותמיכה זמינה ונגישה לפני שנחוש טעמה של שגרה. ער"ן מתפקדת כמד"א של הנפש, והפניות אליה משקפות תנודות במפלס המצוקה הרגשית והחרדה של החברה הישראלית". מבצע עלות השחר הוביל לפתיחה מיידית במתכונת חירום של קו הסיוע בעמותת נט"ל, המעניקה סיוע נפשי למתמודדי פוסט־טראומה על רקע טרור ומלחמה. התקבלו מאות שיחות של אזרחים, גברים ונשים כאחד, נפגעי חרדה שביקשו סיוע ותמיכה נפשית. מאחר שהשנה מרכזי החוסן בעוטף עזה נערכו מראש עם קווי תמיכה והכוונה לתושבי הדרום, עיקר השיחות שהתקבלו בנט"ל היו מתושבי המרכז (כ־80% מהשיחות). מחצית מהפונים היו הורים לילדים שביקשו סיוע להתמודדות עם הילדים שלהם. רבים אחרים היו אזרחים שנחשפו באופן אישי לפיגועים שהיו בארץ לפני מספר חודשים.

"תגברנו את הקו עם מתנדבים ואנשי מקצוע, שהתגייסו להעניק תמיכה נפשית לכל הפונים", אומרת אפרת שפרוט, מנכ"לית נט"ל. "בעת חירום נותן הקו סיוע נפשי ראשוני עבור כל אלו החשים חרדה ולחץ ומחפשים מענה מיידי שיעזור להם, כמו גם מתמודדים עם פוסט־טראומה מפיגועים, מבצעים צבאיים, טרור ומלחמה. עבורם המבצע הוא טריגר המחזיר אותם לחוויות טראומטיות שאותן הם נושאים, ומגביר את הסימפטומים".