במהלך השנה שחלפה התקבלו בער"ן (עזרה ראשונה נפשית) יותר מ־188 אלף פניות מנשים בטלפון ובשירות האונליין, המהוות 62.5% מהפניות לעמותה. ניתוח הפניות לפי גיל מלמד כי מתבגרות עד גיל 17 פונות לסיוע בשיעור כמעט כפול ממתבגרים.

בגילי 25־35 שיעור הפניות של גברים גבוה מנשים בכ־10%, ובגיל 65 ומעלה פניות נשים גבוהות משמעותית מאלו של גברים. ניתוח תוכן הפניות של נשים מלמד על הנסיבות המרכזיות שהובילו אותן לפנות לעזרה: 21% מהפניות של נשים התקבלו על רקע מצוקה נפשית חריפה, כאב נפשי ודיכאון (לעומת 30% מפניות הגברים באותו נושא).

23.5% מפניות הנשים עסקו בבדידות (לעומת 26% מהפניות של גברים) ו־7% בחרדה וטראומה (לעומת 5% מפניות הגברים). בעיות הקשורות לזוגיות היוו 8% מפניות נשים (לעומת 6% מפניות גברים). נפח דומה תפסו סוגיות של הורות בקרב נשים, כאשר גברים לעומתן פנו לסיוע בנושא זה 60% פחות. 10% מהפניות של נשים עסקו בקושי סביב מערכות יחסים חברתיות (לעומת 6% מפניות גברים).

בער"ן מוסיפים כי נשים, באופן שונה מגברים, פונות יותר לעזרה, אך לא רק מתוך דאגה לעצמן אלא בעקבות דאגה ליקרים לליבן, בעיקר ילדים, בני זוג והורים מבוגרים ומשתפות בתחושת חוסר האונים אל מול סבל שחווים הסובבים.

עוד עולה מהנתונים כי פניות נשים בנושא תעסוקה ומצוקה כלכלית נמוכות ב־30% מפניות גברים בנושא. פניות בנושא פגיעה מינית ואלימות במשפחה מגיעות מנשים בשיעור כפול מפניות גברים. הזדקנות מהווה נושא המעסיק נשים בפניות לתמיכה פי שלושה מאשר גברים.

ד"ר שירי דניאלס, המנהלת המקצועית הארצית של ער"ן, אומרת: "הנטייה המוגברת של נשים ביחס לגברים לפנות לעזרה ונכונותן לקבל תמיכה מהווה גורם מגן של חוסן. הימנעותם היחסית של גברים לפנות לקבלת עזרה, גם בעת מצוקה חריפה, הופכת אותם לקבוצת סיכון".

עוד הוסיפה כי "תפיסות תרבותיות ומגדריות מסורתיות נוקשות מקשות על גברים לקבל עזרה, היות שזו נתפסת כביטוי לחולשה. אבל גם על כל אותן מאות אלפי פניות של נשים שהיו חזקות ברגעים חלשים ופנו אלינו, נמצאות לצערי הרבה יותר נשים אחרות המצויות ברגע זה ממש במצוקה גדולה. על קווי ער"ן ומעבר למסך המחשב אין צורך לשמור על תדמית 'החזקה' או 'אם השנה', אפשר להיות מי שאנחנו על כל החששות, האכזבות, הציפיות והחלומות".

לער"ן התקשרו 1201, 24 שעות ביממה, או פנו אונליין דרך אתר העמותה: www.eran.org.il (סיוע אנונימי באמצעות צ'ט, וואטסאפ, מייל ופורום).