בן זוגי רוצה שאעשה דיאטה, וכל הזמן מעיר לי על כך. אני מקפידה לשמור על תזונה טובה לאורך כל היום, אבל בלילה אחרי שהוא נרדם, אני הולכת למטבח ואוכלת כל מה שאני רואה, בעיקר מתוקים, עוגיות, עוגות, שוקולד וקורנפלקס. איך אוכל להימנע מכך?

"לגוף שלנו אי אפשר לשים קיר ולעשות את הבלתי אפשרי מבחינת המערכת. הגוף זקוק לסוכרים ולחלבונים, והוא זקוק גם לפחמימות. אם מונעים ממנו את כל אלה במשך כל היום, הוא פשוט יחפש פיצוי. אם החבר שלך רוצה שתעשי דיאטה, זו זכותו, אבל לדעתי את היא שצריכה להחליט מה את רוצה לעשות. את מציינת שאת מקפידה על תזונה טובה במשך היום, אבל השאלה היא אם מה שאת קוראת לו 'תזונה טובה' אכן טוב ומתאים לך ולגופך.

"לשאלתך איך אפשר להימנע מאכילת לילה, תשובתי היא פשוט לתת לגוף שלך את כל הדברים שהוא צריך במשך היום. הניסיון מלמד שכאשר מנסים להילחם בכוח ברעב, הגוף שלנו הוא יותר חכם ויותר אינטליגנטי, ולכן הוא בסופו של דבר ינצח. זאת הסיבה, כנראה, לכך שאת מגיעה למצבים שבהם את מתעוררת בלילה כדי לאכול".

"אני מציע לך להתייעץ עם דיאטנית ולא להחליט לבד מהי תזונה נכונה, כי צריך לבדוק ולראות מה הגוף שלך צריך בהתאם. אנחנו זקוקים לארוחת בוקר טובה ולארוחות טובות ומזינות גם במהלך היום. כאשר הגוף מקבל את אותן ארבע־חמש ארוחות ביום, לא מגיעים למצב של רעב, ואין כל צורך בפיצוי לילימובן שכדאי לשמור על כמה כללים, כמו להימנע מסוכרים ומגלוטן ולהגיע לתפריט מאוזן שבו הגוף מקבל את מה שהוא צריך, מה שמוביל גם לירידה במשקל. לכן אני חוזר ומציין שדיאטה היא החלטה שאת צריכה לקבל בעצמך ולא בגלל החבר או הסביבה, וכמובן לעשות זאת בצורה חכמה ונכונה ומאוזנת".

אני מעשנת כבדה בת 52, ועברתי כמה וכמה סדנאות גמילה, אבל אני ממשיכה לעשן כי אני לא מצליחה להתגבר על הדחף שלי. כך למשל סיגריה עם כוס הקפה או סיגריה לאחר ארוחה הם הרגלים רעים שאני לא מצליחה להיפטר מהם. כבר חליתי בסרטן, ויש לי כל הסיבות בעולם להפסיק לעשן, ועדיין הדחף הזה בלתי נשלט מבחינתי. מבחינה הגיונית אני מבינה את הכל, אבל אני לא מצליחה להפסיק. האם יש משהו שעוקף מנגנון הגיוני?

"כל עוד יש סביבך אנשים שמעשנים, גם אם את מאוד רוצה, זה לא פשוט להפסיק לעשן. גם אם אין כרגע עשן באוויר, כאשר מישהו נושף עשן בקרבתך, זה כמעט כאילו את מעשנת בעצמך".

"התמכרות היא לא דבר הגיוני. מה שאת מכנה 'עוקף היגיון', אני קורא לזה מפלצת שגרה במוח ושולטת בך. את יכולה להחליט בבוקר שאת תשתי קפה ולא תעשני הפעם, אבל אז היד שלך פתאום ניגשת בכוחות עצמה לקופסת הסיגריות ולמצית, ואת מוצאת את עצמך מעשנת, אף שלא התכוונת לכך. את לא רוצה, אבל זה קורה לבד. הסיבה היא שכל ההרגלים וההתניות הקיימים אצלך טבועים בתוכך באופן מאוד חזק. המוח מסוגל לשלוח חשמל אל היד שלך ולגרום לה לעשות דברים כמעט בצורה לא רצונית. את לימדת את המנגנון במוח, שאולי מתקיים באופן לא מודע, את כל מה שצריך כדי לעשן, ועכשיו את רוצה לבוא ולהגיד לו 'די'".

"לכן תהליך הגמילה הוא גם תהליך של חינוך מחדש. מדובר בבניית הרגלים חדשים ונכונים. ההחלטה להתגבר על ההרגלים האלה היא אך ורק שלך, כי את היחידה ששולטת במערכת הזאת. לכן אני מחזיר אלייך את הכדור, כי את צריכה לקבל החלטה שאת רוצה להיגמל ולא רק לעשות הפסקה שממנה תמיד חוזרים. את צריכה להחליט שאת נגמלת לתמיד, לקרוא על זה קצת חומרים, ואז לצאת לדרך. הגמילה עצמה לא חייבת להיות בכלל קשה, ולכן אני ממליץ לעשות זאת באופן מבוקר, עם הכנה מוקדמת, ותמיד כדאי גם לקבל ייעוץ וליווי מקצועי".

עריכה: הדס בארי

מתוך תוכניתו של אהוד אברהמסון, בכל שישי ב־07:00 ב"רדיו ללא הפסקה".