"אנחנו לא אוהבים מלונות וגם לא אוהבים להרגיש תיירים. אנחנו אוהבים להרגיש מקומיים", אומרת איילת (שם בדוי), שמיד עם תחילת החופש הגדול נסעה עם משפחתה לחודש למושב פסטורלי בגליל. "בעלי לקח לפה את העבודה שלו, אז אנחנו עדיין עובדים, אבל גם נמצאים בנופש. התחברנו עם אנשים, מצאנו פה בייביסיטר לבנות, יש פה אפילו קייטנה. אנחנו חיים את החיים שלנו, אבל באווירה לגמרי אחרת של נופש. שכרנו בית בטבע, ואילו את הבית שלנו שבמרכז הארץ הענקנו באהבה לקרובי משפחה שהגיעו מחו"ל כדי שישמרו לנו על עליו".
 
בעיצומו של החופש הגדול, כשרבים מאיתנו נמצאים בדרך לנופש בארץ או בחו"ל או במהלכו, יש לא מעט אנשים שמנסים להיות יצירתיים ולמצוא אלטרנטיבה: החלפת בתים לתקופה ארוכה או השכרת ביתם ושכירת בית במקום אחר בארץ. "בהמשך החופש גם לקחנו בית מגניב במדבר לשלושה שבועות", מספרת איילת.

"בסופו של דבר, כמה שבועות במדבר עולים לנו בערך כמו לילה במלון, כי מצאנו דיל ממש טוב. מצאנו בית מטורף, מעוצב עם בריכה, שעולה לנו פחות מ־2,000 שקלים לכל התקופה הזאת. כך אפשר לנפוש כמה פעמים בחופש הגדול, מה שלא יכולת להרשות לעצמך אם היית למשל במלון. אם היית נוסעת לחו"ל, זה היה עולה לך עשרות אלפי שקלים. כיום, בגליל, אני גם נמצאת בנופש, הבנות גם מחליפות אווירה, ואני ממש מרגישה את חיי הכפר. יש פה רועה צאן שמביא לנו בשר פעם בכמה ימים, מישהו שמגדל עזים מביא לנו לבנה וחלב עזים, והכל בעלות מינימלית". 

איך מוצאים דילים כאלה?

"יום אחד פשוט הגענו לפה ושאלנו אם מישהו מפנה במקרה את הבית שלו בחופש הגדול, ואז מישהו סיפר לנו שהוא נוסע לחו"ל ורוצה שישמרו לו על הבית. אפילו קיבלנו את הבית עם אוטו. גם חברים שלנו לקחו עכשיו חודש בקיבוץ לידנו והם באים לבקר אותנו. זה ממש נחמד. הכל פה נראה כמו טוסקנה, עם ענבים וקלמנטינות בחצר. לא להאמין כמה זול זה לנפוש". 
 
"בשנים האחרונות נהגנו לנפוש בבתים של אחרים, בעיקר דרך חברים", מספרת גלית אדלר (39), אם לשלושה מגני טל, שהקימה את קבוצת הפייסבוק "החלפת דירות בין דתיים למטרת נופש". "היינו מחליפים בינינו בתים ונוסעים גם לצפון וגם לאילת. את החלפת הבתים עשינו לרוב בקונספט של כמה ימים, וכשרצינו לנסוע לתקופה ארוכה יותר, שכרנו בית דרך Airbnb, כי לרוב קשה יותר למצוא בתים להחלפה לתקופה ארוכה כגון שבוע וחצי־שבועיים".  

גלית אדלר. קרדיט: צילום פרטי
 
מה גילית כשהקמת את הקבוצה?
"ראיתי שכשאנשים מחפשים בתים להחלפה, לא תמיד יש מענה למשפחות דתיות, אם זה עניין הכשרות במטבח או הקרבה לבית כנסת. אבל כיום בקבוצה שלי נמצאים כולם - גם דתיים, גם חילונים, גם טבעונים, וכל אחד מציג את הדרישות שלו. אני מאמינה בהחלפת בתים, מאמינה שאפשר להחליף וליהנות מזה, להשתמש במשאבים שיש לנו ולא להוציא המון כסף על נופש בבית מלון. גיליתי גם שבארץ יותר נוח לנו להתארח בבתים מאשר במלונות, כי יש יותר מקום, יותר חדרים מאשר במלון שבו בדרך כלל שמים אותך בכוך קטן עם מקלחת משותפת לחמישה־שישה אנשים. גילינו בתים שהיו הרבה יותר מפנקים ממלונות והרבה יותר מתאימים לצרכים שלנו. בהתחלה כאמור היו בתים של חברים, ואילו עכשיו אלה גם בתים של אנשים שאני לא מכירה דרך קבוצת הפייסבוק".
 
היו גם נפילות בדרך? 
"לא, בדרך כלל מתאמים מראש ציפיות איך משאירים את הבית. האם אנחנו מביאים את המצעים או שהם משאירים לנו, ואנחנו מכבסים בסיום האירוח. מפני שלא משלמים על אירוח, אז לרוב הכסף מתפנה לטובת אטרקציות וארוחות במסעדות, ובבקרים בדרך כלל מספיקה מאפייה והצטיידות בסופר של מוצרי חלב. אנחנו חוסכים חלק מאוד ניכר מהכסף, שבמקרה של המשפחה שלי עשוי להגיע ללא פחות מ־1,200 שקלים ללילה במלון". 
 
כיום חברים בקבוצת הפייסבוק של אדלר כ־1,500 גולשים, שמחליפים ביניהם בתים לתקופות שונות: לסופי שבוע, לכמה ימים במהלך השבוע, וגם לתקופות הרבה יותר ארוכות בחופש הגדול. לדבריה, הפעילות בקבוצה מתעוררת בעיקר בזמן חופשות בית הספר. לאדלר עצמה לא מפריע גם להיות בצד המארח. "את מראש מגדירה באילו חדרים האורחים יכולים לישון, ובדרך כלל הם גם מחזירים הכל למקום", היא מספרת. "עד עכשיו לא הייתה שום בעיה, והחזירו לנו את הבית איך שקיבלנו. זה באמת נוח". 
 
בלי חקירות צולבות

חנה (שם בדוי), המתגוררת בצפון הארץ, משכירה מדי קיץ זה ארבע שנים את ביתה לתקופות של בין שבועיים לחודש. "בתקופה הזאת אנחנו מוצאים לעצמנו עיסוקים שונים, נוסעים לחופשה משפחתית במקום אחר,  נמצאים אצל ההורים או נוסעים לחו"ל", היא אומרת. 

מה קוסם לאנשים בבתים הפרטיים?
"קודם כל, זה הרבה יותר זול. הבית שלנו הוא בית פרטי עם חמישה חדרי שינה וחצר, ויש בו מקום אפילו לשלושה זוגות עם ילדים. את יכולה להגיע עם משפחה שלמה עד 12 איש, העלות היא הרבה יותר זולה מבית מלון, ואנשים גם לא רוצים להיות כבולים כמו בבית מלון עם זמנים של ארוחות וכדומה. אצלנו יש להם פרטיות רבה. זו רק המשפחה שלהם, ויש אווירה של חופשה משפחתית עם נוף מדהים. באים אלינו, למשל, כמה אחים עם ילדים קטנים או סבים וסבתות שמזמינים את כל הילדים והנכדים לנופש. אם הם היו לוקחים אותם לבית מלון, הם היו משלמים עשרות אלפי שקלים, כי היו צריכים להזמין לפחות שלושה־ארבעה חדרים". 
 
את לא חרדה לפרטיות שלך?
"לא, כי אחרי שאנשים הולכים, אני שוטפת את הבית ומכבסת, והכל בסדר. אני גם לא חושבת שיש להם מה לחפור לי בתחתונים. השנה אולי אשים על חלק מהארונות אזיקונים כאלה שאי אפשר יהיה לפתוח את הדלת. אף פעם לא שמתי, אבל השנה אולי אעשה זאת, מפני שלא נהיה כאן תקופה ארוכה ולא אהיה בשליטה לראות מה קורה. אנחנו מרגישים שזה Win־Win: גם אנשים נהנים ומקבלים מקום יפה בזול, וגם אנחנו יכולים לייצר לעצמנו הכנסה נוספת".

קרה כבר שהרסו לך משהו? 
"לא משהו משמעותי. אולי החלון קצת לא נסגר כמו שצריך, אבל לא דברים שהם קריטיים, ואי אפשר לתקן. בסך הכל, חלק מהאנשים מגיעים אלי דרך אנשים שאני מכירה, ולגבי חלק אחר - זה באמת עניין של לסמוך. אני מדברת לפני כן עם האנשים, אבל לא עושה להם חקירות צולבות".

היית ממליצה לאנשים לנפוש ככה? 
"בהחלט. אני חושבת שזה פתרון מעולה גם לתקופה קצרה וגם לתקופה ארוכה כמו החופש הגדול. זה פתרון שיכול לחסוך הרבה כסף, ואת גם מקבלת הרבה מעבר. יש אנשים שחוזרים אלינו כבר שנה שנייה".

את לוקחת מהם דמי ערבות? 
"אני לא לוקחת, אבל יש לי חברות שכן לוקחות. אפילו את הכסף אני לא גובה מראש. בינתיים לא היה לי מישהו שלא השאיר כסף. אני בחורה שמאמינה באנשים".

זה לא קצת ריסקי? 
"יכול להיות שכן, אבל אני באמת מאמינה באנשים שדיברתי איתם. כשאתה אמיתי עם אחרים, הם אמיתיים איתך. עדיין לא נכוויתי, למזלי".  

הולך ומשתבח

"הפעם הראשונה שבה מישהו נכנס לך לבית היא מאוד קשה", מודה אלחנן שורץ (38) מכרם מהר"ל. "אתה אומר לעצמך: 'מישהו אחר יישן לי במיטה, יחטט לי בדברים', אבל ברגע שמשחררים את זה - הכל נעשה יותר קל.  בשנתיים האחרונות עשינו החלפות בתים ממש בחינם, ללא כסף, משהו כמו שבע־שמונה פעמים. לרוב, אנשים מחליפים בתים לתקופות מקבילות לחופשות של בתי המלון, כלומר שלושה־חמישה לילות, אבל בחופש הגדול אנשים יכולים לפעמים לנסוע גם לשבועיים. אנחנו מחליפים בתים גם כדי לחסוך את המלון, אבל מבחינתי יש בזה גם קטע חברתי".

אלחנן שורץ. קרדיט: צילום פרטי
 
ממה אתה נהנה בהחלפת בתים?
"הכיף הוא שאתה לא חנוק בחדר קטן כמו במלון עם כל הילדים, אלא מקבל בית גדול. החלפנו בתים כבר בכל הארץ - מקיבוץ דן בצפון ועד ירוחם בדרום, בירושלים, בבית זית, במעלה הגלבוע, ובקרוב כנראה נהיה ברמת הגולן. אומנם גם בהחלפת בתים יש הוצאות, אבל במקום להוציא על מלון - מוציאים יותר על אוכל בחוץ, על אטרקציות. המטרה היא לנפוש בארץ בדרך אחרת, ועל הדרך גם מרוויחים כל מיני חברים חדשים שלא הכרנו במקומות אחרים. עם חלק מהאנשים אנחנו גם נשארים בקשר לאחר הנופש. יש בזה גם משהו חברתי מאוד יפה, ואנחנו גם עושים את זה מתוך אמון. אני מאוד שמח לארח בבית שלי אנשים שאני לא מכיר. אני רוצה שהם ייהנו. אני גם לא מפחד מפגיעה בפרטיות. בדרך כלל אנחנו משאירים בהתחלה עוגיות, ובסוף הם משאירים לנו מתנה קטנה". 

ספגת נזקים כלשהם?
"פעם אחת נשברה תמונה, אבל זה כל כך שולי שזה לא מעניין. האישיו הוא באמת חוויה אחרת לילדים בחופש ומשהו יותר חברתי. זה אפילו פחות העניין של הכסף, אלא לתת למישהו את הבית שלך ולקבל בית של משפחה אחרת שגרה במקומות אחרים, עם אופציה של אזורי טיול אחרים ומעניינים לכל המשפחה. בסופו של דבר, זה גם חיסכון. זה יכול לאפשר לך לצאת, למשל, לנופש עם הילדים פעמיים בחופש הגדול, מה שבבית מלון לא יכולת להרשות לעצמך. עד עכשיו לא נפלנו עם החלפת בתים, אלא בדיוק ההפך: כל הזמן זה רק הולך ומשתבח".