כשהגוף שלנו מזהה איום הוא מפריש הורמוני סטרס שתפקידם להכין אותו להתמודדות פיזיולוגית עם הגורם המאיים. בעוד שבתקופה הפרה-היסטורית נזקקנו מאוד למנגנונים אלו, כיום אנו חיים בעידן שבו לא סביר שביומיום שלנו נאלץ לברוח מחיה טורפת או להילחם בה או להתמודד עם סכנות קיומיות אחרות מסוג זה. ובכל זאת, מאז ועד היום, המוח שלנו ממשיך לייצר את אותם כימיקלים בכל פעם שאנחנו נמצאים בסטרס. 

למה זה גורם? כשסטרס נחווה ברמות גבוהות על פני תקופה ארוכה, כפי שבהחלט עלול לקרות בימי הסגר האינסופי, המוח מפריש עוד ועוד הורמוני סטרס שמובילים לשינוי במאזן הכימי במוח, בין היתר ברמות של מתווכים עצביים כמו אדרנלין, והתוצאה היא שינוי במצב הרוח, ביכולת הריכוז והמיקוד ובעיקר בהרגשה הכללית. לאורך זמן עלולים להתפתח גם סימפטומים של דכדוך, בעיות בתהליך ההירדמות ואף השלכות פיזיות כדוגמת עייפות רבה, עלייה במשקל, בלחץ הדם וברמות הסוכר, המזוהות עם הפרשה מוגברת של ההורמון קורטיזול. 

החדשות הטובות הן שאת המוח שלנו ניתן לאמן ובכך להשפיע על תפקודו.

קָשיבוּת (מיידפולנס), לדוגמה, נמצאה מחקרית כבעלת השפעה מיטיבה על תפקודיים ומבניים בקורטקס הפרה-פרונטלי במוח, הקשור בקבלת החלטות. בעזרת אימון קוגניטיבי (BRAIN TRAINING) תוכלו לסייע בהגברת הקשב והריכוז, הזיכרון והמוטיבציה. למעשה, הסוד טמון ביכולת שלנו לסגל לעצמנו הרגל. תרגול של שיטות אלה לאורך זמן יסייע להשפיע על אזורים שונים במוחנו ועל הקשרים ביניהם. ניתן גם לשלב טכניקות מודרניות אחרות, כמו שעוני דופק או יישומונים שונים, שמאפשרות מעקב אחר רמות הסטרס ושליטה בהן ובכך לאפשר למזער ככל הניתן את הפגיעה בתפקוד הקוגניטיבי.

גם שילוב של צמחי מרפא בחייכם יכול  לסייע. אמנם צמחי מרפא אינם תרופות, אך מחקרים מצביעים על כך שצמחים מסוימים יכולים לתרום לסירקולציה טובה יותר של דם במוח, וחלקם מכילים נוגדי חמצון ורכיבים נוגדי דלקת התורמים לבריאות המוח. בנוסף, ישנם צמחים בעלי השפעה מרגיעה וכאלו שהדגימו השפעה מווסתת על רמות גבוהות של הורמון הסטרס קורטיזול. חשוב לבצע התאמה של הצמחים לצרכים המדויקים של כל אדם, על ידי איש מקצוע מתחום רפואת הצמחים, שיאבחן האם קושי מסוים נגרם על רקע של סטרס או בגלל תשישות או דכדוך, ובהתאם יתאים את צמחי המרפא המדויקים לבעיה. 

בכדי ליהנות משלל יתרונותיהם של צמחי מרפא בצורה הכי מיטבית, נהוג במסורת לצרוך פורמולה (בתמצית נוזלית או בטבליות) המשלבת מספר צמחים יחד. התפיסה היא שלכל צמח בפני עצמו קיימת השפעה ייחודית, ויחד, הם מתמזגים ופועלים בסינרגיה באופן אופטימלי. הקפידו לצרוך מוצר המיוצר בטכנולוגיית "המיצוי השלם", הממצה את שלל הרכיבים הפעילים של הצמח, בכדי שתוכלו ליהנות מאיכויותיו בצורה המירבית.

גינקו בילובה: הגינקו הוא עץ, שצורת עליו מזכירה מאוד את אונות המוח האנושי. ברפואת הצמחים המסורתית מיוחסת לו השפעה על בריאות המוח, ומזה מאות שנים במקומות רבים בעולם נהוג להשתמש בו כדי לשפר את זרימת הדם אל המוח. מחקרים שונים שבחנו את השפעת הצמח על התפקודים הקוגניטיביים, הדגימו השפעה מיטיבה, ככל הנראה תודות לפעילות נוגדת חמצון של הרכיבים הפעילים, כאשר חלק מהמחקרים אף הצביעו על פוטנציאל השפעה שעשויה להגן על תאי עצב מפני פגיעה. זאת הסיבה שברפואה המשלימה משתמשים רבות בתמציות עלי גינקו, במינונים משתנים, במקרים המערבים קשיי ריכוז, מוסחות דעת, קושי להתמקד ולהישאר בפוקוס, קשיי זיכרון וכיוצא בזה. 

איך ניתן לצרוך את הצמח? ניתן לחלוט 2-1 כפיות של עלי גינקו מיובשים בספל מים רותחים. מומלץ לשתות 3-2 ספלים ביום.

בקופה: אם קשה לכם להישאר בפוקוס ודעתכם מוסחת לעתים תכופות, כדאי שתכירו את הבקופה. הבקופה מגיע מהרפואה ההודית המסורתית וגדל גם בישראל. הוא מכונה ברפואה ההודית המסורתית "צמח הזיכרון" ונחשב כאחד מהצמחים החשובים לשיפור יכולות הלמידה והטמעת מידע חדש. הבקופה נחקר במחקרים רבים שבחנו את הפוטנציאל שלו לשמש כאופציה טבעית יעילה בעלת השפעה על תפקודים קוגניטיביים במבוגרים ובילדים. למשל, במחקר בהשתתפות 31 ילדים בגילאי 12-6, נטילת תמצית בקופה למשך שישה חודשים שיפרה מדדים של חוסר קשב, חוסר מנוחה, קושי בשליטה עצמית ואימפולסיביות – בקרב 85% מהילדים. תוצאות מבטיחות דומות נצפו במחקר נוסף בהשתתפות 125 ילדים. מחקרים נוספים הצביעו על השפעתו המרגיעה של הבקופה.

איך ניתן לצרוך את הצמח? הבקופה גדל בר בישראל וניתן לחלוט 1-1/2 כפיות של עלי בקופה מיובשים בספל מים רותחים. מומלץ לשתות 3-2 ספלים ביום.

סנטלה: הסנטלה (גוטו קולה), שמגיע גם הוא מהרפואה ההודית המסורתית, מהווה צמח משלים לבקופה ובהחלט ניתן לומר על הצמד כי "טובים השניים מן האחד". בעוד שפעילות הבקופה מעט יותר ממריצה ומעוררת, האיכות של הסנטלה יותר מרגיעה ומשחררת, והשילוב הזה עושה פלאים. ברפואה המסורתית נוהגים להשתמש בסנטלה בקרב אנשים ששרויים במצב של "החזקה", או של "כוננות" מתמדת, וגם באנשים שחשים כעס או לחילופין שרויים בפחדים ודאגות. המרפאים ההודים משתמשים בו גם להרפיית הגוף והמיינד בתהליך ההירדמות וכן להקלה על כאבי ראש על רקע מתחים. איך ניתן לצרוך את הצמח? ניתן לחלוט 1-1/2 כפיות של עלי סנטלה מיובשים בספל מים רותחים. מומלץ לשתות 3-2 ספלים ביום.

רוזמרין: הרוזמרין קרוב לוודאי מצוי אצלכם במדף התבלינים במטבח. אך האם ידעתם כי בעת הקדומה הוא שימש לחידוד הזיכרון והחשיבה ולהגברת יכולות הקשב? הרוזמרין מכיל כמה תרכובות ונוגדי חמצון עוצמתיים, ובנטורופתיה רותמים את תכונותיהם כדי להגביר את הפוקוס ולחדד את המחשבה במצבים של "ערפל מחשבתי", נטייה לעייפות, לשכחה, למוסחות הדעת ולקשיי מוטיבציה. איך ניתן לצרוך את הצמח? לחלוט 1-1/2 כפיות של עלי רוזמרין מיובשים בספל מים רותחים. מומלץ לשתות 3-2 ספלים ביום, או בכל פעם שאנו זקוקים לבוסט במיקוד.

גוארנה והתה הירוק: צמד הצמחים הללו הם תחליף מעולה לקפה מעורר וממריץ – אולי הבריא ביותר שתשתו. למרות שהם מכילים קפאין ורכיבים ממריצים נוספים, פעילותם עדינה יותר מקפה, אך בדומה לו, הם מסייעים לרומם את מצב הרוח, לתת בוסט של מרץ ואנרגיה ולמקד את החשיבה. 

תה ירוק (צילום: אינגאימג')
תה ירוק (צילום: אינגאימג')

איך ניתן לצרוך את הצמח? את הגוארנה ניתן להשיג בתמצית נוזלית או בכמוסות. ניתן לחלוט כפית עלי תה ירוק מיובשים בספל מים רותחים, ומומלץ לשתות לפחות 3 ספלים ביום.

כורכום: את הרכיב המרכזי בכורכום – הכורכומין, אנו מכירים בשל השפעותיו המגוונות על בריאות האדם. הכורכום נחקר בהקשר של בריאות המפרקים, בריאות מערכת העיכול והשפעתו על רכיבי חיסון ודלקת. תופתעו לגלות שבעת האחרונה, מחקרים מצביעים גם על פוטנציאל של תועלות הקשורות לתפקודים קוגניטיביים. בתחום בריאות המוח למשל, נחקרה השפעתו של הכורכומין במניעת הצטברות של משקעי פלאק (עמילואידים) המהווים גורם ידוע להתפתחות מחלות נוירו-דגנרטיביות. מחקר קליני מבוקר פלסבו שבדק את השפעת נטילת תמצית כורכומין על מבוגרים בגילאי 85-60, מצא כי חל אצלם שיפור משמעותי במדדים של זיכרון, קשב ומצב הרוח בתום חודש מתחילת נטילת התמצית, ותחום מרתק זה ממשיך כמובן להיחקר. 

כורכום, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')
כורכום, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')

בכדי ליהנות מהאיכויות הנודעות של שורש הכורכום, מומלץ לצרוך תוסף המכיל את רכיב הכורכומין באופן מרוכז. בדקו שהכורכומין משולב עם רכיבים פוספוליפידים שיאפשרו ספיגה טובה יותר של הרכיב במערכת העיכול ומשם אל מחזור הדם.

 הכותב הנו הרבליסט קליני ומנהל מחקר ופיתוח ב"ברא צמחים"

*חשוב להבהיר כי צמחי מרפא אינם תרופות וכי התוכן בכתבה זו הוא בעל אופי של סקירה כללית בלבד, של גישות ברפואת הצמחים המסורתית, והמידע אינו התווייתי, אינו מהווה המלצה רפואית מוסמכת ואינו מתייחס למוצר כלשהו. נשים בהיריון, מניקות, ילדים והנוטלים תרופות מרשם - יש להיוועץ ברופא לפני השימוש בתוספי תזונה.