במהלך השנה האחרונה נאלצו הורים רבים להתרגל למציאות חדשה שבה ילדיהם, שאינם מורשים להגיע ללמוד במוסדות החינוך, מבלים חלק ניכר מזמנם בבתים. מציאות מורכבת זו הביאה עמה מצבי סיכון לעלייה במשקל, בהם עייפות, שעמום, אכילה אוטומטית מול מסכים, לחץ וחרדה, אשר גורמים לילדים לאכול יותר מהרגיל.

גלית שניר, דיאטנית ויועצת לחברת תנובה, מסבירה כי בתקופה זו "יש לשים לב לחוסר הפעילות של הילדים הנובע מכך שהחוגים לא מתקיימים וחדרי הכושר סגורים". היא מסבירה כי בימים אלו "הרבה אנשים נמצאים יותר זמן בבית, הפעילות הבסיסית היום-יומית יורדת, וכך ההוצאה האנרגטית שלנו יורדת. כלומר, הגוף זקוק לפחות קלוריות".

במקביל לכך, מבהירה שניר, כי "השהייה הרבה בבית מגבירה את החשק לאכול, לרוב מתוך שעמום, ולעתים מתוך חשק לנשנושים. בנוסף, המתח והלחץ בתקופה הזו גורמים פעמים רבות לאכילה רגשית, מה שבא לידי ביטוי בניסיון לטשטש או לשפר את הרגשות הלא נעימים דרך אכילה. כדאי לשים לב לטריגרים האלו, כל אחד ומה שגורם לו לאכילה מיותרת, לנסות לעצור את האכילה המגיעה בעקבותיהם כמה שיותר מהר ולהחליף אותה בפעילות אחרת מרגיעה".

על מנת להתמודד עם אכילת היתר של הילדים ממליצה שניר להורים לשמור על סדר יום תזונתי, הכולל מספר עקרונות חשובים:
1. הקפידו שהילדים יאכלו ארוחות עיקריות קבועות לאורך כל היום. 
2. הקפידו שהילדים יאכלו ארוחת ביניים רק לפי הצורך.
3. הקפידו על אכילה משפחתית.
4. דאגו למנוע מהילדים הסחות דעת במהלך האכילה: דאגו לכך שהילדים יכבו במהלך הארוחה את הטלוויזיה, המחשב והטלפון הנייד. 
5. קחו הפסקה קטנה ממטלות הבית ופנו זמן למפגש של איכות עם הילדים.

מומלץ לשלב מנות חלביות על בסיס גבינות (צילום: Shutterstock)
מומלץ לשלב מנות חלביות על בסיס גבינות (צילום: Shutterstock)

עניין חשוב נוסף שיש לשים לב אליו בתקופה זו הוא בישול בריא. שניר מסבירה כי "זוהי הזדמנות לנו ולילדים להתנסות במזונות וחומרי גלם חדשים, ולהיחשף למאכלים, מרקמים וטעמים פחות מוכרים". לדבריה, מומלץ לשלב בתפריט תבשילים הכוללים פירות וירקות, המסייעים למערכת החיסונית, וחלבונים במגוון צורות - ממנות חלביות על בסיס גבינות ויוגורט ועד מנות בשריות. זאת, במקביל להפחתה של כמות העוגות והקינוחים שמכינים לילדים.  

ואולם, הקפדה על סדר יום תזונתי ובישול בריא לבדם אינם ערובה לכך שילדיכם ישתכנעו לבחור במזון בריא. על מנת להבטיח שזה יקרה, שניר ממליצה ליצור גם סביבת מזון בריאה:
1. עצבו את סביבת המזון בבית, כך שהמזונות הבריאים והבחירות הטובות יהיו בזמינות ובהישג יד. 
2. הגישו פלטת ירקות ופירות טריים או סלטים בכל ארוחה: הקפידו על הגשה אסטטית אשר תגביר את הרצון לאכילה.
3. הגישו מים ללא כל המתקה: אין צורך לתת לילדים מיצים ושתיה קלה ממותקת. 
4. הימנעו מקנית ממתקים, חטיפים ושתיה מתוקה מכל סוג שהוא. בנוסף, שימו לב לסימון בחזית האריזה - מזונות המסומנים בסמל אדום מכילים כמות גבוהה של סוכר, שומן רווי או נתרן. מדובר ברכיבים שצריכה גבוהה שלהם מזיקה לבריאות.
5. ולבסוף, תנו דוגמה אישית: כשאתם אוכלים בריא ונהנים מהאוכל, ילדיכם יאמצו את אותם ההרגלים. לעומת זאת, אם תתחילו לנשנש הילדים יראו וירצו גם. הוו אתם מודל לאכילה בריאה.