מדובר בקונצנזוס שאין עליו עוררין – השנה האחרונה הייתה באופן רשמי “שנת התחת”.



אז נכון, גם הפטמה בפרט והשד הנשי בכלל יצרו לא מעט כותרות (בעיקר באמצעות קמפיין #freethenipple שבאמצעותו ניסו למנוע הורדות של תמונות נשים חשופות חזה מהאינסטגרם), אבל באופן גורף, קים קרדשיאן, ניקי מינאז’ ויתר חברותיהן לאחוריים המפוארים הפכו את הישבן לאיבר הגוף המדובר ביותר בתעשייה. החודש מסתמן שאת מקומם של הישבן והשדיים עתיד לרשת לא אחר מאשר בית השחי.




קים קרדשיאן. צילום: רויטרס



במהלך השבועיים האחרונים עלו לחשבון האינסטגרם הכל כך סוער וסורר של הזמרת מיילי סיירוס מספר תמונות מרגשות למדי. באחת נצפתה סיירוס כשהיא מפנה את הלשון הידועה שלה אל עבר בית השחי שלה שצבוע כולו בחומר ורוד. בתמונה אחרת עמדה סיירוס עם אחד מחבריה מול המראה כשקרם גילוח מכסה את בית השחי שלה. בתמונה הבאה גילינו שהחומר הוורוד היה למעשה צבע שיער שהפך את שיער בית השחי הפלומתי של הכוכבת לוורוד זוהר. נכון, ניתן להתייחס למחווה של סיירוס כאל מחווה מעצימה ופמיניסטית – מהסוג שבא להציג את הגוף הנשי הטבעי על שלל אוצרותיו, שאנחנו לרוב מעדיפים למגר. אני, לעומת זאת, ראיתי את מחוות בית השחי של סיירוס כממשיכת דרכו של פסטיבל הישבן של השנה האחרונה. או במילים אחרות, שוב הסלבריטאיות שלנו מוכיחות שהן לא יותר מסט איברים נשי מעורר עניין.



זה אומנם צהוב, עסיסי ותמיד מסקרן, אבל יש משהו סקסיסטי למדי בדגש הטרנדי על איברי נשים מתחלפים. נכון, זה נורא מיושן להגדיר התעסקות בחזה נשי או בישבן נשי כסקסיסטי, כי הרי כולם כבר יודעים שנשים כמו קים קרדשיאן הן חזקות ועצמאיות וצוחקות כל הדרך אל הבנק. ובכלל, אנחנו כבר לא בשנות ה־60, והיום כבר מותר לפמיניסטית להתקדם גם באמצעות הגוף שלה אם מתחשק לה. וכל הבלה בלה וכל הג’אז הפוסט־פוסט־מודרני הזה. אך השיח הנשי הסלבריטאי שמתמקד בשנים האחרונות בחלקי הגוף הנשיים של הכוכבות, יותר מאשר בסך כל חלקיהן או כישרונן, חצה מעט את גבולות הפוסט־פמיניזם אל עבר המחוזות השוביניסטיים והמבזים של המאות הקודמות.



באחד העיתונים הישראליים הגדולים נכתב לאחרונה מאמר בעקבות ביקורה של קים קרדשיאן בישראל. לאורך כל המאמר, הכותב, שנחשב לפמיניסט מתקדם ודגול, כינה את קרדשיאן “התחת”. הוא לא נקב בשמה אף לא פעם אחת. לא מעט ראו את יצירתו של הכותב כהולמת, אבל אני חשבתי שהיא פשוט חסרת טעם. בעיני לא היה בה שום דבר שנון או הפוך על הפוך, היא הייתה מבזה ומחפיצה באופן נטול תחכום לחלוטין. זכותה של קים קרדשיאן להצטלם בישבן חשוף או לבנות קריירה סביב הישבן שלה בלי שיכנו אותה בזלזול “התחת”, ממש כמו שזכותן של נשים ללכת ברחוב בלבוש חשוף בלי שיתקפו אותן מינית. הגישה שמפרקת את הסלבריטאיות לחלקים ורואה בהן איברי גוף מהלכים (“הגבות של קארה דלווין”, “השפתיים של קיילי ג’נר”, “השחי של מיילי סיירוס”) היא בדיוק כזו – פטישיסטית בעלת גוון מיני ומחפיץ. לא מדובר כמובן בתופעה חדשה (כולנו זוכרים את הגבות של ברוק שילדס), אבל חבל שהסלבס מדור המילניום החדש, דוגמת סיירוס, ממשיכות לשתף פעולה עם הגישה המיושנת הזאת, במקום למצוא דרכים יצירתיות להמציא את הסלבריטאיות הנשית מחדש.





ניקי מינאז'. צילום: רויטרס