זה מצחיק. כולנו יודעות להגדיר בעיניים עצומות מה הוא בדיוק שיק צרפתי, למרות שדווקא השיק השבדי הוא זה שמשפיע על הדרך שבא אנחנו מתלבשות (ומעצבות את הבית).



מרביתנו לא מודעות לדקויות של השיק השבדי, ובעיקר, להשפעה הגדולה שלו על חיינו (החל מרשת H&M ועד רשת איקאה), למרות שהוא מאגד בתוכו את כל מה שנכון בעונות האחרונות. החל מהמינימליזם הנונשלנטי של טרנד הנורמקור ועד ההקפדה על אפידרמיס נקי, רענן ומעט אדמומי, הוייב הסקנדינבי הצליח להכתיב את הקו שלו היטב ולעומק במדינות העולם המערבי.



וייב שכולו אנדרסטייטמנט וניואנסים במקומות הקטנים. הסגנון השבדי הוא מעין שילוב ענוג בין הסטייל הצרפתי הקוקטי לאינגליש רוז הענוגה הבריטית עם מגע של חוטבת עצים חסונה. אבל בעוד את המינימליזם של הסגנון הצרפתי אפשר לחתום בשמלה שחורה קטנה, נעלי בובה וליפסטיק אדום, את הסגנון המינימליסטי של השבדית ניתן לחתום בסניקרס לבנים, פארקה צבאית וסקיני ג'ינס מהוהה שכן הוא נוטה הרבה יותר לכיוון הנערי מאשר לכיוון הפאם פאטאל.



אם המתלבשת הצרפתייה מבלה בבראסרי או יוצאת לרכיבה על אופניים ברחובות הכרך הפריסאי - הרי שהמתלבשת השבדית יוצאת לפיקניק בפארק או לרכיבה על אופניים בחורשה המוריקה הקרובה למקום מגוריה. בנוסף, בניגוד לסגנון הצרפתי שכולו הומוגניות עקבית שזועקת נשיות נינוחה אך דומיננטית, הסגנון השבדי מצליח ליצור הרמוניה מפתיעה מתוך מקום של ניגודים- הוא רך ומעודן ועם זאת חזק ומחוספס, נקי אבל משופע בדיטיילס מאופיינים ואלמנטים מפתיעים.



אבל מאחר ואני בסך הכל מומחית מטעם עצמי לשיק שבדי, החלטתי שבמקום שאשבור את מקלדתי בניסיון להסביר את הנושא, אפנה ישירות אל המומחים המקומיים. למזלי, מגזין Vogue עשה את העבודה בשבילי. לכתבה לאתר Vogue שהתפרסמה בשבוע שעבר, ממש עם פתיחת שבוע האופנה של סטוקהולם, רואיינו כמה מאיקונות הסטייל של שבדיה ודנו בנושא החם שעל הפרק- מהו בעצם שיק שבדי. "הסגנון הנשי השבדי הוא בגדול אנדרוגיני", טוענת הבלוגרית ואשת העסקים אלין קלינג, "הסגנון כאן הוא שיקוף של שוויון מגדרי. בנוסף, אני חושבת שהסגנון מאוד עכשווי ומהוקצע. אין אנשים שנראים יותר מלוטשים במראה היומיומי שלהם מהשבדים".



לצד האנדרוגיניות המלוטשת, יתר הבלוגריות המובילות שרואיינו לכתבה הדגישו את האספקט המינימליסטי. "נשים שוודיות הן מתלבשות מאוד נקיות ומהודקות", טוענת הבלוגרית זניטה וויטינגטון. "מינימליסטי עם אדג'", מוסיפה הבלוגרית קרולינה אנגמן. קרולין בלומסט, המייסדת של בלוג אופנת הרחוב השבדי הפופולארי Caroline's Mode, מדגישה כי הסגנון השבדי הוא סגנון שנוטה לפריטים קלאסיים ואיכותיים, מהסוג שלובשים יותר מפעם אחת. גם קולומביין סמיל, סטייליסטית שבדית ידועה, מדגישה את נושא המלתחה שמורכבת מפריטים מובחנים ורב שימושיים. "המגע האישי גם חשוב, למרות שהוא נמצא בפרטים הקטנים. הסגנון הדני יותר צבעוני, בעוד השבדי הרבה יותר נקי וחלק ומורכב מסילואטות פשוטות".



על מנת שתוכלי לדגום גם את השיק השבדי, אספתי מספר דוגמאות שניתן לקנות בישראל ממותגים שבדיים מוכרים (וגם סתם פריטים שיזרמו לך היטב לסגנון, ממותגים שמקורם אחר). כן, כולל פריטים מרשת H&M שהפכה לשם נרדף לאופנה שהיא דווקא חד פעמית, ועדיין, מייצג עבורנו את האופנה השבדית האוניברסאלית. 




תיק לונגשאמפ. צילום: יח"צ


נעליים של H&M. צילום: הנס מוריץ

בירקנשטוק לאוריג'ינלס. צילום: קמילה סימונס