זה מדהים, שנת 2015 כמעט הגיעה לסיומה ונדמה שהשיח הציבורי עדיין לא הצליח להחליט כיצד אישה אמורה להתלבש כדי שייקחו אותה ברצינות במקום העבודה.



לפני כחודשיים עלתה לכותרות חברת הכנסת תמר זנדברג בזכות פריט אחד – גופייה, שעמה הגיעה (בליווי קעקוע חשוף) אל מושב הכנסת. והיתר - היסטריה. לכאורה, נדמה כאילו הקשר בין האופן שבו האישה מתלבשת לבין האופן שבו היא תיתפס במקום העבודה שלה הוא נושא אנכרוניסטי שנשכח אי שם בפיפטיז. אך מסתבר שלא כך.



החודש, כולם חוזרים לאוניברסיטה. בעוד שאנחנו לא יכולים להבטיח לכן שבסיום הלימודים נשיג עבורכן את ג'וב החלומות שלכן, החלטנו להבטיח שלפחות תדעו איך אתן אמורות להתלבש כשתשיגו את העבודה הזאת, ומה הבחירה שלכן אומרת עליכן. אחת הדרכים המסקרנות לבחון את האופן שבו התרבות שבה אנו חיים תופסת את האופן שבו אישה אמורה להתלבש במקום העבודה (מה זה אומר עליה ועל התפקיד שבו היא מועסקת), היא תוכניות הטלוויזיה הפופולריות. 




האישה הטובה (יח"צ)



"קפסולת זמן" הוא פרויקט האוסף הגדול ביותר שיצר אנדי וורהול, אמן הפופ החשוב ביותר במאה ה-20. ב-1974 החל וורהול לארוז פריטים מחיי היום יום שלו דוגמת מגזינים, עיתונים, מתנות ותמונות בארגזי קרטון, שאוחסנו בהמשך בארכיון האמן. 300,000 מהחפצים שוורהול אחסן הם הצצה לחייו של האמן וכן להוויה החברתית-תרבותית של סצינת האופנה והתרבות בתקופתו. מסך הטלוויזיה, שמולו מבלה האדם הממוצע בין 2 ל-4 שעות ביממה, משמש גם הוא מעין "קפסולת זמן", סוג של מראה המשקפת את פני התרבות, האמנות, האופנה ושאר מאפייני החברה שבה אנו חיים. כמו הארגזים של וורהול, גם התוכניות המוקרנות היום על המסך הקטן, יהיו יום אחד למסמך אנתרופולוגי שילמד את הדורות הבאים על ההוויה, הלך הרוח והמגמות ששלטו בזמן שבו שודרו. בעקבות הצפייה בכמה מסדרות הטלוויזיה החזקות של התקופה, אספנו כמה גילויים מרתקים במיוחד על המלתחה של אשת הקריירה העכשווית. 

לא מחליפות את החליפה 

הגילוי: קוד הלבוש ממש לא עבר מן העולם, אבל הוא קצת משוחרר יותר.  

בעוד שהמגמות הספורטיביות והנונשלנטיות שולטות באופנת הרחוב והפנאי, תוכניות הטלוויזיה מוכיחות שבכל הנוגע לנשות הקריירה והאופן שבו הן מציגות את עצמן - אין חדש תחת השמש. נכון, כבר לא מדובר באישה שארוזה בכריות כתפיים או מקטורנים גבריים נוסח שנות ה-80 או ה-90, וגם לא בחליפות מגושמות נוסח הילרי קלינטון. מדובר בחלופה אופנתית, נשית ועם זאת כוחנית ומוקפדת מאוד. המראה המשרדי שהכרנו מסדרות כמו "מלרוז פלייס" או "אלי מקביל" פינה את מקומו למראה פלקטי פחות ומתוחכם וחלקלק יותר. חליפות המכנסיים או החצאית והשמלות הצמודות והנשיות יותר מעידות על שליטה ועל החצנה של הגוף מתוך מודעות לקווי המתאר שלו (גזרות בודיקון). "כשקראתי לראשונה את התסריט, ידעתי מיד שמדובר בסיפור על נשים חזקות מאוד", סיפר דניאל לוסון, מעצב התלבושות של הסדרה "האישה הטובה", ל"ניו יורק מגזין", "אבל לא רציתי שהן ייראו פשוט כמו גברים".

כשזה מגיע ללבוש משרדי, קשה להתחרות עם הז'קטים המחויטים והטאץ' המודרני של אלישיה פלוריק, עם חליפות הטוויד הקלאסיות ושרשראות החוליות הגסות של דיאן לוקהרט או עם מגפי העור הרך של קלינדה מ"האישה הטובה". לוסון הצטרף לסדרה לאחר כמה פרקים והחליט להפשיט את קלינדה מהג'ינסים שהצמיד לה קודמו לתפקיד ולהכניס אותה לחצאיות עור צמודות ולמעילי אופנוענים תואמים. כשהציג לראשונה את לוח ההשראה שלו לקברניטי CBS, נותרו כולם תמימי דעים כי נשים צריכות להראות כמו נשים. אבל מדובר בהחלט בנשיות מסוג חדש - כזאת שלוקחת את ההשראה שלה להתנהלות וללבוש מכל העולמות, הנשיים והגבריים כאחד. עם זאת, לא תמצאו שם קרדיגנים צמריים, מכנסי יוגה או עקבים מתנודדים. את השליטה שלהן בחוק ובבית המשפט הן עושות בהליכה על נעלי עקב, לבושות חולצות משי מכופתרות וז'קטים מחויטים. סגנון הלבוש שלהן משדר סמכות ואסרטיביות, אבל עושה זאת באופן רך יחסית, אישי ונשי. 
 
בניגוד לליידי זנדברג, נשות הקריירה על מסך הטלוויזיה שלנו מוכיחות שקוד הלבוש, בעיקר בכל הנוגע לניהול קריירה מדוגמת, ממש לא עבר מהעולם. מלבד זאת, הפכו בשנים האחרונות החליפות לפריט מלתחה כמעט סטנדרטי על מסך הטלוויזיה שלנו, כשסדרות המציגות נשות קריירה חזקות ועצמאיות שידן על העליונה החלו לצוץ כמו פטריות אחרי הגשם. ג'וליה לואיס דרייפוס מצליחה בקושי רב למלא את תפקיד סגנית נשיא ארה"ב בקומדיה "ויפ" כשהיא ארוזה בחליפות חצאית הדוקות נוסח שרה פיילין. רובין רייט, "נסיכת הקרח" והאישה הראשונה מ"בית הקלפים", מתאימה את מילותיה החלקלקות לשמלות שיפט צמודות ומכופתרות נטולות שרוולים. ויולה דייויס, מ"המדריך לרצח", היא אישה דומיננטית, אינטליגנטית וחריפה, אבל זה לא מפריע לה לבטא את עצמה באמצעות פריטי לבוש מדויקים. על כך יעידו החליפות המדוגמות, מעילי העור המחויטים, שמלות השיפט מאריגים קלאסיים ונעלי העקב שאותן היא לובשת בבית המשפט ובכיתה. 


בית הקלפים (הוט)

הפוליטיקה של הלובוטן
הגילוי: התהדרות במותגים יקרים עדיין מצביעה על כוח (ובנוסף לכך, אשת הקריירה לובשת מכנסיים בעיקר כשהיא שולטת בבוס שלה). 
אוליביה פופ, הדמות שמגלמת  קרי וושינגטון בסדרת המתח הפוליטית "סקנדל", בולטת בין הגברים הזחוחים הדחוסים בחליפותיהם הקלאסיות והמרובעות שמסביבה. גם היא מקפידה על קוד לבוש מובחן ומכובד מאוד, הכולל חליפות מכנסיים בגוונים ניטרליים המחמיאים לצבע עורה ומעילי טרנץ' בגוני קרם.


אוליביה פופ. סקנדל (יח"צ)

המלתחה של וושינגטון עמוסה בדגמים בעיצובו של אשף החליפות האיטלקי ג'ורג'יו ארמני, שקולקציית הבכורה שלו מ-1975 הוקדשה כולה לחליפות גברים מחויטות. גם בתי האופנה ולנטינו וגוצ'י, מותגי-על איטלקיים נוספים המזוהים עם נשיות חושנית או מיניות כוחנית בהתאמה, השתלבו היטב במלתחה של הדמות, שבמובן מסוים נעה בין עולמות אלה. עליוניות פפלום, שהפכו בשלוש השנים האחרונות לפופולריות, הן חלק נכבד ממלתחתה של קרי; הן מהודקות בחלקן העליון ובעלות בד מתנופף בחלקן התחתון, מדגישות את הצללית הנשית ומוסיפות לה ממד שובב וילדותי. בגזרת האקססוריז, וושינגטון נושאת תיקים ממותגים, אחד של גויארד ושניים של פראדה, המשמשים הצהרה אופנתית לא פחות מאשר אינדיקציה על מעמדה הסוציו-אקונומי. 
 
לין פאולו, מעצבת התלבושות של הסדרה, הציבה לה למטרה להבליט את וושינגטון על פני שאר הקולגות. "אם מדמיינים תמונה של הקונגרס האמריקאי, חושבים ישר על אפור כהה וכחול צי. כולם לבושים פחות או יותר את אותו דבר", אמרה בראיון ל-CNN. פאולו, שהייתה גם מי שעיצבה את התלבושות בסדרה "הבית הלבן" לפני כמה שנים, בחרה להתמקד בחליפות קלווין קליין וארמני עבור המראה הגברי של דוברת הבית הלבן, שגילמה בזמנו אליסון ג'אני. ב"סקנדל", מכנסיים ורודים ועקבים של לובוטן מחליפים את החליפות האפורות ואת השמלות השחורות שאנו רגילים לראות מנשים במעמד או בתפקיד שמגלמת וושינגטון, דבר המבטא את הלגיטימציה לחופש הבחירה של דמותה המשוחררת. חליפות המכנסיים שאותן בחרה עבור הדמות משקפות את העובדה כי המנהל הישיר שלה, הנשיא, למעשה חייב לה את תפקידו, ולכן בפועל היא זו שלובשת את המכנסיים בבית (הלבן). מחוץ למקום העבודה, מתחדדת הנקודה שמאחורי אשת העסקים הקשוחה עומד גם אדם שנהנה לעשות שופינג ולהימרח במיטה בפיג'מת סאטן סגולה. ואיך אפשר שלא להתחבר לכך? 
 
לא עובדות בשביל אף אחד 

הגילוי: ללבוש בגדים צבעוניים ויצירתיים לעבודה זה לנשות קריירה אקסצנטריות ומיוחדג'ות. 

מה שמאפיין לא פעם את סגנון הלבוש של נשות הקריירה על המסך הקטן הוא שלא מדובר באלמנטים פונקציונליים גרידא הבאים לסמן את המקצוע של הדמות, אלא בפריטי אופנה שמשקפים את האישיות של הלובשת אותם מעבר לתפקידה המקצועי. הדמויות ב"אחות ג'קי", מקרינות מאישיותן לא רק דרך הבגדים מחוץ לעבודה, אלא גם דרך מדי בית החולים.  שידוגמה טובה לכך היא ה"סקרבס" (מדי בית חולים) הצבעוניים עם הדפסי הדובונים של  האחות זואי, טיפוס אקסצנטרי ומיוחד. יתר הדמויות לבושות בחלוקי בית חולים פשוטים יותר. 
 
"מינדי" היא דוגמה לסדרה נוספת העוסקת באשה קרייריסטית ומצליחה בתחום הרפואה, המתמודדת במקביל עם סוגיות מחייה האישיים והמקצועיים. מינדי להירי, הדמות שמגלמת הקומיקאית מינדי קלינג, היא בעלת מקצוע מכובד ומעונב, גינקולוגית, אבל כזאת שלעולם לא נתקלה בחולצת פייטים, קרדיגן נקודות פולקה או שמלה בהדפס חייתי שהיא לא אהבה, ואז בחרה לשלב את כולם בבת אחת. סלבדור פרז ג'וניור, מעצב התלבושות של הסדרה, אחראי על הרכבת המלתחה העשירה בהדפסים ובתחכומים אופנתיים. כמו הדמות הראשית שבסדרה, גם מלתחת הבגדים שלה מעוררת השראה וסוחפת, עשירה, עליזה, הומוריסטית ומזמינה את הצופים להתנסות בהדפסים מתנגשים ובשילובי צבעים מנוגדים. המראה האקסצנטרי נאצר והורכב באופן אקלקטי וייחודי כך שיתאים לאישיותה של הדמות הראשית. מותגים צעירים בטווח מחירים בינוני כדוגמת Alice + Olivia ו- Kate Spadeמספקים את הסחורה עבור המראה המשעשע של הדמות שמעצב התלבושות מגדיר כ"היפסטרית אורבנית". גם מדי העבודה של מינדי, ה"סקרבס", נתפרו עבורה במיוחד, הם מיוחדים במינם ואין שניים להם, ממש כמו דמותה. 


מינדי להירי. מינדי (יח"צ)
 
לא כל הדמויות בטלוויזיה, ובטח לא הצופות בה, הן נשים קרייריסטיות מצליחות ונאות כמו ג'וליאנה מרגוליס או קרי וושינגטון, שמשתחלות בקלות לחצאית עיפרון ולמקטורן מינימלי וממלאות תפקיד כוחני בעולם המשפטים או הפוליטיקה. זה מצחיק, אבל מהפכת המראה המחויט בטלוויזיה מגיעה דווקא בתקופה שבה בגדי קז'ואל הפכו למדים מקובלים במשרד ומראה ה"סטארט-אפיסטים לובשי הקפוצ'ון והסניקרס" הוא דבר שבשגרה. יחד עם זאת, עבור הנשים שבסדרות הטלוויזיה לא משנה כמה נינוחים יהיו הבגדים שהן לובשות, דבר אחד מאחד את כולן – מדובר בנשים שמנסות למצוא את מקומן, מקצועית וייצוגית-פיזית, בעולם שבו להיות אישה, שהיא בין היתר בעלת קריירה ועמדת כוח, הוא דבר לשאוף אליו.
 

מינדי (יח"צ)