ב-או-בב. זהו שם המרכיב שחובבות הטיפוח צריכות להתחיל לשנן. אומנם בספר "הנסיך הקטן" מזהיר המחבר את הילדים מעצי הבאובב, אך למעשה בעולם הביוטי מדובר בחומר פעיל ונחשק ביותר (שלא לומר הלהיט האחרון בתחום טיפוח העור), שמגיע אלינו היישר מהסוואנות של אפריקה. "פרי הבאובב מכיל יותר סידן מאשר שתי כוסות חלב, יותר ויטמין C מאשר שישה תפוזים ויותר ברזל מאשר בשר אדום", הסביר למגזין "ווג" האמריקאי ד"ר סיימון ג'קסון, שחתום על סדרת טיפוח יוקרתית שכל הרכיבים הצמחיים הפעילים בה מקורם ביבשת השחורה. ד"ר ג'קסון הוא חוקר בריטי הפעיל בתחום הפארמקוגנוסיה (pharmacognosy) – רפואת צמחים קלינית - שיצא למסע ברחבי העולם בעקבות ה"חומרים הטבעיים הפעילים ביותר", כהגדרתו. בסופו של דבר החליט ג'קסון להתרכז בנפלאות הצמחים והעצים באפריקה (ראו בוקסה). למשל בשמן זרעי הבאובב, שנמצא עשיר בוויטמין A (ומזכיר בתכונותיו קרמים המבוססים על רטינול, שהוא חומר פעיל להחלקת קמטים ולהצערת העור). מסתבר שהאדון ג'קסון ממש לא פראייר, שכן את המחקר שלו הוא השכיל לפדות בסדרת מוצרי טיפוח יוקרתית לעור בשם Dr. Jackson’s Natural Products , הנמכרת בצנצנות זכוכית ובמחירים שערורייתיים לעשירות העולם. 




שחורה ונאווה 

אם בשנה שעברה היו אלו מוצרי וטקסי הביוטי הקוריאניים שהפכו לטרנד בקרב חובבות הטיפוח העולמי, הרי שבשנים הקרובות עתידה היבשת האפריקאית על שלל משאביה הטבעיים להיכנס גם היא למשחק. אגב, בניגוד למה שיגיד לכן ד"ר ג'קסון, ממש לא חייבים לשלם הון כדי ליהנות מקסמם של מוצרי הביוטי האפריקאי, להפך, רובם נמכרים היום דווקא במחירים שווים לכל נפש. המוצר המזוהה ביותר עם העור האפריקאי החלק ונטול הרבב והעושה את דרכו אל לב המיינסטרים הוא הסבון השחור. מדובר בתמרוק שמיוצר בידי נשים בניגריה או בגאנה, שבמשך מאות שנים השתמשו בו כסבון גוף וכשמפו לשיער. הסבון השחור יעיל למניעת עור יבש וסימני מתיחה בזמן ההיריון וכן להגנה מפני שינויים הורמונליים נוספים. ללא ספק הוא גם אידיאלי לתינוקות מכיוון שהוא טבעי ועדין מספיק לעור רגיש. 


 
כאמור, אלו מתכונים שעוברים מאם לבת, ולכל שבט ולכל אזור יש את הניואנס הסודי שלו, אך לרוב מדובר בסבון שנעשה מפלנטייןplantain) ) מיובש - פרי הדומה לבננה אבל מוצק יותר ומתוק פחות, בתוספת שמנים טבעיים כגון שמן דקלים וקקאו. תהליך הכנתו של הסבון השחור כולל צלייה בתנור, סינון האפר ומנוחה של שבועיים תמימים לפני סיום התהליך. לאור המגמה הטבעית והאורגנית המתפתחת בעולם הן בתחום המזון והן בתחום הביוטי, ודאי תשמחו לשמוע שבסבונים הללו אין פראבנים או חומרים תעשייתיים אחרים, שהם נגזרת של נפט ועיבוד תעשייתי העלולים לגרות את העור. כמו כן, בשלב זה, רובם גם נמכרים בתהליך של סחר הוגן. משתמשים מערביים שניסו את הסבון האפריקאי מדווחים כי הוא מפחית אקנה וריחות גוף, מאזן עור שמן, מנקה אדמומיות ואקזמות, מרגיע גירויים, פריחות ואפילו פסוריאזיס. השוס הגדול: את רוב הסבונים אפשר להזמין אונליין במחיר של דולרים בודדים (חפשו את המותג Dudu Osun). 
 

זואי קרביץ. רויטרס
 
כבר לא שקופות 
אבל המגמה היא דו-כיוונית. משאבי היופי האפריקאיים מתגלים כנחשקים, אבל גם הנשים כהות העור בעצמן מתגלות כלקוחות אידיאליות של תעשיית היופי העולמית. נשים כהות עור רבות, שהיו בעבר שקופות עבור רוב חברות הקוסמטיקה הגדולות, הופכות אט-אט ללקוחות מבוקשות. חברת האיפור MAC פתחה השנה חנות ראשונה בנמיביה ומתכוונת לפתוח עוד שתיים בבוטסואנה ובזמביה. על פי הערכות, שווי השוק האפריקאי יאמיר עד 13.2 מיליארד דולר בשנת 2017. לכן לא מפתיע שגם ענקיות קוסמטיקה וטואלטיקה כמו לוריאל, פרוקטר אנד גמבל ויוניליבר משקיעות עכשיו משאבים רבים כדי להשיג דריסת רגל בשוק.  


תצוגת מרסלו בורלון, שבוע האופנה TLV גינדי. צילום: אבי ולדמן
 
סוזי ווקובי היא יזמית שפתחה את ""suziebeauty, אתר הביוטי הגדול בקניה, שכעת מפעיל שירות משלוחים לרחבי העולם. ווקובי מספרת ש"ישנה שכבה הולכת וגדלה של לקוחות ממעמד הביניים שהופכות למתוחכמות יותר ולבעלות טעם ספציפי יותר, והן דורשות מוצרים איכותיים. הגישה לעולם באמצעות האינטרנט עזרה לנשים האפריקאיות להעלות את הסטנדרטים, והן מצפות לאותו דבר מחברות הטיפוח".
 מובן שיש גם להשקיע במחקר השוק החדש: שיערן של נשים אפריקאיות הוא שונה, וגם הדאגות שונות. למשל, מוצרי אנטי-אייג'ינג הפונים לשוק האפריקאי יתמקדו בתיקון גוון העור ובהעלמת כתמים, בעוד שמוצרי אנט- אייג'ינג הפונים לקהל אירופאי יתמקדו בראש ובראשונה בטיפול בקמטים. לכן יכול מאוד להיות שהקהל יזדהה עם השחקנית הקנייתית לופיטה ניונגו (שמיד לאחר זכייתה באוסקר לוהקה לתפקיד הפנים של לנקום), אבל פחות עם המלצותיה על מרקחות צרפתיות יקרות ועל שמן הקוקוי – kukui – שבהם היא משתמשת לריכוך השיער. 
אף שהצריכה האישית ביבשת השחורה עדיין נמוכה פי 20 ממדינות מערב אירופה וארצות הברית, שוק הביוטי מראה צמיחה גדולה ועקבית. הגידול הכי ניכר, אגב, נראה בשוק הדאודורנטים. עד עתה ידם של האנשים לא הייתה משגת, אבל נחשו מה? ברגע שהחברות סיפרו להם שריח גוף הוא משהו שיש להסוותו בכימיקלים, גם שם נרשמה עלייה של 10% בשנה. 
בעין השערה 
מתן תשומת הלב לנשים כהות העור וראייתן כלקוחות פוטנציאליות לא קשורים רק להיגיון הכלכלי שטמון בכך, אלא גם ללגיטימציה שנותנים סוף-סוף תעשיית האופנה והסלבס ליופי הטבעי של הנשים כהות העור - כולל שערן הטבעי. בשבועות האופנה של החורף הנוכחי צעדה הדוגמנית לינזי מונטרו בת ה-19 מהרפובליקה הדומיניקנית על המסלולים של בתי האופנה פראדה, ג'יבנשי, סלין ולואי ויטון באפרו קצר וייצוגי. בחודש אוגוסט היא כיכבה ליד שתי דוגמניות כהות עור אחרות על שער ה"טין ווג". לצדה של מונטרו צעדה גם קרלי לויס – סופרמודל נוספת בעלת שיער מהז'אנר הטבעי. "באמת לא הבנתי עד כמה חשובה הייתה התצוגה ההיא", סיפרה אחר כך מונטרו ל"גרדיאן", "אבל אני מסתכלת במראה על השיער שלי ואוהבת את זה". אגב, קשה לשכוח שגם אצלנו, בשבוע האופנה האחרון, המעצב מרסלו בורלון העלה לבמה אך ורק דוגמנים כהי עור כמחווה לקהילת יוצאי אתיופיה. 
בנוסף לכך הביאו אושיות כהות עור לקדמת הבמה מאפיין שיער מעניין במיוחד, השאוב מהתרבות השחורה ומהתרבות הלטינית של ארה"ב (אף שמדובר הפעם בתופעה חוצת גוונים) - שיער ה"בייבי". זוהי אותה פלומת שיער קטנה באזור המצח שמתהדרות בה הזמרת וארוסתו של רוברט פטינסון FKA twigs, ריהאנה וכן בתם הקטנה של קים קרדשיאן וקניה ווסט, נורת' ווסט (שהיא כולה אייקון של שיער שחור טבעי). 


FKA Twigs. צילום: רויטרס
 
עם זאת, לצערנו, לא כולן הבינו עדיין שהשיער השחור הטבעי הוא דבר שיש לקבל ללא כל סייג, דיון או סטריאוטיפ. הזמרת והשחקנית הצעירה זאנדיה קולמן זכתה לחצי לעג ממנחת ערוץ !E ג'וליאנה רנסיק על כך שבחרה לצעוד עם ראסטות על השטיח האדום בטקס האוסקר (רנסיק פרשה מהתוכנית בעקבות הביקורת). גם סולאנג' נואלס, אחותה של ביונסה, התלוננה על כך שבתוכנית המדוברת הכפישו תמיד את שערה הטבעי והשוו אותו ל"כלב דרוס". סולאנג' גם קיבלה תגובות נאצה על ההחלטה להתחתן בתסרוקת אפרו, אבל לא נראה שזה ממש הזיז לה. "אני מקבלת המון תגובות מנשים, בטוויטר או פנים אל פנים, שאומרות לי שבזכותי הן עשו את אותה התספורת. אני חושבת שהרבה אנשים, במיוחד מתרבויות אחרות, לא מבינים את תפקיד השיער בחייהן של נשים שחורות. עכשיו אני יכולה להמיר את כל האנרגיה שמושקעת בשיער שלי למשהו הרבה יותר פרודקטיבי". 
עוד מישהי שקיבלה את האומץ להיחשף היא השחקנית טראג'י פי הנסון מסדרת הלהיט של פוקס "אימפריה", שצולמה בידי ברוס וובר למגזין CR Fashion book ללא הפאה שלה, אלא דווקא עם הצמות הקטנות (המכונות cornrows) שאותן היא מחביאה באמצעותה. "חלק ממני היה, 'לא, לא, לא, לא!' זה השיער שאף אחד לא אמור לראות. זה השיער שמאחורי דלתיים סגורות. אני מרגישה ערומה. אני מרגישה כמו תרנגולת מרוטה. אבל ברוס אמר לי: 'זה לא קשור לשיער, זה קשור לפנים'". 


צמות בתצוגת דודו בר אור. מיקי בוגנים לקרסטס. צילום: עידו איזק
אז נכון, אף שגם הן מנסות, עדיין לא ראינו מובילות דעת קהל כמו ביונסה או אופרה משליכות את הפן (או את הפאות) לאשפה. אבל היי, אפשר להתנחם בינתיים בבתה של ביונסה, בלו אייבי, שמתהדרת באפרו, ואולי בעוד כמה שנים תהפוך לאייקונית האופנה הבאה יחד עם נורת' ווסט, בתם של קים וקניה. אולי בדור שלהן שיער שמאתגר את כוח המשיכה לא יוגדר בהכרח כמשהו "אדג'י" או "מיוחד", אלא פשוט כשיער טבעי. הזמן יגיד. ובינתיים, מה עם אוצרות הטבע מאפריקה? מישהו צריך לשמור עליהם בחיים. אחרי הכל, הילדים כבר לא צריכים להיזהר מעצבי הבאובב עצמם, אלא מאלו שרוצים להשתמש בהם עד כלות. דוקטור ג'קסון הקים עמותה הפועלת לנטיעת עצי באובב נוספים. "ילדים מקומיים שהיו כורתים את העצים כדי לפנות מקום לגידולים זרים כמו טבק", הוא טוען, "לומדים עכשיו שהם צריכים להזין את הצמח הזה. לא סתם הוא קרוי עץ החיים". 


מסרקים. צילום: רויטרס