לפני מספר ימים שוחררה תמונת פרומו ראשונה מהסרט החדש “טרזן” בכיכובו של השחקן המסוקס אלכסנדר סקארסגרד. התמונה הציגה את הגיבור כערמת השרירים הקלישאתית שהייתם מצפים לקבל מהאלפא מייל של הג’ונגל. כעיקרון, יש משהו נחמד ותקין פוליטית למדי (הפוך על הפוך סטייל) בהתעסקות בתמונה נוטפת הטסטוסטרון הזאת. הרי לרוב, אם מתעסקים בתמונות גוף יוצאות דופן של כוכבי קולנוע, אלו תמונות של נשים. הרי מי יכול לשכוח את הרעש הגדול שעשתה בשנה שעברה גל גדות, כששוחררה התמונה הראשונה שלה מהסרט “באטמן נגד סופרמן”, שבעקבותיה התקוממו לא מעט בלוגרים ומעריצי המותג שטענו שגדות לא בשרנית מספיק על מנת לגלם אמזונת קומיקס תקנית.


התמונה של סקארסגרד נועדה ללא ספק לעורר תשוקה בקהל הצופות וקנאה בקהל הצופים, אבל מה שהיא עוררה בי, בעיקר, הוא בלבול ומבוכה. יש לי בעיה עם גוף גברי מנופח של חדר כושר. בעיקר מהסוג המוגזם. אתם יודעים, מסוג הגברים העצומים האלו שנראה לך שאת יכולה לפנצ’ר אותם בסיכה והם יאבדו לפחות חצי מהספייס שהם תופסים בחלל, כי השרירים שלהם עשויים מאבקת סטרואידים ולא מכוח אמיתי. ללא ספק, הדמות שניבטת אלינו מתמונתו של סקארסגרד היא כמעט קריקטורה. תשכחו ממראה ה”סיקס פאק” של שישיית הריבועים הנחשקת, הגבר החזק ביותר בעולם בייצוגו של סקארסגרד מתחזק לא פחות משמונה ריבועים בבטן. פריק שואו.
*** 

אך הבטן של סקארסגרד לא הייתה איבר הגוף היחיד שזכה להתייחסות תקשורתית השבוע. לצדו, גם טקס גיזום מחלפותיה הברונטיות של הדוכסית מקיימברידג’, קייט מידלטון, זכה לשלל כותרות שכולן זעקו: “קייט מידלטון עשתה תספורת אמא”. מה שזה לא יהיה.

השבוע התקיימה גם תצוגת האופנה האיקונית של חברת האופנה ויקטוריה סיקרט. וללא ספק, התסרוקת המהוגנת לכאורה של מידלטון עמדה בניגוד זועק מול גלי השיער הנערי והפראי של בנות תצוגת ויקטוריה סיקרט שסוקרו תחת כל עץ רענן. הרי שיער של נשים צעירות וחופשיות, בניגוד לשיער “של אמא”, לא חייב להיות פרקטי – הן הרי לא על תקן של עושות, הן על תקן של נצפות. שיער של אמא הוא שיער של מישהי שיש לה תפקיד בעולם, מישהי שצריכה לתזז. מטרת הכותרת שהכריזו על תסרוקת “האמא” החדשה של מידלטון הייתה לעדכן שאם בעבר שערה של מידלטון היה הדבר השופע והרענן שבה, הרי שכעת גם זה, עכשיו כשהיא אמא, נרכס ועונב סופית.


קיצרה את השיער רק בכמה סנטימטרים. מידלטון. צילום: רויטרס

לפני מספר חודשים עדכנתי אתכם לגבי הטרנד שמכונה “גוף אבא”, טרנד גברי שכולו שיר הלל להפך המוחלט מהגוף הביוני שמפיקי הסרט “טרזן” בחרו להציג לנו. “גוף אבא” הוא גוף חובב בירה וסולד ממשקולות. ללא ספק, הדרך שבה עולם האופנה מתייחס למראות שמייצגים הורים, לעומת מראות “רגילים”, “רעננים” ו”נחשקים” היא מעניינת למדי. אף על פי שהורים סלבריטאים בעין הציבורית כבר הוכיחו שאין סטירה בין ילודה לבין גוף מחוטב למשעי (היידי קלום, מכירים?), הקלישאות לגבי “גוף של אבא” ו”שיער של אמא” נשארו איפשהו בשנות ה־50. אבל על מה אני מתלוננת? על זה שעולם האופנה נותן אישור לכך שגברים ונשים שהופכים להורים רשאים להפוך את התחזוק האישי שלהם לפרקטי ונוח יותר?

אז זהו, שלא בדיוק. כשבוחנים באמת את השינוי שעבר על השיער של מילדטון משיער נסיכה נחשקת ל”שיער אמא”, מגלים שהשינוי אפילו לא כזה קיצוני. אגב, מי בעצם הפיץ את הקביעה שהתספורת החדשה של הדוכסית היא תספורת “של אמא”? מסתבר שהיה זה מעצב השיער של הדוכסית – ריצ’ארד וורד – בכבודו ובעצמו! הנ”ל דיבר עם מגזין “פיפל”, ואשרר בפניהם שאכן מידלטון שדרגה לתספורת אמא. “הרבה יותר קל לתחזק את המראה הזה כי ייקח חצי מהזמן לייבש אותו”, טען, “ועדיין יש הרגשה של שיער ארוך”. הרגשה של שיער ארוך, ריצ’ארד? מדובר עדיין בשיער ארוך!

בעוד “גוף של אבא” מתקבל באמצעות אכילת פיצות ודילוג על מכון כושר, “שיער של אמא” הוא בסך הכל קצר במספר סנטימטרים מהשיער שהיה למילדטון קודם. אין כמעט שום הבדל. למעשה, התחזוק (ייבוש והחלקה עצבנית) יהיה כמעט זהה. לא ממש שחררו את מידלטון, או את יתר האמהות שיתרגשו מתספורת האמהות “הפרקטית” ויעתיקו אותה כעת, מההתעסקות בשיער. ובואו נקרא לילד בשמו – זו הייתה סתם גזירת קצוות שרופים.