אם אתם חובבי עיצוב, קראפט ו-DIY, אחד מתחומי הפנאי המתקמבקים הפופולריים של השנים האחרונות, אין סיכוי שלא נתקלתם בשם נתנאלה כחלון לוי, מי שהפכה בשנים האחרונות לגורו הרשמית של קהילת העשה זאת בעצמך ולמפיקת ירידי לייף סטייל מצליחים וייחודיים. אנחנו יושבות לראיון באחד מבתי הקפה הסמוכים לחנותה החדשה, מתחם חנות וסדנאות חדש במרכז עזריאלי בחולון בגודל 550 מ"ר.

"אנחנו לא יכולות לשבת בחנות, כי כשרואים אותי לא נותנים לי רגע דל. כל העולם מחפש אותי", מסבירה כחלון לוי. היא מראה לי 11,000 מיילים שלא הספיקה לקרוא. במקביל, הטלפון הנייד שלה, שנח במקרה מתחת למחברת שבה אני כותבת, לא מפסיק לרטוט כשאינספור שיחות נכנסות בזו אחר זו בלי הפסקה. מדי פעם, מי שמצליחה לזהות אותה מרחוק ניגשת לחבק, לשאול שאלה, לבקש עצה או סתם להראות מה קנתה. ולא מדובר בסיטואציה מקרית. כחלון לוי היא אשת עסקים ממולחת שמנהלת ביד רמה אימפריית יצירה מרשימה, אבל ללא ספק אחד מהקלפים החזקים שבאמתחתה היא קהילת המעריצות הנאמנה שמלווה אותה והולכת אחריה באש ובמים.

"אלה בנות שחולקות איתי את אותה ראיית עולם, בעלות חלומות אישיים ועסקיים שמוכנות לעבוד קשה. לכן, מבחינתי, חשוב לי לטפח אותן ולהיות נגישה אליהן כחלק בלתי נפרד מהעסק", אומרת כחלון לוי, "היו זמנים שהייתי עונה על מאות מיילים בשבוע ומספקת עזרה וייעוץ החל בעצות לגבי יצירה ועד התלבטויות של יבואניות מתחילות. זה ברור לי שאני מביאה לארץ משהו שלא קיים וכך מהווה מקור משיכה והשראה ולכן, מבחינתי, זו התנהלות שיש בה אחריות מטורפת. מטבע הדברים, יש מעגלי היכרויות ברמות שונות ויחד עם זה המון לקוחות הפכו לחברות ממש טובות". 

"התנהלות עם אחריות מטורפת". החנות החדשה של כחלון לוי. צילום: יח"צ
"התנהלות עם אחריות מטורפת". החנות החדשה של כחלון לוי. צילום: יח"צ

נתנאלה אימפריה 


במהלך עשר השנים האחרונות הספיקה כחלון לוי לפתוח חנות מקוונת, שתי חנויות פיזיות, להוביל ירידי יצירה, להוציא ספר, להרצות, לנהל בלוגים, לקחת חלק בקהילות מקוונות, לייעץ וללוות נשים בעלות עסקים קטנים. אבל, אם הייתם שואלים אותה בתור ילדה מה היא מתכננת לעשות כשתהיה גדולה, התשובה "גורו יצירה" היא ממש לא הדבר הראשון שהיה עולה על שפתיה. כחלון לוי בכלל תכננה להיות וטרינרית ולאחר שלמדה במגמה ביולוגית ושרתה כמטאורולוגית בצבא, החלה לימודים בתחום. מסלול הלימוד השתנה, כשראתה שהעבודה המעשית אצל וטרינרים היא לא הגשמת חלום.

היא השתלבה במהירה בחברת תרופות שם זיהתה את היכולות השיווקית יוצאות הדפן הטמונות בה. "אבל למרות ההצלחה המרובה, הרגשתי שאני נמצאת בכלוב של זהב ושלמעשה אני ממש לא אוהבת את העבודה שלי", מציינת כחלון לוי, "בדיוק באותו זמן, אבירם, בעלי, קודם בעבודה באופן משמעותי ושכנע אותי לעזוב ולכוון את עצמי ליצירה. שלושה שבועות ישבתי על הספה בהרגשת חידלון ואבירם הוא זה שהתחיל לדבר על עסק בתחום. ידעתי שאני טובה בשיווק, בייצור כסף ובקניינות וכשעשיתי אחד ועוד אחד החלטתי שאני רוצה לייבא חומרי יצירה ולהנגיש את מה שאני כל כך אוהבת לאנשים נוספים". 
 
כחלון לוי החלה להשיק את המותג שלה בצעדים מדודים. "הכול התחיל בדירה הקטנטונת ברחובות בה גרנו והפכה במהירה לבית פתוח", מספרת כחלון לוי, "הייתי לומדת טכניקות יצירה באינטרנט ובימי שישי ומעבירה סדנאות בוקר חינם לבנות שהיו מגיעות לכמה שעות של כיף ויצירה". במסגרת הסדנאות, כחלון לוי החלה לרכוש חומרים מחו"ל. "בשלב מסוים, כמעט כל חבילה הייתה נתקעת במכס וכך למעשה נהייתי יבואנית כמעט בעל כורחי לפני שעוד בכלל היה לי עסק" היא מספרת, "הקהילה הלכה וגדלה כשעברנו לגור בבית עם גינה ולאחר מכן, כשפתחתי את החנות המקוונת".
 

אתר האינטרנט של כחלון לוי הושק לפני תשע שנים בתקופה שהדבר עדיין לא היה נפוץ ונחשב לסיכון די גדול. יחד עם זה, נתנאלה לא ויתרה על הטוב ביותר והשקיעה בו את כל כולה במחשבה על הטווח הרחוק. "ההחלטה לפתוח חנות אינטרנטית נבעה מהרצון לשתף יותר בנות באופן שלא ייקר את המוצרים", היא מספרת, "ידעתי שאני רוצה אתר כמו בחו"ל שיהיה גם סקסי וגם מלא מוצרים, אבל מכיוון שאז לא היה לי תקציב להשקיע במלאי, החלטתי להעלות בו 800 פריטים - אחד מכל אחד. מכיוון שקהילת הבנות כל כך חיכתה לאתר, ההזמנות נכנסו עוד לפני שהוא עלה ותוך עשרים דקות לא רק שהחנות הייתה סולד אאוט אלא גם השרת עצמו לא עמד בעומס ונפל".  
 
את החנות הפיזית הראשונה, שהייתה צמודה לביתה ברחובות, פתחה כשנתיים מאוחר יותר במקום ששימש קודם לכן כבית מרקחת. השמועה התפשטה כמו אש בשדה קוצים ואנשים התחילו להגיע מכל הארץ. לאחרונה, כשהרגישה שהמקום צר מלהכיל ושהיא רוצה חלל גדול שיהיה גם יותר מרכזי, החלה לחפש בית קבע חדש ומצאה את מרכז עזריאלי בחולון הנמצא באזור התעשייה אותו היא מחשיבה במתחם העיצוב הבא של ישראל. 
 
במקביל לחנויות פיתחה נתנאלה ליין של ירידי קונספט. "זה התחיל ממכירות קטנות של מוצרים שלי אצלי בבית ולאט לאט הצטרפו חברות עם מוצרים שאהבתי. בהתחלה זה היה אירוע קטן ומפנק לשמונים לקוחות שהתקיים פעם בחודשיים ובו בנות היו באות לכמה שעות ונשארות עד אמצע הלילה. כמות האנשים הלכה וגדלה עד לכדי אירוע של 2,500 איש שהגיעו אלי לחצר. בנקודה הזו הבנו שהגיע הזמן לערוך אירועים מוסדרים ומסודרים". 
 
האירוע הציבורי הגדול הראשון התקיים בנמל יפו. "התחלנו להרגיש את הווייב כבר כמה ימים לפני הפתיחה", היא משחזרת, "כתוצאה מכך, נאלצנו להגדיל את שטח התצוגה ולווסת את הכניסה למתחם. 5000 איש חיכו להיכנס עוד לפני שפתחנו את השערים ובסוף היום הראשון נאלצו המציגים לגרד סחורה ממחסני ספקים. הנבואה הגשימה את עצמה וביריד הזה נכחו, לפי דיווחי המשטרה, 74,000 איש. השיא היה שבגל"צ דיווחו שיפו נסגרה לתנועה בגלל היריד".

יפו נסגרה לתנועה בגלל היריד. החנות של כחלון לוי במרכז עזריאלי. צילום: יח"צ
יפו נסגרה לתנועה בגלל היריד. החנות של כחלון לוי במרכז עזריאלי. צילום: יח"צ

עזר כנגדה 
 

נתנאלה מגדירה את עצמה כטיפוס מאופק, כך שאין סיכוי שתפגשו אותה כשהיא לובשת משהו אחר פרט לג'ינס וטי שרט שחורה או מקסימום לבנה. לא מזמן העלתה צילום בפייסבוק של ארון הבגדים שלה בו לא נראה פריט אחד בגוון אחר ובטח שלא צבעוני. "אני מאוד מנותקת ממה שחושבים עלי ומאמינה שאני מאוד אותנטית ולא מציגה מצג שווא בשום צורה", היא אומרת, "אני עוסקת בצבע ובקישוטים בעבודה, אבל אני עצמי לא בן אדם צבעוני. גם אין לי בעיה עם דימוי גוף, גם לא עם עצמי בשיא ההשמנה שלי. אני לא מייצגת שום דבר בהקשר הזה". 
 
כחלון לוי אמנם צנועה למראה, אבל בכל הנוגע לאורח חיים היא בהחלט נהנית מהחיים הטובים, יש שיאמרו ראוותניים, שההצלחה שלה מאפשרת לה. " אני כבר 11 שנה עובדת 20 שעות ביממה, ומבחינתי, החריצות שלי היא בין היתר סוד ההצלחה", היא מסבירה ,"הקניות שאני עושה והחשיפה שלהן בעמוד הפייסבוק זה בסך הכול חלק מהעבודה שלי. יחד עם זה, אני יכולה לחיות מצוין עם כל מה שיש לי ועם כלום. מקור האושר שלי לא שם".
 
ואכן, ניכר שאושרה של כחלון לוי נעוץ היטב במשפחתה ובגבר שלצידה. "למרות שאני נתפסת כאישה מאוד חזקה, בעלי, אבירם, הוא לגמרי הרוח במפרשים והוא זה שהכיר ביכולות שלי וידע שהשלט להפעלה שלהן נמצא בידי" היא מתוודה, "הוא לגמרי האסטרטג שלי ואני לא זזה בלעדיו צעד אחד. אני חייבת לו את מפעל חיי".  
 
השניים מגדלים יחד את ביתם אהבה בת התשע. "תמיד רציתי רק ילדה אחת", כחלון לוי מתוודה, "זה מה שמתאים לי מבחינת הקריירה. כדי לגדל ילד כמו שצריך נדרשים המון ויתורים ומכיוון שאני אימא מאוד אבסולוטית ומאמינה שדברים באים אחד על חשבון השני – זו הייתה הבחירה שלי. אני מרגישה מאוד שלמה בהרכב הזה שמאפשר גם הורות לילדה מדהימה אבל גם הגשמה עצמית". 

לוכדת החלומות 
 

נתנאלה היא ללא ספק אשפית שיווק ובהחלט לא מתנצלת על כך. בכל יריד הדוכן שלה הוא הגדול ביותר ולקוחות רבות עומדות בתור ארוך עוד לפני שהצליחו לשים יד על הסחורה. 
 
כחלון לוי מודעת לשיטות השיווק העכשוויות שכוללות ניגון על אג'נדות עכשוויות, אבל היא נמנעת מכך ונוקטת בשיטות ייחודיות משלה, שכוללת אירועים והרבה פנייה נטולת מניפולציה לרגש של קהילת הלקוחות. "הירידים בהחלט תורמים להגברת החשיפה ובניית המותג שלי. אני מאמינה בלייצר צורך אצל הקהל, אחרי הכול אני לא פילנתרופית, אבל מהתחלה הייתי מאוד אמינה ולעולם לא דחפתי לאנשים מוצרים שהם לא צריכים. חשוב לי תמיד שאנשים יקנו רק מה שנחוץ להם ומה שעושה להם טוב ומסיבה זו אני גם לא מקיימת את הירידים לפני חגים. אלו במפורש לא ירידי מתנות".
 
גם מבחינה אישית, החיבה של כחלון לוי היא ליצירה שעושה טוב, תוך חיבה יתרה לתחום הסקראפבוקינג (שיטה לשימור היסטוריה אישית ומשפחתית בצורת אלבום שבו דפי רקע צבעוניים מודפסים, תמונות וצילומים, עיטורים וקישוטים, סרטים ותחרות, הדבקות וכיתובים). "סקראפינג הוא תחום  היצירה שמאז ומתמיד אני הכי מתחברת אליו", אומרת כחלון לוי, "מהסיבה הפשוטה שהוא מתבסס על שימור זיכרונות ועבודת יד. ובנוסף, כמו בכל תחום, גם כאן ישנם טרנדים ומגמות שמגיעים מהעולם כך שהוא לעולם לא משעמם ותמיד יש לאן להתפתח". 
 
בנוסף, כחלון לוי ממש לא שומרת רק לעצמה את כישורי השיווק הידועים שלה. "הייתי רוצה לקדם יוצרות בפן השיווקי, לעזור להן לאפיין את המוצר ולהתאים אותו לקהל היעד. הליווי שלי מבוסס על הניסיון האישי אבל גם על הרצון לייצר עבורן הזדמנויות" היא מעדכנת, "אני בוחרת בנות שאצלן אני מזהה חריצות ומוצר בעל פוטנציאל". והעצה שלה בשבילך, בלוגרית - אימא - יוצרת ששואפת גם את להפוך לאימפריה? עבודה קשה והרבה אמונה עצמית. "שום דבר לא קורה ברגע", היא מבטיחה, "אני מאמינה שרק צעדים קטנים ועממיים לצד המון עבודה מאומצת הם אלו שמביאים להצלחה". 

"צעדים קטנים ועממיים", החנות המדוברת. צילום: יח"צ
"צעדים קטנים ועממיים", החנות המדוברת. צילום: יח"צ

הנבחרים של נתנאלה 

עיר: ברלין
מרכז קניות: Ka de we בברלין
חנות עיצוב לבית: Depot בגרמניה והמותג Anthropologie  
בלוגים אהובים: Lily bean Paperie, sweet life in the valley, סטודיו ביקיט, Umami, Aline crafty blog
סרט אהוב: אמלי
ספר אהוב: התפסן בשדה השיפון
מוסיקה: אוסף Pure love 
מסעדה: רפאל
תחביב: אספנות (מקופסאות פח ועד ספלי תה מפורצלן)
צבעים: פסטלים למיניהם, בעיקר פינק ואקווה