שבוע האופנה TLV 2017 מבית גינדי החל ביום ראשון האחרון בקול תרועה. בשל הבחירה להקדיש את ערב הגאלה, שהתמקד לא פעם בעבר במעצבים אורחים מהנכר, לבית אופנה ישראלי אייקוני - 60 שנות פעילות של המותג גוטקס והאישה שעמדה מאחוריו לאה גוטליב - זכינו לחזות בשלל דוגמניות עבר מהדסות על המסלול עם פיגורות שלא היו מביישות את החמה בדוגמניות האינסטגרם. אך מובן שזו הייתה רק יריית הפתיחה: בין תצוגה ארוכה אחת לשנייה איתרתי עוד כמה רגעים מעניינים שהחלטתי לתת עליהם את הדעת.



1. פוליטיקאיות הן האביזר הכי נכון לעונה. אז כן, כולם, אמא שלהם ואחותם החורגת דיברו על העובדה שהשרה מירי רגב ורעיית ראש הממשלה שרה נתניהו הגיעו לערב הגאלה החגיגי של שבוע האופנה. או במילים אחרות, כולם מדברים על שרה ומירי, ואף אחד לא מדבר על זהבה גלאון, שגם היא הגיעה בהמשך לאחת התצוגות. ללא ספק הייתה כאן חינגה מופלאה. מי שאוהב הון ושלטון לצד הג'וצי שלו - קיבל קצת שרה, מי שאוהב לתבל את הוולנטינו שלו במעט קיפוח עדתי – קיבל את מירי; ולשמאלנים היו רגעי פרג' מופלאים עם הגברת גלאון. לא מעט צקצקני פייסבוק טענו שלא ראוי שתעשיית האופנה העניקה למכובדות השנויות במחלוקת נתניהו ורגב את הפריבילגיה להתחכך בה. ואני אומרת: לעזאזל, כל דבר שעורר עניין ולו קטן בתעשייה המקומית הוא מבורך. והרי אם הן לא היו מגיעות, גם אז היינו מתלוננים, לא?



2. לפעמים יותר מדי זה באמת יותר מדי. בבואם ליצור תצוגה שהיא לא פחות ממיצג אמנותי שמכניס את קהל הצופים לממד אחר - חלק מהמעצבים עלולים ליפול למחוזות העומס המאלחש. כך היה, למשל, בתצוגתה של המעצבת תמרה סלם, שמרכולתה אומנם מתמחה במלבושים נאי גזרות ובקליעה איכותית לקהל המתלבשות האנינות במחוזותינו, אבל הווידיאו־ארט והמוזיקה ששולבו במהלך התצוגה הצליחו לבלוע לחלוטין את הבגדים ולהכניס את הצופים למצוקה. חבל, כי ברגעים שבהם הבגדים הצליחו להתעלות על רעשי הרקע, היה ניכר כי מדובר בקולקציה שמשלבת וירטואוזיות טכנית, דקדוק מופלא בפרטים הקטנים והרמוניה עיצובית עכשווית.



מתוך שבוע האופנה. צילום: אבי ולדמן
מתוך שבוע האופנה. צילום: אבי ולדמן




3. את מוכרת לי מפעם. כמו בשנה שעברה, גם הפעם המחלקה לעיצוב אופנה של שנקר העלתה תצוגה בשיתוף המותג ניו באלאנס. השילוב הסטודנטיאלי־מסחרי הזה, שהיה כה מרענן בשנה שעברה, הרגיש השנה מעט כמו מסטיק לעוס. ולא רק בגלל הנעליים, אלא בעיקר משום שפתאום התפוצצה לנגד עיני אמת שלא היה אפשר להכחיש. השמועות תמיד גורסות כי בתי הספר לעיצוב, אף שנועדו להיות חממות לטיפוח כישרונות מקוריים וחדשניים, הם תמיד בעלי טעם וסגנון מאוד ברור שמוכתב מלמעלה לסטודנטים שמגיעים כטאבולה ראסה. ואכן, אותו סגנון מאוד מסוים שראש המחלקה לאה פרץ והמרצה עידית ברק מקפידות לקדם כמעט התפוצץ לנו בפרצוף. לא מעט מהדגמים שעלו לבמה הזכירו קולקציות סיום שראינו כבר בשנה שעברה. או שזה היה לפני שנתיים? בכל אופן, התחושה היא שבמקום רעננות עיצובית, שכה השתוקקנו לקבל מתלמידי השנה השנייה והשלישית של בית הספר, קיבלנו דגמים מהסוג שקברניטי המחלקה נהנים להצעיד בפני התקשורת. בדרך כלל הצמד פרץ את ברק מפיק יופי של אמירות עיצוביות, שמצליחות להתעלות מעל לשבלונות של הבחירות האישיות שלהן. הפעם זה לא קרה.



4. נשים מעל גיל 50 נראות מדהים בביקיני. אירוע הגאלה שפתח את שבוע האופנה הושק באמצעות פריטים מארכיון המותג גוטקס. מארגני התצוגה בחרו להלביש את מרבית הדגמים בחלקו הראשון של האירוע על גופן של כמה מנשות החברה ודוגמניות העבר המופלאות שידעה התעשייה. דגנית חרל"פ, רונית יודקביץ', דורית ילינק, דנה וקסלר, רוית אסף, איבונה קרוגליאק ועוד הוכיחו שהחיים מתחילים הרבה אחרי גיל 40.



מתוך שבוע האופנה. צילום: אלירן טל
מתוך שבוע האופנה. צילום: אלירן טל




5. שובו של יוסף. אחרי שהדיר רגליו משבוע האופנה בשנה שעברה, חזר השנה המעצב יוסף עם תצוגה שהפכה לאחד מרגעי השיא. עם עיצובים מוקפדים ואנרגיה שזעקה "אימפריאל מארש" פינת "משחקי הכס", יוסף ושותפו לספת העיצובים קובי עזרא העלו לבמה תצוגה ראויה לשבח. את אמזונות הדוגמנות המקומיות הם רתמו לשמלות שיפון וכותנה לבנות, בהחלט חומרים מעניינים ויוצאי דופן עבור המעצב שהקפיד בעבר לבחור בחומרים מעודנים פחות. יוסף מתגלה מחדש כאשף הגזרות הבנויות לעילא וכנוכחות אופנתית מקומית בעלת חשיבות ממשית. הוא אולי מחזיק בקריירה שחולשת על פני כשני עשורים, אבל כנראה אפילו עוד לא התחיל לשלוף את כל הארנבים שיש לו בכובע. בהמשך התצוגה, הדנ"א המוכר של המעצב, שכולל שובבות גרפית לצד גזרות נשיות מלאות דרמה, אלמנטים בפויל מודפס, מטאליקה רוקיסטית ומחשופי cut out חזה, השתחלו אט למסלול והוכיחו שזהו אולי שחר של יום חדש, אבל זה אותו יוסף מוכר ואהוב.



6. ?Free the nipple אני האחרונה שתגיד לנשים איך, מתי, כמה ולמה להציג את גופן, ואני גם לא אומרת שהפתרון הוא להשליך אותן לעזאזל ולהכריח דוגמניות שלא מרגישות בנוח לחשוף את גופן. אבל קשה היה שלא להבחין שמדבקות הפטמות שמרבית הדוגמניות השתמשו בהן בעת שלבשו בגדים שקופים - יצרו אפקט בעייתי מעט, של מעין הייפר־פטמה ענקית ומשונה שבלטה מבעד לבגד. יש ללא ספק צורך לפתור את התופעה. מדבקות לפטמות - זה לא מחמיא לדוגמנית וזה לא מחמיא לבגד.