בעלי בן ה־75 נחשב לאדם בריא, אולם לפני כמה ימים הוא החל לסבול מסחרחורת חזקה מאוד כשהוא קם מהמיטה בבוקר. לסחרחורת התלוו גם בחילות שנמשכו עוד לשעות הערב המוקדמות. מהי התופעה הזו, האם יש טיפול שיכול למנוע אותה והאם היא עלולה לחזור שוב?


"בואי נתחיל מהסוף. אכן התופעה הזאת אוהבת לחזור מדי פעם, אבל זה לא צריך להפחיד אתכם כי לרוב לא מדובר בבעיה מסוכנת או רצינית, אלא במצב חולף. תופעת הסחרחורות יכולה להיווצר מכמה מצבים: מצב אחד זו מחלה ויראלית, והמצב השני הוא גירוי מערכת העצבים עקב קימה מהירה מתוך שינה עמוקה. המצב השני הוא נפילה קצרה של לחץ דם. אנשים הנוטלים כדורים לטיפול בלחץ דם או לחלופין סובלים מלחץ דם נמוך עלולים לסבול מירידה נוספת בלחץ הדם. לצורך העניין, דמייני בקבוק שחציו מלא במים, השכיבי אותו והעמידי אותו ואז תוכלי לראות שהמים נופלים למטה. באנלוגיה זה לפעמים מה שקורה אצלנו בגוף - בעשירית השנייה הראשונה יורד לחץ הדם, מתרחש כיווץ של כלי דם והדם מגיע שוב למוח. גורם נוסף שגובר בשכיחותו הוא הגיל. ככל שמתקדמים בגיל, עלולים לקבל סחרחורות בשינויי תנוחה מהירים, ולעתים הסחרחורות גורמות גם לבחילות. ברגע שבעלך יחזור לשכב במיטה ולא יזוז, הוא ירגיש מיד יותר טוב. 'התקף סחרחורות' נמשך בצורתו החזקה 24 שעות, תלוי כמובן בגורם. אם יש בבית כדור בשם פראמין או מודאל, אפשר ליטול את הכדור, והוא מרגיע את התקף הסחרחורת בצורה הרבה יותר מהירה. אם זה נמשך מעבר ל־24 שעות, או מופיע בעוצמה חזקה או מלווה בהקאות או מופיע עם הפרעות בראייה, בדיבור או עיקום הפה, יש לפנות בדחיפות לבדיקה בחדר מיון".



האם כמוסות של לוטאין יכולות לשפר את מצבן הבריאותי של העיניים?


"לוטאין הוא ויטמין המועיל לתפקוד העיניים ובהחלט יכול לעזור בשיפור הראייה, בעיקר כטיפול מעכב התקדמות של ניוון ראייה תלוי גיל. ישנן כמה כמוסות של ויטמינים המיועדות רק לטיפול במצב העיניים, ובין היתר הכמוסות הללו מכילות גם זיאקסנטין, אבץ, ויטמין E, ויטמין C ועוד חומרים רבים וטובים. לוטאין וזיאקסנטין עוזרים למנוע בעיות ברשתית, ואני מציע לכל מי שבמשפחתו יש כאלה הסובלים מניוון הרשתית תלוי הגיל (AMD) - ליטול כמוסות אלו".



נכדי כמעט בן 6 ועדיין סובל מהרטבות בלילה. בתי ניסתה לעשות הכל כדי לגמול אותו, ובמהלך היום הוא באמת מצליח לא לפספס, אבל בשעות הלילה אין כל הצלחה. גם אם היא מעירה אותו כדי ללכת לשירותים, הוא חוזר למיטה ומרטיב. חשוב לי לציין שרופא הילדים שלח אותו לבצע בדיקות דם ושתן, וכל התשובות יצאו תקינות. הוא המליץ להשתמש בכדור בשם מינירין. מה דעתך על השימוש בו, והאם יש פתרונות נוספים?


"טווח הזמן שבו ילדים מפסיקים להרטיב במיטה הוא שונה מאחד לשני. מעבר לזה, הרבה פעמים הרטבה מאוחרת היא עניין המופיע במשפחות. כשאני נתקל במקרים שבהם ילדים מרטיבים בלילה, אני תמיד שואל אם האב או האם הרטיבו במיטה עד גיל מאוחר, וברוב המקרים התשובה היא חיובית. לא הייתי ממליץ כרגע על שימוש בכדור מינירין לפחות עד שהילד יגיע לגיל 7. לא משום שהוא עלול להזיק לו חלילה, פשוט לפעמים התופעה חולפת לבד, ועל כן אם זה לא ממש מפריע לאמא, הייתי ממליץ להמתין עוד שנה לפני שהילד יתחיל ליטול את התרופה. הכדור מתבסס על הורמון אנטי־דיורטי שמופרש במוח, ותפקידו לאגור את הנוזלים בגוף. אנחנו מעבירים במהלך היום ליטרים רבים של מים בכליות, אבל מפרישים החוצה כליטר עד שניים ביום, וזאת משום שרוב הנוזלים נספגים בכליות בחזרה בעזרת ההורמון 'מונע ההשתנה'. המינירין הוא ההורמון הניתן בכדור ומשפיע לכמה שעות. אגב וללא קשר, אחד הדברים המדכאים מעט את פעילותו של ההורמון האנטי־דיורטי הוא צריכת אלכוהול, לא אצל ילדים כמובן. האלכוהול ידוע כחומר המדכא פעילות של ההורמון האנטי־דיורטי – אנשים הצורכים אלכוהול קמים יותר לתת שתן במהלך הלילה. אצל חלק מהילדים תוספת הורמון זה בערב מונעת הרטבת לילה, ובקטע ההתנהגותי, חשוב שאמו תגיד לו שאם בורח לו שתן בלילה, תפקידו הוא לקחת את המצעים והבגדים שנרטבו ולשים אותם בסל הכביסה. תגובת ההורים בשעות הבוקר צריכה להיות מותאמת למה שקרה בשעות הלילה. אם הוא מתעורר ולא בורח לו, יש לשבח אותו על כך, ואם כן בורח לו, יש להתעלם".




שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה.



מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב־103FM



עריכה: עדן בן ארי