לאחר המהומה שהתעוררה אתמול סביב הודעת משרד הבריאות ומשרד החקלאות כי 11 מיליון ביצים מחברת "יש מעוף" נמצאו נגועות בסלמונלה מזן אנטריטידיס (ביש מעוף טענו אתמול כי מדובר בכמות שנעה בין 3 ל-5 מיליון ביצים), ריכזנו עבורכם תשובות לשאלות המטרידות. הוראות כיצד להימנע מהידבקות בסלמונלה שיבטיחו את בריאותכם.


נגע הסלמונלה בביצים נמצא בלולי הטלה במושב גורן במסגרת בדיקה סביבתית מקיפה שערכו יחד משרד החקלאות ומשרד הבריאות, אולם לא במקרה וגם לא כבדיקה שגרתית, אלא בעקבות ממצאים שהגיעו למשרד הבריאות על תחלואה בסלמונלה שמקורה ככל הנראה בביצים. לכן, אלה הוראות חשובות לבריאות של כולנו, ולא כל שכן לאוכלוסיות קשישים, ילדים ואנשים חולים, להם מערכת חיסון מוחלשת.

מהו חיידק הסלמונה?

"זהו חיידק שכיח בעולם שגורם למחלת הסלמונלוזיס בבני אדם ובעלי חיים, שהיא למעשה דלקת בדרכי העיכול (Gastroenteritis). קיימים יותר מ-2300 סוגים של חיידק הסלמונלה, שרק כ-10 אחוזים מהם עלולים בפועל לגרום להתפתחות המחלה בבני אדם.

איך מזהים את המחלה?
המחלה נגרמת מחדירת החיידק למעי, לכן עשויים להיווצר סימנים קליניים כשלשולים, כאבי בטן מלווים בהתכווצויות, חום גבוה, כאבי ראש, בחילות והקאות (אולם אלה סימנים אופייניים גם למחלות מעיים הנגרמות על ידי חיידקים אחרים). סימנים חמורים יותר הם אלח דם שעלול לגרום למוות, במיוחד אצל ילדים.
 
התפתחות המחלה איטית יחסית מזמן הצריכה, ועשויה להמשך בין 6 ל-72 שעות, אולם תיתכן אף בתוך שעה. שמירה על היגיינה נכונה היא העצה הכי חשובה שניתן להביא למי שנדבק, היות ואנשים שנדבקו יכולים להפריש את החיידק בצואה עד שישה חודשים מהיעלמות הסימנים הקליניים, ובמהלך בתקופה זו הם עלולים לזהם מזון אם לא יקפידו על כללי היגיינה (אם כי יש להבהיר כלל זה חל על כולם).

איך קונים ביצים?
יש לרכוש ביצים עם חותמות עליהן מופיע שם המשווק, גודל הביצה, תאריך אחרון לשיווק ותאריך אחרון לשימוש במקרר. יש להקפיד על קניית ביצים רק במקומות מורשים, ושבהם הביצים מאוחסנות בטמפרטורה מבוקרת. רצוי מאוד שלא לקנות ביצים שלא מאוחסנות במדפים מקוררים. יש להקפיד על רכישת ביצים ארוזות באריזות קמעוניות סגורות בכל הצדדים ואם קונים מגשי ביצים של 30 ביצים, יש להקפיד כי המגש יהיה עטוף בניילון נצמד מכל צדדיו. 

ואיך מאחסנים בבית?
יש לאחסן את הביצים במקרר הביתי מיד לאחר הקנייה. לא כולם יודעים זאת, אך מומלץ לאחסן את הביצים במקרר באריזתן המקורית, כיוון האריזה מגינה על הביצים מפני אובדן נוזלים או ספיחת ריחות זרים והתייבשות.

איך מבשלים ביצים נכון?
כלל ברזל ראשון הוא שאסור להשתמש בביצים שבורות, סדוקות נוזלות ומלוכלכות. דבר נוסף הוא שאין להפריד בין החלמון לחלבון על ידי העברה בין שני חצאי הקליפה, שכן תוכן הביצה עשוי להזדהם בדרך זו. עדיף במקרה זה לקנות כלי קטן שמתאימה לפעולה זו. 

כלל אחר, שלא כולם יודעים הוא שאין לרחוץ ביצים, בייחוד לפני הכנסתן למקרר, משום ששטיפתן גורמת להעברת חיידקים לתוך הביצה. הקליפות מזהמות הרבה יותר מששיערתם, ויש להקפיד לזרוק אותן ישר לאחר שבירת הביצה. השארתן על משטח העבודה יכולה לגרום לחיידקים לעבור למשטח העבודה. לכן, אגב, חשוב גם לנקות היטב את המשטח עליו הונחו הביצים ואת מקום שבירת הביצה עצמה. 
 
עצת נחמה
רובנו צורכים ביצים מבושלות, מטוגנות, אפויות, וזה כבר סימן טוב, כיוון שבישול ביצה היטב או טיפול בחום גבוה משמיד נגיפים וחיידקים בה. הביצה לאחר הבישול חייבת להיות מוצקה וללא אזורים נוזליים. מצד שני, חשוב להימנע מצריכת מזונות שמכילים ביצים לא מבושלות או אפויות , כגון ביצת עין, מוס שוקולד, טירמיסו, גלידה (כן, קראתם נכון), מיונז ועוד.