אני נמצאת בגיל המעבר ומקבלת סיוע הורמונלי באמצעות מדבקות. האם לדעתך זה עלול להשפיע על תהליך הירידה במשקל שבו אני נמצאת?


“במהלך גיל המעבר קיימת האטה במטבוליזם שלנו, והדבר גורם לכך שהגוף שורף הרבה פחות קלוריות מבעבר. יש נשים שנכנסות למשטר פעילות גופנית מאוד נוקשה כדי להתמודד עם האטת קצב המטבוליזם בגוף, ויש כאלה שמעדיפות לאכול פחות מהרגיל. המדבקות שבהן את משתמשת אמורות בעצם לגרום לך לסבול פחות מכלל התופעות השונות בגיל המעבר. כאשר מתחילים את הטיפול ההורמונלי, עלולה להתרחש עלייה קטנה וזמנית במשקל, כמו שכבת נוזלים תת־עורית. אם את רואה לאורך זמן שאת עדיין ממשיכה להשמין, את צריכה לבדוק עם עצמך למה. כדי שלא תגיעי למצב של השמנה בלתי פוסקת צריך לאכול פחות, להכניס לסדר היום שלך פעילות גופנית ובכך להימנע מעלייה מיותרת במשקל”.



האם לדעתך יש לנו צורך במינימום חיטה ביום כדי לתפקד פיזית?


"אפשר לחיות מגיל אפס עד גיל 120 בבריאות מלאה מבלי לצרוך אפילו מיליגרם אחד של חיטה. כל מה שהחיטה נותנת לנו מבחינת ערכים תזונתיים אנחנו בהחלט יכולים לקבל ממקומות אחרים ואפילו יותר טובים. דבר נוסף: יכול להיות שבאוכלוסייה המערבית אנחנו מגזימים קצת בחשיבות שנותנים לפחמימות, ובאופן כללי אנחנו צריכים להפחית את כמות הפחמימות שאותה אנחנו צורכים, ולהמליץ מחדש על חלוקה אחרת של אבות המזון”.



לאחרונה הבנתי שישנה חשיבות רבה לארוחות בוקר, אבל לצערי בכל פעם שאני אוכלת מסודר ומתחילה את היום בארוחת בוקר היא רק פותחת לי את התיאבון וגורמת לי לאכול במהלך היום הרבה יותר. האם לדעתך כדאי לי לדלג על ארוחת בוקר?


“אני באופן אישי ממש לא בעד שמי שלא רעב בבוקר יאכל רק כי צריך. בעברי גם אני לא הייתי מסוגלת לאכול בבוקר, ורק בשנים האחרונות הגוף עבר שינוי, ופתאום הרבה יותר נכון לי לעשות את זה. דעי לך שמעבר לתופעה אותה את מתארת ישנם כאלה שאם הם קמים בבוקר לא רעבים ובכל זאת בוחרים לאכול, הדבר גורם להם לכאבי בטן ואי־נוחות לאורך כל היום. אני ממליצה לך בחום ללמוד להקשיב לצרכים של הגוף שלך ולהבין מה נכון לך לאכול ומתי. חשוב לי לציין כי מחקרים רבים חשפו שארוחת בוקר אצל ילדים מפחיתה הפרעות קשב וריכוז ומסייעת למוח לתפקד בצורה אופטימלית במהלך היום ואף משפרת הישגים, אבל זה לא אומר שזה משפיע באותו האופן על מבוגרים. ושוב, לכל אחד מתאים משהו אחר, תקשיב לגוף ותדעי מה הצורך שלך”.



אני מאוד רוצה לרדת במשקל, ובמהלך החודשיים האחרונים החלטתי לוותר על אורז ופסטות ולהחליף אותם באכילת פיתות דלות־קלוריות עם תוספות כמו אבוקדו, טחינה או מעט גבינה לבנה, אבל אני חוששת שאני לא מצליחה להרכיב תפריט מאוזן. מה דעתך?


“עושה רושם שהתפריט שבחרת לא מאוזן כלל, משום שחסרים לך חלבונים, ולכן הייתי ממליצה להתחיל את היום עם פיתה דלת־שומן ובה פרוסת גבינה צהובה דקה. בפיתה השנייה שלך במהלך היום את יכולה לשים ביצה קשה או חביתה ובפיתה השלישית את יכולה לשים אבוקדו או מעט טחינה. בערב את יכולה לאכול עוד ביצה קשה וגבינה צפתית או גבינת עזים, וכמובן לשלב ירקות טריים, מוקפצים או אפויים בתפריט היומי כדי שתוכלי ליהנות מכל הוויטמינים והמינרלים שנמצאים בהם”.



בכל בוקר אני אוכל דייסת שיבולת שועל ומוסיף לה מעט שומשום רגיל. האם את ממליצה לעבור לשומשום מלא?


“לשומשום יתרונות בריאותיים רבים, ובקליפת השומשום המלא תוכל למצוא סיבים תזונתיים ומינרלים, החל מסידן, ברזל ואבץ ועד למגנזיום. בשומשום ה'רגיל’, כמו שכתבת, יש הרבה פחות ערכים תזונתיים ולכן הוא פחות מומלץ. הערכים התזונתיים הרבים של השומשום נספגים הכי טוב בגוף לאחר שהוא עובר תהליך טחינה. החומרים שקיימים בשומשום לא מתחמצנים, ועל כן אתה יכול לטחון את גרגרי השומשום ולהשתמש בהם לפי הצורך, ואפילו להשתמש במעט טחינה גולמית משומשום מלא, שגם היא בריאה מאוד”.



האם זה נכון שתחליפי הסוכר שנמצאים בדיאט קולה, מסטיקים וסוכריות גורמים לנפיחות ולגזים בבטן?


“רוב תחליפי הסוכר, בעיקר אלה המבוססים על אספרטיים, סכרין וציקלמט, גורמים לגזים ולנפיחויות בבטן. כששותים דיאט קולה שגם ככה מכילה גזים, עלולים לחוש החמרה בתופעה ולגרום לאי־נוחות ולנפיחות בבטן. על תחליפי הסוכר ‘סוכרלוז ו’סטיביה’ נתון זה לא הוכח. במסטיקים יש ממתיקים הנקראים ‘סוכרים כוהליים’. הם לא נכנסים לקטגוריה של ממתיקים מלאכותיים משום שהם עשויים מאלכוהול ומסייעים למניעת הצטברות חיידקים בחלל הפה”.



מתוך תוכניתה של ד"ר מאיה רוזמן, בכל יום שישי ב־12:00 ב־103FM


ערכה: עדן בן ארי