המונח "אסתטי" הוא לכאורה פשוט, אך הוא טומן בחובו אלמנטים רבים, אשר הופכים את המושג יופי למושג סובייקטיבי התלוי בעיניי המתבונן. ברפואה קיים פרוטוקול המתאר יופי על פי זוויות ומישורים, אולם בא לידי ביטוי בקליניקה בהתאם למראה הלקוח/ה והציפיות שלו/ה. בשלב זה נכנס "כתב ידו" של הרופא המטפל וכיצד יופי נתפס בעיניו.

"כמו שאין כתב יד זהה כך גם אין עבודת פיסול פנים זהה", אומר ד"ר אלון ברקוביץ'. הוא טוען כי כיום קיימות דרכים רבות להגדיר יופי וכמו כן גם מגוון רחב של סוגי טיפולים אשר רק הולכים ומתרבים בשוק מתפתח, דבר המספק כלים טובים יותר לרופא המטפל, אולם מביא את המטופלים למצב של בלבול כנגד המגוון הרחב של סוגי הטיפולים. תפקידו של צוות הקליניקה, הקוסמטיקאית ו/או הרופא הוא בראש ובראשונה לעשות "סדר" למטופלים, לתאם ציפיות להסביר את התהליך בצורה הפשוטה ביותר ולהתאים את הטיפול המתאים ביותר לאותו מטופל ספציפית.
 
בר ויכמן, קוסמטיקאית פרא-רפואית בכירה, מוסיפה: "המטרה היא אחת, בסופו של דבר והיא להוציא לקוח/ה מרוצים הן מהתהליך והן מהתוצאה. הרצון של המטופל/ת הוא להיות יפה יותר וזאת על ידי טיפולים כמה שפחות פולשניים, עם זמן החלמה קצר וללא תופעות לוואי, וכמו כן למנוע או לפחות לדחות עד כמה שניתן את סכין המנתחים".
 
ד"ר ברקוביץ' מסביר כי העור הוא האיבר הראשון שסופג את נזקי הסביבה ומתחיל להזדקן כבר בשנות ה- 20 לחיינו, ידיעה זו כבר החלה לחלחל בחברה, וניתן לראות כיום כי אנשים כבר בשנות ה-20 לחייהם הינם בעלי מודעות גבוהה ומגיעים לקליניקות באופן קבוע לטיפולים אסתטיים. הרפואה האסתטית מאמינה במושג "רפואה מונעת", כלומר, מסביר ד"ר ברקוביץ': "לא צריך לחכות עד שיש בעיה (קמט, עור יבש, פיגמנטציה) בשביל לרוץ לקוסמטיקאית או לרופא על מנת לטפל, אלא אפשר לטפל על מנת למנוע. כמובן, כמו בכל טיפול חשוב גם התחזוק, אין קסמים הדרך היא פרמטר חשוב מאד להצלחת הטיפול, וטיפול אחד אינו יכול לתת מענה לבעיה של שנים".

ד"ר אלון ברקוביץ'. צילום: יח"צ
ד"ר אלון ברקוביץ'. צילום: יח"צ
  

ויכמן מוסיפה: "עורנו בנוי ממספר שכבות כאשר מתחת לעור יש שכבת שומן ומתחת לשכבת השומן יש שריר. עם השנים פוחת ייצור הקולגן בגוף, האחראי על האלסטיות והתמיכה בשרירים, בנוסף לכך פוחתת גם רמת הלחות בעור כתוצאה מאורח החיים ונזקי הסביבה. כמובן גנטיקה היא גם פרמטר בנושא. כתוצאה מכך מתחילים הקמטים בעור הפנים להעמיק, העור מתייבש וחיוניותו פוחתת, דבר הגורם לעור להראות אף עייף ואפרורי. אלו הם הסממנים המעידים על הזדקנות העור ונכון לטפל בהם בהקדם, ויפה שעה אחת קודם".
 
ויכמן וד"ר ברקוביץ' מאמינים כי רק שיתוף פעולה מלא בין קוסמטיקאית מוסמכת לרופא יניב תוצאות מקסימליות בטיפולים. ברקוביץ' מסביר שכמו שעורנו בנוי ממספר שכבות שונות כך גם יכולת הטיפול בו מתאימה לבעלי מקצוע שונים. הקוסמטיקאית תדע לטפל בשכבה הראשונה הראשונה של העור, בטקסטורה שלו ובמרקמו ע"י טיפולים מתקדמים כגון: פילינג שטחי, RF גלי רדיו, מזותרפיה קוסמטית, פוטו-רג'ובניישן (חידוש העור), קרמים קוסמטיים מתאימים, חומרים פעילים ועוד. הרופא נכנס לתמונה בטיפול בשכבה הבינונית של העור על ידי פילינג בינוני, מזותרפיה רפואית, חומרי מילוי בסמיכות דלילה למילוי קמטוטים קטנים ורדודים וכו'.

"קיימים גם טיפולים המתאימים לשכבות העמוקות ביותר של העור כגון: פילינג עמוק, חומרי מילוי סמיכים יותר לקמטים בעלי מקור עמוק יותר, חוטים נספגים ועוד", הוא מסביר. "ולבסוף קיימים הטיפולים המתאימים לשכבות העמוקות ביותר של העור והם: מילוי אובדן שומן ואף הזרקה לשכבה העמוקה ביותר שהיא השריר, אשר לתוכו אזריק בוטוקס, על מנת להפחית את פעילותו וכתוצאה מכך לשטח את קמט ההבעה".
 
ויכמן מוסיפה כי רק שילוב נכון והתאמה ספציפית של טיפולים למטופל תוביל לתוצאה מקסימלית ורצויה הנראית לעין. "לנו בתור מטפלים חשוב להדגיש ללקוחותינו כי הסוד טמון בשילוב הטיפולים ובסנכרון מושלם בין הקוסמטיקאית לרופא", היא אומרת. "רק כך תהיה התוצאה לשביעות רצון המטופל. לרוב בגילאי ה-40+ רק טיפול אצל קוסמטיקאית או רק הזרקה אצל רופא לא ייתנו את המענה המלא לציפיות המטופל, אלא רק שילוב בין השניים יעשה את הקסם".

ד"ר ברקוביץ' מציין גם כי מקור הקמט עלול להיות ברבדים שונים של העור, ישנו קמט רדוד וישנו קמט עמוק, לא כל קמט מקורו באותו אזור, ובכדי לתת מענה נכון רצוי לשלב בין מספר טיפולים שונים, זאת בכדי למקסם את התוצאה הסופית. בנוסף, חשוב מאד שהרופא המטפל יתאים חומרי מילוי נכונים הן בסמיכותם והן בהזרקתם לאזור בו רוצים לטפל בדיוק כמו שהקוסמטיקאית חייבת להיות מקצועית, בעלת ניסיון באבחון מדויק של עור הפנים ובהתאמת טיפול ללקוח.

בר ויכמן. צילום: יח"צ
בר ויכמן. צילום: יח"צ
 
ויכמן וברקוביץ' מעלים כי קיים בלבול רב בקרב הציבור הרחב לגבי סוגי חומרי המילוי ולגבי אזורי המילוי. "אנחנו כאן על מנת לעשות מעט סדר בבלגן. לרוב כלל האוכלוסייה מגדירה את כלל חומרי המילוי כבוטוקס, דבר אשר איננו נכון", מסביר ד"ר ברקוביץ'. "בוטוקס מזוהה בטבע כ'בוטוליניום טוקסין', חומר המופק מרעלן וידוע בשמו המקצועי כבוטוקס. בכמויות זעירות ביותר יכול הרעלן להחליש את פעילותם של השרירים הסובלים מפעילות יתר. הבוטוקס מחליש את פעילות השריר באזור המוזרק ובכך מטשטש קמטים שנוצרו כתוצאה מהבעה ולכן הם מכונים 'קמטי הבעה'. כיום נהוג להזריק בוטוקס בשלושה אזורים עיקריים: במצח, בין הגבות ובצידי העיניים".

בוטוקס הינו חומר זמני, זמן השפעתו עומד על כ-4 חודשים. קיימים קמטים אשר רק טיפול באמצעות בוטוקס לא יועיל בשיפורם והם נקראים "קמטים סטטיים". קמט סטטי הינו קמט שמקורו בעור הפנים ולא בשריר כתוצאה מפעילות השרירים לאורך השנים. קמט זה נראה על הפנים גם ללא הבעה ומשם שמו (קמט סטטי). כתוצאה מכך, הוא לא יכול להיות מטופל אך ורק באמצעות בוטוקס אלא בשילוב בוטוקס וחומצה היאלורונית.
 
ד"ר ברקוביץ' ממשיך להסביר ועובר לחומצה היאלורונית שאף היא הינה חומר מילוי זמני בדומה לבוטוקס, אך בשונה ממנו חומצה היאלורונית הינה חומר הקיים כבר בגופנו ולכן הסיכויים לתופעות לוואי או דחיית החומר הם נדירים. חומצה היאלורונית הינה גליקואמינוגליקאן (סוג מסוים של סוכר), המצוי בשפע ברקמות החיבור, רקמות אפיתליות ועצביות. עם השנים פוחת הייצור של החומצה באופן טבעי, היות והיא מרכיב חשוב מאד חוץ תאי ותורם רבות לתקשורת הבין תאית.

כמו כן, היא גם אחראית לספיחה של נוזלים בין התאים ואחראית ללחות בעורנו. שילוב חומצה היאלורונית בעולם האסתטיקה הינו חשוב ובעל פתרון לבעיות רבות בפנים, לדוגמה: טיפול מזוטרפיה (סקין בוסטר) הינו טיפול בו מוזרקת חומצה היאלורונית בסמיכות דלילה ובחלקיקים קטנים, אשר יכולת ספיחת הנוזלים שלה גבוהה והיא נותנת מענה מצוין לאובדן הלחות של עור הפנים, ומטפלת במרקם העור ללא טיפול ממוקד בקמט ספציפי, ובזאת מפחיתה את הסיכוי לקמטים באזורים בו החומר הוזרק בעבר.
 
דוגמא נוספת לבחירת טיפול בחומצה היאלורונית היא בטיפול בקמטים עמוקים באזור הפה והסנטר (קמטי מריונטה). מקורם בשכבות העמוקות של העור ולכן נשתמש בחומצה היאלורונית בעלת סמיכות גבוהה עם יכולת גבוהה לתת נפח, והיא תוזרק על ידי הרופא המטפל לשכבות העמוקות יותר של העור. 
"פעמים רבות פונים אלי לקוחות בשאלה חוזרת: 'ד"ר לכמה זמן מחזיק חומר המילוי?'". ד"ר ברקוביץ' מסביר שזה תלוי במספר גורמים: גיל המטופל, אזור ההזרקה, פעילות מטאבולית (חילוף חומרים), סוג החומר אשר משתנה בין חברה לחברה וכן סמיכותו, כל אלו, אומר ד"ר ברקוביץ', הינם פרמטרים חשובים המשתנים ממטופל למטופל ובכך משפיעים על זמן השפעת החומר המוזרק.
 
לסיכום, מסכימים ויכמן וברקוביץ' כי שילוב נכון של הזרקות וטיפולים קוסמטיים מתקדמים וכמו כן סנכרון בין רופא לקוסמטיקאית הם אלו אשר יתנו מענה נכון, יעיל וארוך טווח לכל מטופל. חשיבות השילוב בין קוסמטיקאית פרא-רפואית לרופא היא רבה. בארה"ב ובאירופה כבר השכילו להבין כי השילוב בין השניים מביא לתוצאות מקסימליות, השניים הוסיפו כי הקדמה והעתיד בתחום האסתטיקה מגיעים בצעדי ענק גם לישראל, בתקווה לשיתופי פעולה מושכלים ומלאים בין קוסמטיקאיות פרא-רפואיות לרופאים.