אני מנסה לרזות, ורציתי לדעת אם זה נכון ששתיית קפה מסייעת לירידה במשקל. 
“החומר הפעיל בקפה הוא הקפאין, שידוע בכך שהוא ממריץ, מעלה את הדופק, מעלה את שריפת הקלוריות ומגביר את שריפת השומנים בשרירים בזמן פעילות גופנית. הקפאין מסייע לדיאטה ונמצא בצורה מרוכזת מאוד בתוך סוגים שונים של תרופות שנועדו לסייע בירידה במשקל. מה שיכול לעצור את הירידה במשקל ברגע ששותים קפה הוא התוספות שאנחנו מוסיפים לו – החל מחלב, למשל, כי אם מוסיפים אפילו מעט חלב לקפה זה יכול להגיע לתוספת של עוד 30 קלוריות לכוס אחת, ועד לסוכר כי בכל כפית סוכר אחת שמוסיפים לקפה יש 20 קלוריות. זה עוד לפני שדיברנו על תוספת של עוגה או עוגייה לכוס הקפה, שיכולה בהחלט לעצור את הפעילות של הקפאין”.
אני נוהגת לנשנש בין הארוחות שוקולדים ופחמימות שונות כדי לשמור על ערנות, להצליח להתמודד עם הלחץ שאני חווה בעבודה ולשפר לעצמי את מצב הרוח. מה דעתך? 

“מבחינה פיזיולוגית, הגוף דורש סוכר מרוכז כשיש נפילות סוכר בדם, אבל מבחינה נפשית חשוב לדעת שסוכר ופחמימות לא באמת מנחמים אותנו ובטח שלא פותרים לנו את הבעיות בחיים. כשיש מצב רוח רע, אנשים בטוחים שסוכר ופחמימות הם הדבר היחיד שעושה לנו טוב, אבל יש לשים לב שלפעמים זה ההפך: הרי צריכה מוגברת של סוכר ופחמימות גורמת לעלייה במשקל ולמחלות וגם ממכרת. בעברי הייתי אוכלת המון שוקולד, כמעט שתי חפיסות ליום. כשהפסקתי היה לי קשה לתקופה קצרה, ובהמשך גיליתי שאני לא באמת אוהבת שוקולד. לסיום, אני רוצה שתראי שאנשים שעוברים לתזונה ללא פחמימות וסוכרים לאט־לאט שמים לב שהם לא באמת צריכים את זה. חשוב שתנסי לבדוק איך את מצמצמת את כמות הפחמימות והסוכרים בשביל להרגיש טוב יותר”. 
אני בת 50, ולאחרונה גיליתי שאני סובלת מקוליטיס. כשפניתי לדיאטנית גסטרו, היא נתנה לי תפריט דל מאוד, וכמעט שום דבר שאני אוהבת אני לא יכולה לאכול יותר. מה אני יכולה לעשות? 
"קוליטיס זו מחלת מעי גס דלקתית כרונית, ולכן התזונה שהדיאטנית נתנה לך מיועדת למצבים שבהם יש התקפים של המחלה. התזונה היא דלה מאוד וללא סיבים תזונתיים, ירקות, פירות ומוצרי חלב, ומסייעת בסופו של דבר למעיים לרפא את עצמם. אם כרגע את לא נמצאת בהתקף, את יכולה לחזור לאכול כרגיל ובהדרגה, תוך הקשבה לגוף. בתור התחלה, תבחרי בירקות יותר רכים, ובמקום לאכול גזר חי - תעדיפי גזר מבושל שקל לקיבה לעכל אותו. מבחינת מוצרי חלב, הייתי ממליצה לך לוותר על חלב ניגר ולעבור לגבינות קשות כמו צפתית, פטה או בולגרית. מבחינת קטניות, הייתי ממליצה לך לחכות מעט, ואז להכניסן לתפריט היומי שלך בהדרגה ובמינון נמוך”. 
קראתי מחקר שמקשר בין צריכת קלוריות למיגור סוכרת מסוג 2. לפיו, אם שומרים על צריכה יומית של 600 קלוריות, אפשר לטפל בסוכרת. מה דעתך? 
“אפשר למגר סוכרת מסוג 2 בלי קשר לכמות הקלוריות, אלא למה שאוכלים. כמות הקלוריות המינימלית המומלצת לאדם ליום, שלא פוגעת בבריאותו ולא הורסת את המטבוליזם שלו, היא 1,000 קלוריות. אין לי מושג מי עומד מאחורי המחקר שקראת, ולפי מה שאני חקרתי ובדקתי אין אפשרות לחיות בצורה בריאה ולאורך זמן מ־600 קלוריות ליום. להגיד דבר כזה למישהו זה כמו להגיד לו: ‘אם תהיה בצום, אתה תמגר את הסוכרת שלך’. יש דרכים שונות למנוע סוכרת מסוג 2: הגישה הראשונה שנתקלתי בה היא להוריד לגמרי את הפחמימות והסוכרים ולהחליף אותם בחלבונים. הגישה השנייה היא לאכול פחמימות, אבל בצורה מוגבלת, ועם חלבונים, ירקות ושומנים איכותיים, כדי לאזן את הסוכר בדם ולמנוע קפיצות מיותרות בתוצאות. את יכולה לבחור מה הכי מתאים לך לפי שגרת חייך”.
אני מקפידה מאוד על התזונה שלי ורוכשת הרבה מוצרים מבית טבע, אך לאחרונה גיליתי שאטריות שעועית עשויות גם מ־50% עמילן תירס או תפוחי אדמה, ואני מרגישה שזה הרבה פחות טבעי ומתאים לי. האם אני יכולה למצוא תחליף לאטריות אלו? 
“קודם כל, עמילני תפוחי אדמה ותירס הם גם טבעיים, וכנראה אם לוקחים רק את השעועית, המרקם לא יוצא כמו של אטריות. בדקתי את הנושא, ויש אפשרות לרכוש אטריות שעועית שעשויות מ־90% שעועית ורק 10% עמילנים. המרקם שלהן קצת שונה, אבל אם תתאמצי, תוכלי למצוא אותן”. 

 


ערכה: עדן בן ארי