לפני זמן מה ביצעתי סדנה לניקוי רעלים, שבה טענו שלא כדאי לשתות מים לפני ובמהלך הארוחה. האם זה נכון?


"כשאנחנו אוכלים, הגוף שלנו מפריש המון מיצי הקיבה, הרבה יותר ממה שאנחנו צריכים, ולכן אפשר לשתות מים במהלך הסעודה. יש לנו הרבה אנזימי עיכול שנועדו לעכל בין היתר מאכלים מדוללים, כמו מרק ירקות. הרבה אנשים סובלים מרפלוקסים וחשים שהאוכל עולה להם למעלה. לאותם אנשים אני לא אמליץ לשתות ולאכול או לצרוך מאכלים נוזליים, כי יהיה לאוכל קל יותר לגרום לצרבות ולעלות במעלה הוושט. גם לאנשים שסובלים מבעיות מעיים אני ממליצה להימנע משתייה במהלך הארוחה".



האם נכון להפסיק לאכול אורז מחשש לארסן, והאם בריא לאכול מאכלים סגולים בכמות גדולה?


"באורז המלא יש מעט מאוד ארסן ובאורז הלבן אין ארסן כלל. מדובר בחומר שנמצא באדמה ומופיע בכל הגידולים החקלאים. אין מה לדאוג מהארסן שבאורז, להפך: אני ממליצה לך לאכול דווקא יותר אורז מלא מאשר אורז לבן. בני הקטן אוהב מאוד אורז מלא עם אפונה או גזר, זה משהו שהוא אוכל כל יום בלי דאגה. ובנוגע למאכלים הסגולים: אם במהלך יום בודד את אוכלת סלק שלם אחד, כרוב אדום, בצל סגול וחציל, זה בסדר גמור. הירקות הסגולים עוזרים לעבודת המעיים. הפיגמנט הסגול שבהם נקרא אנתוציאנין, והוא נוגד חמצון, ולכן הוא מעולה לגופנו. אם מאכלים סגולים עושים טוב לגופך, את יכולה להרגיש חופשי לאכול אותם".





אני סוכרתית ושומרת על תזונה בריאה ומאוזנת. לאחרונה אני אוהבת לקנות לחם המכיל בין היתר שמרים מתחלבים, E481, E472, קמח סויה וחומרים משמרים כגון E282 ו־E202, מעכב חמצון וחומצה אסקורבית. האם הלחם באמת בריא?
"את הרכיבים הלא בריאים במזון שלנו נוכל לאתר תמיד בסוף הרשימה בכל המוצרים שאנו רוכשים. E202 הנו חומר משמר שלא התגלו בו תופעות לוואי, וחומצה אסקורבית היא תרכיב של ויטמין C שמשמש כחומר משמר ומעכב חמצון. שאר החומרים אינם נשמעים לי בריאים במיוחד, והיה עדיף לך לרכוש מוצרים אחרים שלא כוללים את המרכיבים הללו. הלחם שאת רוכשת כיום מלא כימיקלים, ומדובר בהתפשרות על איכות המזון שאת צורכת. את יכולה להיות בטוחה שהטעם של הלחם שאותו את כל כך אוהבת אינו נובע אלא מהכימיקלים שהוא מכיל, שנועדו להאריך את חיי המדף של המוצר. כל לחם מלא יתאים לחולי סוכרת, ולכן אני ממליצה לך לגשת למאפייה, לבקש לחם מקמח שאת אוהבת ולהקפיא אותו. עדיף לך לאכול לחם מקמח מלא ולפרוס אותו לחתיכות מאשר לרכוש את הלחם שעליו את מדברת. בנוסף, את יכולה להכין לך לחם בבית באמצעות מכונת לחם ביתית. היא מפיצה ריח נפלא ומאפשרת להכין לחם טעים ובריא לכל השבוע".



עברתי לאכול לחם מחמצת וירדתי במשך חצי שנה שמונה קילוגרמים, רק מפני שהפסקתי לאכול שמרים. האם אני עלולה לפגוע במערכות הגוף שלי בשל ירידה כה חדה?
"הירידה שלך אינה דרמטית, לעומת ירידה של 12 קילוגרמים בחודש שנחשבת לא בריאה. אם את רוצה להפסיק לרדת במשקל, את יכולה להוסיף עוד מרכיב לתזונה שלך. כדי לעלות במשקל, אני יכולה להמליץ לך להוסיף טחינה גולמית ללחם, לצרוך נשנוש בריאות או יוגורט עשיר בוויטמינים ולהקפיד לאכול הכל במידה".



האם בריא לאכול גבינה צהובה?


"בחודש שעבר חלה סערה סביב הגבינה הצהובה. בניסיון לקדם את רפורמת משרד הבריאות שנועדה להנגיש את המידע לציבור ולסמן מוצרים לא בריאים במדבקות אדומות, התעוררה תנובה ומחתה נגד הרצון של משרד הבריאות לסמן את הגבינות הצהובות במדבקה אדומה. אני לא מסכימה עם ההגדרה שהגבינה צהובה הנה מאכל לא בריא. ב־100 גרם גבינה צהובה 28% שומן, רק חצי הוא שומן רווי. בפועל אנחנו לא אוכלים 100 גרם גבינה צהובה, אלא פרוסה של 20 גרם. לגבינה הצהובה יש המון יתרונות: היא מכילה סידן בכמות עצומה, יותר מכל מוצרי החלב. היא מכילה כ־6 גרם חלבון, כמו שיש ביוגורט קטן ואין בה לקטוז, כך שמי שרגיש למאכלי החלב המכילים לקטוז עדיין יכול לצרוך אותה בלי בעיה. מלבד זאת, מחקר שפורסם לאחרונה בעיתון מדעי יוקרתי בארצות הברית חשף ששומן רווי שמקורו מן החי לא בהכרח גורם למחלות לב. מי שמתלבט איזו גבינה צהובה לצרוך, אני ממליצה על גבינות שלא מכילות חומרים משמרים".



מתוך תוכניתה של ד"ר מאיה רוזמן, בכל יום שישי ב־12:00 ב־103FM



עריכת תוכן: איתמר זיגלמן