אני ובעלי סובלים מסוכרת. אילו פירות יבשים מותר לנו לאכול במצבנו? 
“למרות הערכים התזונתיים הנפלאים של הפירות היבשים, רובם עשירים מאוד בסוכר. התמר, למשל, הוא אחד הפירות העשירים ביותר בסוכר שמקפיץ את הערך הגליקמי בצורה קיצונית אפילו יותר מאכילת סוכר. לכן, אם את בוחרת לאכול תמר, חשוב שתאכלי אותו אחרי ארוחה כקינוח או כמנת פרי עם מעט אגוזים או שקדים, שימנעו מרמת הסוכר לעלות גבוה. מעבר לזה, דעי כי האינדקס הגליקמי של השזיפים והמשמשים הוא הכי נמוך. כדאי לרכוש פירות יבשים ללא סוכר. הייתי ממליצה לכם גם לשלב פירות טריים בעלי רמת סוכר נמוכה יותר כמו אפרסק, אגס ודובדבנים”. 
האם שימוש בשמן זרעי רימונים יכול למנוע אלצהיימר? 

“שימוש בשמן זרעי רימונים הפך לדבר מאוד טרנדי בתחום התזונה והרפואה. יש בו הרבה נוגדי חמצון חשובים שמסייעים לגופנו. כרגע מצאתי רק מחקר אחד בנושא שימוש בשמן זרעי רימונים לצורך מניעת אלצהיימר, ולכן אני לא יכולה להעניק לך תשובה חד־משמעית בנושא. בשורה התחתונה שימוש בשמן זרעי רימונים לא יכול להזיק כל עוד משתמשים בו בצורה מאוזנת ומבוקרת. עד שיתגלו מחקרים נוספים, אין שום בעיה שתשלב אותו ביומיום שלך”. 
אני ובן זוגי התחלנו להקפיד על תזונה נכונה ומאוזנת, אבל מרגישים שחסר לנו חלבון. אנחנו לא אוכלים דגים. אילו מאכלים אנחנו יכולים להוסיף לתפריט היומי שלנו? 
“המאכלים המכילים את כמות החלבון הגבוהה ביותר הם בשר בקר ועוף: ב־100 גרם של עוף או בקר יש כ־25% חלבון. מעבר לזה, יש בביצה את החלבון הכי איכותי למרות שהכמות שלו יותר נמוכה ועומדת על כ־10 גרמים בהתאם לגודל שלה. אם את רוצה לשלב ביצה בתפריט היומי, את יכולה לעשות זאת באמצעות פשטידות ירקות או חביתות ושקשוקות. יש גם מקורות צמחיים לקבלת חלבון צמחי. אם את מעוניינת לצרוך חלבון צמחי, תוכלי להכניס לתפריט היומי גם כוס שעועית לבנה או עדשים. דגנים וקטניות מהווים מקור צמחי מצוין לחלבונים, אך הם נחשבים לחלבון חסר, ולכן אם ברצונך ליהנות מהיתרונות של החלבון הצמחי ולקבל חלבון מלא, תשלבי את הקטניות עם דגנים. אין חובה לעשות זאת באותה הארוחה. לכן גם אם את אוכלת קטניות במהלך היום ודגנים בהמשך, את עדיין זוכה לקבל את אותה כמות חלבון רצויה". 

האם בריא לאכול כבד עוף?
“מבין כל האיברים הפנימיים אכילת כבד עוף, לדעתי, היא הגרועה מכולן משום שתפקידו של הכבד הוא לפרק את הרעלים שנכנסים לגוף. הוא מפרק את התרופות, ההורמונים והחומרים המשמרים. ולכן כשאת אוכלת כבד של בעל חיים שבו מרוכז כל מה שנכנס אליו, את מסתכנת בהכנסת רעלים לגוף. מבחינה קלורית, אין בכבד עוף כל כך הרבה קלוריות וב־100 גרם של כבד עוף תוכלי למצוא כ־120 קלוריות. בנוסף, כבד עוף עשיר מאוד בברזל”.

אני שוקל 105 קילו, מנסה לעשות דיאטות, אבל ללא הצלחה. אשתי מכינה אוכל מאוד משמין, ואני לא יודע איך לשלב אותו בתפריט התזונתי שלי. מה דעתך?
“קודם כל הייתי ממליצה לך לפנות אל אשתך ולהגיד לה שאתה מעוניין לרדת במשקל וזקוק לעזרתה. תבקש ממנה שתגוון בתפריט ותשלב גם מאכלים יותר דיאטטיים בתזונה שלכם ותצמצם את כמות השמן. הייתי ממליצה לך לאכול ארבע פריכיות עם גבינת קוטג’ וסלט ירקות לארוחת בוקר. לארוחת ביניים אתה יכול לאכול פיתה קלה עם גבינה מלוחה וסלט ירקות בצד. לארוחת צהריים אתה יכול לאכול סלט ירקות עם שתי כפות טחינה וחזה עוף על הגריל או שני שיפודים ולארוחת ארבע לאכול שתי כפות אורז עם ירקות בתנור או סלט. חשוב שתשלב בתפריט היומי שלך ביצה כי יש בה חלבון איכותי שיכול לסייע לך. אם תקפיד על שמירת התפריט, תצליח בצורה הדרגתית ונכונה לחוות ירידה במשקל”.
מתוך תוכניתה של של ד"ר מאיה רוזמן, בכל יום שישי ב-12:00 ב-103FM
עריכה: עדן בן ארי