אני אב לתינוק בן 9 חודשים שסובל בשבועות האחרונים מפרכוסי חום. מה גורם לפרכוסים והאם לדעתך יש צורך להפנות אותו בכל פעם למיון?


"פרכוסי חום הם התקפים המתרחשים כשיש לילדים רגישות מוחית, וחום גבוה בדרך כלל מעל 38 מעלות. כשההתקפים מתרחשים הילד מפרכס, מתכווץ, מאבד את ההכרה ולעתים אף עלול להכחיל. לילד לא קורה כלום, אבל ההורים לעומת זאת פשוט משתגעים מדאגה. כשאתם שמים לב שהחום של הילד מתחיל לעלות כדאי שקודם כל תתנו לילד סירופ להורדת חום, מעבר לזה חשוב שתדעו כי פרכוס חום קורה בגלל שמוחם של ילדים אלה רגיש לחום, הוא יוצר אצלם אפקט של פרכוס כמו שקורה למשל לאנשים שחוטפים מכת שמש".



"לדעתי אין צורך לפנות למיון בכל התקף פרכוסים, אבל על כך צריך להחליט הרופא המטפל של בנך. כשילד הסובל מפרכוס חולה או מצונן אל תשלחו אותו לגן אבל ביומיום תתנהגו איתו באופן רגיל. חשוב מאוד שתיידעו את הגננת על רגישותו של הילד ותסבירו לה מה עליה לעשות במקרה של פרכוס. דעו שילד הסובל מפרכוסי חום בילדותו לא בהכרח יגדל להיות מבוגר הסובל מפרכוסי חום וזאת משום שהתקפים אלו אופייניים בעיקר אצל ילדים קטנים. לסיום אמליץ לך לפנות לרופא הילדים לצורך התייעצות נקודתית יותר על מצבו של הילד".



בתקופה האחרונה בתי בת ה־7 מתלוננת על כאבי ראש רבים. ביצענו מספר בדיקות, אבל לא נמצאה סיבה לכאבי הראש שלה. הדבר היחיד שהתגלה במהלך הבדיקות הכלליות הוא שהילדה סובלת מתת פעילות של בלוטת התריס. האם יש קשר בין כאבי הראש שלה לחוסר האיזון בבלוטה?


“כאבי ראש זו תלונה לא נדירה במיוחד אצל ילדים והשאלה היא מתי בדיוק היא מתלוננת על כאבי הראש. האם היא מתלוננת גם בסופי שבוע או במהלך משחק או רק כאשר היא מסיימת פעילות? יכול להיות שהתלונות שלה מבוססות על עניין יותר רגשי או התנהגותי והיא יודעת שכאשר היא מתלוננת על כאב ראש היא מקבלת מהוריה התייחסות אחרת. חשוב לי לציין שיש מקרים נדירים בהם יש קשר בין כאבי ראש לתת־פעילות של בלוטת התריס, אבל הייתי ממליץ לכם לפנות לנוירולוג ילדים ולנסות ביחד איתו לגלות את הסיבה לכאב הראש של הילדה ולבדוק לעומק את הרקע שלו. מעבר לזה, חשוב לי לציין שיש עוד סיבות לכאבי הראש, שצריך לשלול, כמו מיגרנות ילדים, סינוסיטיס וכדומה”.



אני בת 74 ולפני כשנה עברתי היפוך קצב הלב וכשהשתחררתי הרופאים דרשו שאטול כדור בשם "קומדין". לצערי, הכדור הזה גורם לי לדימומים קשים בחניכיים ואני מאוד סובלת מהשימוש בו. האם יש אלטרנטיבה נוספת?


"קיימת תרופה בשם 'פרדקסה', היא מבצעת את אותו האפקט של הקומדין, משפיעה בדיוק באותה הצורה, רק עם פחות תופעות לוואי.יתרון נוסף של הפרדקסה הוא שאין צורך לבדוק את רמתו בדם, לעומת הקומדין, שבעת נטילתו חשוב מאוד לבדוק אחת למספר שבועות מהי רמת ה־inr, מה גם שהקומדין היא תרופה המושפעת מרמת הוויטמין k בגוף ולכן, מטופלים הנוטלים אותה מוגבלים באכילת ירקות ירוקים. בעת שימוש בפרדקסה אין הגבלה כזו. אני מציע שתפני לרופא פה ולסת שיבחן את מצב החניכיים ויבדוק מה הסיבה לדימום מהן, לאחר מכן תפני בחזרה לרופא המטפל שישקול החלפת כדור במידת הצורך לפרדקסה".



בעלי נפטר לפני כשלושה שבועות כשהוא בן 61 ומאז אני מאוד מדוכאת, עצובה ומפוחדת. האם יש משהו שיכול לסייע לי לעבור את התקופה הקשה הזו?


"זה נורמלי שלאחר מערכת יחסים ארוכה כשבן זוג נפטר חלק ממך מת. זה טבע העולם, בהתחלה מתחברים ובהמשך מתנתקים. מה שאפשר לעשות הוא להתאזר בסבלנות ולדעת שהזמן יעזור, ירפא את הפצעים ויקהה את הכאב. מעבר לזה, אם את עדיין מרגישה עצב מאוד גדול ופחד אני מציע שתפני לרופאת המשפחה ותבקשי מרשם לתרופה נגד חרדה או דיכאון לתקופה קצרה עד שתצליחי לעמוד על הרגליים בחזרה. בשלב השני, אחרי שיעברו מספר חודשים, הייתי ממליץ לך, עם כל הצער שבדבר, לשנות את סדר הרהיטים בבית, להוציא את בגדיו מהארונות ולמסור אותם למישהו שזקוק להם. חשוב שתשתדלי לצאת כמה שיותר, לבלות עם חברים, ילדים ונכדים, הכל בכדי שלא תיאלצי להיות לבדך בבית. תנסי למצוא שמחה במקומות אחרים וללמוד לחיות עם האובדן שחווית".



מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב־103FM
עריכה: עדן בן ארי

שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה.