אני בת 78, ורופא אמר לי שבדיקת MRI מסרטנת יותר מבדיקת רנטגן. מה דעתך?
"בדיקת MRI היא בדיקה המבוססת על גלים אלקטרומגנטיים, ואין בהם קרינה מייננת. עד כמה שאנו יודעים היום, אין שום בעיה בביצוע בדיקות MRI למטופלים. זה הגיע לרמה שבה אנחנו מאשרים את הבדיקה גם לנשים בהריון ואף לעוברים ברחם אמם. אני יכול להגיד בביטחון מלא שכל המכשור והציוד בבתי החולים עוברים בדיקות, ויש סטנדרטים מאוד גבוהים. מעבר לזה, חשוב לי לציין כי לבדיקה הזו אין כל תופעות לוואי, והדבר היחיד שתרגישי בגללו אי־נוחות הוא הרעש שמייצרים המכשירים. אגב, תיאורטית, צילום רנטגן רגיל עלול להזיק למטופלים יותר מבדיקת MRI. נקודה למחשבה".
אמי בת ה־85 אושפזה בבית חולים עקב דלקת ריאות, וכאשר השתחררה וחזרה הביתה, היא הפכה למבולבלת מאוד, מתקשה לתקשר כמו בעבר והחלה לשכוח דברים בסיסיים. האם מדובר בהתפתחות מחלת הדמנציה?

"מטופלים מבוגרים נוטים להיות מבולבלים לאחר מחלות מורכבות, אבל כשהם חוזרים הביתה בתוך כמה ימים עד שבועות בודדים, המצב הולך ומשתפר. אני מתאר לעצמי שהיא סבלה מחום, שמשפיע אחרת על מוח מבוגר. מעבר לזה, היא בוודאי קיבלה אנטיביוטיקה בכמות גדולה, שהייתה צריכה לרפא את גופה מהדלקת.

דבר נוסף שחשוב לי לגעת בו הוא נושא השכחה: שכחה בגיל 85 היא לרוב מצב נורמלי, ולכן מוקדם מאוד לקבוע או לחשוש מדמנציה. אני מציע שתפני לרופא המשפחה ותבקשי הפניה לבדיקות כלליות כדי לבחון את רמת הוויטמינים בגופה - החל מוויטמין B12 ועד לחומצה פולית. בדקי גם את רמות הברזל והפריטין שלה כדי לוודא שאין אנמיה, וגם חשוב לעקוב אחרי התרופות שהיא מקבלת ולשלול את האפשרות שקיבלה לאחרונה תרופה חדשה שעלולה לגרום לבלבול".
לאחרונה התחלתי להקפיד על התזונה ובחרתי בדיאטת פליאו. ירדתי במשקל נפלא, אבל אני שומע בכל מקום שתזונה זו מסרטנת. האם יש בסיס לטענות אלו? 
"תזונת פליאו, הידועה גם בשם תזונת האדם הקדמון, היא תזונה הכוללת בעיקרה אכילת בשר וירקות, הימנעות ממוצרי חיטה ומסוכר וצמצום פחמימות. יש דעות חלוקות בנושא תזונה זו, ובעיקרון לא הייתי אומר שהיא גורמת לסרטן, אבל כן הייתי אומר שישנן הוכחות כי אנשים המקפידים על תזונה שהיא צמחונית ברובה חולים פחות בסרטן. לפי מיטב הבנתי בתזונה, התזונה הכי בטוחה היא דווקא ים־תיכונית. בדומה לתורת הפליאו, תמיד כדאי להעדיף לאכול מוצרים בצורתם הטבעית: ללא חומרי שימור וצבע. חשוב להימנע ככל האפשר ממזון מעובד, עתיר מלח, סוכר ושומנים רוויים".
האם רגישות לגלוטן גורמת לסוכרת?
"רגישות לגלוטן וסוכרת הן מחלות נפרדות, ועל כן התשובה היא לא. הרבה פעמים אנשים בטוחים שהם סובלים מצליאק, אבל לאחר בדיקה הם מגלים שלא. עוד חשוב לציין כי יש סוגים שונים של רגישויות, ויש גם אנשים שצורכים מוצרים עם גלוטן בלי שהם מודעים למגבלה הזו שלהם. לכן חשוב לבדוק את הנושא לעומק".
בעלי בן ה־56 היה אדם בריא לגמרי, אבל לפני חודשיים התחיל להרגיש גלי חום ודפיקות לב מואצות שהובילו לגילוי הפרעות הקצב שמהן הוא סובל. כרגע הוא מאושפז בבית חולים. מדוע התופעות נמשכות גם לאחר הטיפול שעבר, והאם הלב שלו בריא?
"הלב שלו בריא, אבל יש לו הפרעת קצב שקשורה לחשמל בלב ולא לשריר הלב. אופן הטיפול במקרה תלוי בחומרת מצבו: יכול להיות שיבוצע צנתור לא לשם אבחון וטיפול בסתימות, אלא לשם צריבה, כדי לנטרל חלק מהמערכת החשמלית של הלב, ואף ישתילו קוצב לב כדי לבדוק שקצב הלב לא יהיה נמוך מדי. זאת משום שכאשר קצב הלב יורד מתחת למספר מסוים - זה עלול לגרום לתחושה לא טובה, לערפול ואף להתעלפות. יכול להיות שתוך כדי הצנתור יבינו שלא יהיה צורך בקוצב. בשורה התחתונה, אני יכול להבטיח לך שבבית החולים יעשו את כל מה שצריך לעשות כדי לסייע לו. אני מבין שאת חוששת למצבו, אבל לא מדובר בסכנת חיים, ולכן המלצתי היא לבקש שיבצעו את הצנתור בכדי למנוע הפרעת קצב חוזרת".

ערכה ב-103FM: עדן בן ארי