אני אדם דתי, בן 25, לומד תורה ובשעות הפנאי עוסק בקריינות ומתפרנס בכבוד. אני מודע לכך שיש בי המון איכויות פנימיות, אני טוב גם במוזיקה וגם באמנות אך מתקשה למצוא את דרכי בחיים. אני טועם מכל דבר ונעצר, כיום אני מרגיש באי־ודאות ובחוסר סיפוק. כיצד אוכל לצאת מהמצב הזה?


"נשמע לי שהפחד שלך הוא מהלא נודע, אז אני יכול להרגיע אותך ולומר לך שכולנו פוחדים מהלא נודע. הנבואה ניתנה לשוטים, ולכן אנחנו משתדלים לא להתעסק בזה יותר מדי ובוחרים ללכת עד הסוף עם הרצונות שלנו, התחושות שלנו והאמונות שלנו. החיים שלך היום בחוסר סיפוק הם החיים הנוראיים ביותר כי אינך מאושר. מה שווים החיים בלי אושר? עליך למצוא את הרגע שלך ולהיות כל כולך בתוכו. אם אתה מתקשה לבחור בין כל הדברים שאתה אוהב לעשות - בחר אחד ותתמקד בו עד תום. לאחר מכן תוכל לעבור לדבר הבא. אתה טוען שבגלל שאתה אדם איכותי אתה לא יודע לבחור בין שלל האיכויות שבך ולכן לא עוסק במה שאתה באמת טוב בו? לטעמי זה לא הגיוני. אם היית רוצה לעשות משהו, כבר היית עושה אותו. אין פער בין מה שאנחנו עושים בפועל לבין הרצונות שלנו. הסיבות שאנחנו לא עושים דברים יכולות להיות מגוונות. אתה לא עושה מה שאתה רוצה, כי אתה מפחד לטעות. אתה מפחד לא לקלוע נכון למטרות חייך ומשתדל להימנע מקבלת החלטות. שום דבר לא יכול לעזור לך להתמקד - עליך להתחיל ממשהו ולתת לדרך להובילך".



"במעמד הר סיני דרשו מהיהודים לעשות מה שאומרים להם ואחר כך להבין מה הם עושים. דורשים מילד בן 18 להתחיל ללמוד שולחן ערוך בטענה שדרך הלמידה תתגלה לו האמונה על ידי עשייה וקיום המצוות. אתה חוטא באותו החטא שהוביל את בני ישראל לעשות להם את עגל הזהב. אתה בדיוק כמו בני ישראל, שהבינו את הרעיון - אך לא את העומק. אתה מבין שיש בך יכולות, אך מחכה לגלות את סוד החיים ואז תצא לדרך. הקב"ה נתן לך יכולות מעבר לרגיל, ובמקום לחגוג אותן אתה ממתין לאופציה שתתגלה עבורך ואז אתה תזוז בהתאם אליה. אני קורא לך לצאת ולזוז עכשיו מהמקום שלך כדי להביא את עצמך למקום שבו אתה רוצה להיות. בחר במה אתה מעוניין להתמקד כשאתה מתנתק מכל מה שמסביב וצעד בדרכך. התייחס לזה כמו להתמקדות במהלך התפילה, שבה היא הופכת להיות העיקר. כך תסלול לך את הדרך שאתה רוצה ללכת בה. בהצלחה".





אני בן 59. לאחר שנפצעתי במלחמת ההתשה נותרתי לטפל בעצמי בתל השומר במשך שנים. כיום אני לא מוצא את עצמי ולא מצליח לצאת מהמסך. חוץ מלראות כדורגל וליטול תרופות אני לא עושה דבר. אני לא מצליח להתמודד עם הבדידות. אני מעוניין למצוא זוגיות אך לא יודע כיצד ליזום אותה. ניסיתי לפנות לפסיכולוגית, אך אני חושב שאתה תוכל לסייע לי יותר. מה עלי לעשות?


"במקומך לא הייתי מנסה להבין מה השתבש עם עצמך בעבר ולבחון איך הגעת למקום הזה - אלא הייתי מנסה להתמקד בעתיד. הפתרון לבעיות שלנו בחיים מורכב מהרבה מאוד דברים קטנים שגורמים לנו לשינוי. גם אני חולה כדורגל. משחק כדורגל הוא רק 90 דקות מכל שאר היום שלך והוא עושה לך טוב – ולכן אין סיבה שתפסיק לצפות בטלוויזיה. עליך למצוא דברים קטנים שגורמים לך לרגעים של אושר - כמו משחק הכדורגל, אבל כאלה שנמצאים מחוץ למסך. עליך למצוא את עצמך במסגרת כלשהי. חפש איזשהו מיזם עירוני או חברתי להתנדב בו. עליך לנסות דברים חדשים ולבחון אם אתה אוהב אותם. אתה יכול, לדוגמה, לנסות ללכת לחוג ריקודי עם ולראות אם אתה מתחבר אליו. אתה זקוק לתחביב נוסף שחי בתוך מסגרת המערבת עוד אנשים סביבך, כאלה שיאפשרו לך לבוא לידי ביטוי. צור תרשים ובו תעד את כל הדברים החדשים שאתה מוכן להתנסות בהם. התמקד בדבר אחד וצא לעשותו. אם תצא מדי יום ביומו לשחות בבריכה אתה לא תוציא את הראש שלך מהמים; אתה זקוק למשהו חברתי שייאלץ אותך לצאת מהבית לפחות אחת בשבוע וידרוש ממך לתקשר עם סובביך. אל תתעסק בעבר - פנה אל העתיד. בהצלחה". 



ערך: איתמר זיגלמן