אני מאוד אוהבת לאכול גבינה צהובה וכך גם ילדיי, אבל לאחרונה אני שומעת בכל מיני מקומות שגבינה צהובה מלאה בכולסטרול ולא מומלצת לאכילה באופן יומיומי. מה דעתך? 
"אין כל ספק שמדובר במיתוס שיש לנפץ. אנשים רבים בטוחים כי גבינה צהובה היא לא בריאה ועתירה בכולסטרול, אבל לא כך הדבר. אפשר בהחלט לשלב גבינה צהובה בתפריט היומיומי שלך ושל ילדייך. מעבר לזה, אני ממליצה לך בחום לקרוא את מה שכתוב על אריזת הגבינה הצהובה ולראות לבד שאין כל סכנה בריאותית לך ולילדייך. בכל פרוסה של גבינה צהובה יש כ־300 מ"ל סידן, ואין ספק שתוספת סידן לתפריט ילדייך היא נפלאה. על כן, את יכולה לתת להם לאכול אפילו יותר מפרוסה אחת ביום למען בריאותם. דבר נוסף שחשוב שתדעי הוא שבגבינה צהובה רגילה בעלת 28% שומן יש כ־30 מ"ל כולסטרול, ואילו בגבינה צהובה בעלת 9% שומן יש פחות מ־8% כולסטרול בעוד שבביצה אחת יש כ־300 מ"ל כולסטרול. מה שאומר שאם תאכלי חבילה שלמה של גבינה צהובה 9% שומן, יהיה בה פחות כולסטרול מאשר בביצה אחת". 
 

האם זה נכון שאני יכולה לאכול סלק חי ללא הגבלה - אבל אם אני מבשלת אותו הוא הופך לפחמימה? 
“כשאנחנו אוכלים ירקות טריים אנחנו לא לועסים אותם הכי טוב בעולם ולא מביאים אותם למצב של מחית, ואז גוברים הסיכויים להכניס לקיבה שלנו חתיכות שלמות של ירק כזה או אחר, מה שמביא את מערכת העיכול שלנו להקדיש זמן רב יותר לעכל אותם. לעתים לא כל היתרונות הרבים של הירקות מצליחים להיספג בגוף בדרך. מנגד, כאשר מבשלים ירקות, קל לנו מאוד ללעוס אותם, וכל הערכים התזונתיים שלהם נספגים בקלות בגוף. הסלק ידוע כירק המכיל כמות מכובדת של אשלגן ונוגדי חמצון רבים ומסייע במניעת מחלות, אבל מכיל בתוכו גם כמות סוכר. על כן, יש כאלה הטוענים שכאשר מבשלים את הסלק, הוא הופך לפחמימה. לדעתי האישית, ירקות חיים יש לאכול ללא הגבלה לעומת ירקות מבושלים או אפויים שכדאי לספור את הקלוריות שלהם. נקודה לסיום שחשוב לי שתשים לב אליה: לסלק אחד גדול יש ערך תזונתי גבוה, אבל לאחר בישול או אפייה הוא מקביל בקלוריות לפרוסת לחם”. 
 


אני מבצע אימוני כושר באופן קבוע, ולאחרונה מאמן הכושר שלי המליץ לי להרבות באכילת מוצרים עשירים בסידן. לטענתו, אני צריך להתחיל לטחון כל יום קליפת ביצה אחת ולאכול אותה, וכך לזכות ב־90% מכמות הסידן המומלצת ליום. אני חושש שהכמות תהיה גבוהה מדי ומוגזמת עבורי. מה דעתך בנושא, והאם ישנם מאכלים נוספים שחשוב שאוסיף לתפריט התזונתי שלי?
“לדעתי, חשוב שאנשים שמבצעים פעילות גופנית יצרכו מזון עשיר בסידן. עודף סידן לא מזיק לכליות, אבל עלול להשפיע על תפקודי הכבד. אם ברצונך להעשיר את התפריט היומי שלך בסידן, ההמלצה שלי היא להוסיף יותר מוצרי חלב לתפריט, מיוגורטים ועד לגבינות קשות. מעבר לגבינה צהובה, שנחשבת לעשירה מאוד בסידן, גם גבינת הריקוטה מומלצת מאוד ונחשבת לגבינה בעלת אחוזי סידן גבוהים. אם תחליט להוסיף לתפריט היומי שלך כשלוש כפות גבינת ריקוטה, תוכל להרוויח כ־500 מיליגרם סידן, שזו כמות גבוהה לכל הדעות, ויש שאומרים כי היא נחשבת לחצי מהכמות הנדרשת לאדם מבוגר ביום. אכן, יש אנשים הנוהגים לטחון קליפת ביצה וליהנות מהוויטמינים והמינרלים הרבים שמצויים בה, אבל אם אתה מרגיש שההליך מסורבל ולא נוח לך, אתה בהחלט יכול גם ליטול כמוסת סידן ציטראט, שאותה אפשר לרכוש בכל בית טבע וברשתות השונות”. 

 
אבי היה נוהג לבשל ארטישוק עם העלים שלו, ובילדותי זכור לי איך היינו טובלים את העלים במלח ואוכלים את הקצה הבשרי שלהם כנשנוש. האם ירק זה יכול להוות כנשנוש בלילה מול הטלוויזיה בלי לפגוע בתהליך הדיאטה שאני עוברת?
“בהחלט, את יכולה לנשנש את עלי הארטישוק חופשי וללא הגבלה. בעלים שאת נוגסת למעשה אין קלוריות, ורק בתחתית הארטישוק, בלב שלו, יש כ־20 קלוריות בלבד. אמא שלי גם הייתה נוהגת לתת לנו לאכול את הארטישוק כי הוא מכיל כמות יפה של ברזל. בשני לבבות של ארטישוק יש ברזל כמו במנה אחת של חזה עוף. לכן את יכולה להמשיך לנשנש את עלי הארטישוק בלי כל חשש, כי אין לכך משמעות מבחינת הקלוריות, והוא מוסיף לבריאות”.


מתוך תוכניתה של ד"ר מאיה רוזמן, בכל יום שישי ב־12:00 ב־103FM

עריכת תוכן 103FM: עדן בן ארי