נכדי בן ה־3 נולד פג וסובל מחרדות. בכל פעם שמישהו מצלצל בדלת הוא קופץ בבהלה; במקומות הומי אדם הוא מתכווץ וחש לא בטוב; ורעשים של קידוחים, זיקוקים וסירנות מפריעים לו מאוד. ניסינו לדבר איתו לא פעם, אבל ללא הצלחה. איך אפשר לסייע לו להרגיש יותר טוב?
“עושה רושם שהגוף של נכדך חווה טראומה בלידה, ומפני שהוא לא מצליח להביא את הזיכרון לכדי ביטוי - הוא מגיב בצורה כזו. כאלה אנחנו: זוכרים את החיים שלנו באופן מילולי, אבל לעתים קרובות משולבות בסיפור גם חוויות, תמונות וחושים. גם את תוכלי לעתים להריח ריח שעושה לך לא טוב מבלי לדעת למה, ואילו לאחר הריח הזה לא יפריע. זה לא הריח שעושה לך רע - זה קשור לחוויה שעברת. שמה המקצועי של התופעה שאת מתארת הוא רפלקס ‘סטרטל’. חווים אותו בדרך כלל אנשים לאחר שעברו אירועי פוסט־טראומה, בעיקר חיילים. חשוב לדעת שהתופעה הזו חולפת בדרך כלל בהמשך, אבל בינתיים תוכלו לסייע לקטנצ’יק באמפתיה, בחיבוק ובהרגעה. לאחר מכן כדאי לפנות לטיפול רגשי או לטיפול באמנות. במקביל, דבר נוסף שיכול לעזור הוא לחשוף אותו באופן הדרגתי לרעש: תפתחי את הדלת ותגידי לו: ‘בוא נסגור את הדלת חזק יחד ונראה איזה רעש היא תעשה’. את יכולה גם לזרוק איתו מזלגות וכפות על הרצפה, ולהגיד לו ‘בוא נראה יחד איזה רעש זה יוצר’. בהמשך תוכלו לקחת שני מכסים של סירים ולהכות בהם יחדיו כמו מצלתיים. תנו לו לנסות בעצמו, ובהדרגה תצליחו לראות שינוי בהתנהגותו. בהצלחה”.



אני בן 30. האם לדעתך כדאי לי לעבור ניתוח להסרת שקדים מוגדלים?


“אם בגיל 30 השקדים שלך לא התנוונו, כמו מה שקורה לרוב האנשים, ואתה עדיין סובל מדלקות חוזרות ונשנות, או שהשקדים נושקים אחד לשני ומפריעים לנשימה וגורמים לנחירות קשות - כדאי להוציא אותם, כי למעשה הם לא מתפקדים ואף גורמים לאי־נוחות ולהפרעה לחיי היומיום. לפני שעוברים ניתוח כדאי  מאוד לפנות לרופא אף־אוזן־גרון נוסף ולקבל עוד חוות דעת. כך תוכל להגיע להחלטה הנכונה עבורך”.






לפני כארבע שנים התחלתי לסבול מנזלת ומליחה שקופה באופן כרוני. בדקתי את הנושא אצל כמה רופאים, אבל לא הצלחתי לקבל מענה. מה דעתך?
“ליחה שקופה או נזלת שקופה אופייניים לאלרגיה. יכול להיות שבתקופה האחרונה את חשופה לדבר שלא היית חשופה לו קודם, החל מפריחת עץ זית, חיות בית ועוד. על כן, חשוב שתפני לאלרגולוג שיעניק לך מענה ויבחן את הנושא. בקשי ממנו תרופות אנטי־אלרגיות שאותן תיטלי באופן מסודר - כך תרגישי טוב יותר. גם אם עברת את כל הבדיקות הדרושות, כדאי שתדעי שכאשר אנחנו לא מוצאים את הסיבה לאלרגיה, הדרך שלנו היא לתת טיפול ניסיוני, כמו מתן תרופות לחודש או חודשיים, ואז תוכלי לדעת איך תרגישי”.



אני בת 31 ובהריון. שמעתי רבות על נושא שמירת הדם הטבורי ותהיתי מה דעתך בנושא.


“נכון להיום יש כמה מחלות, בעיקר מחלות דם, שאם חלילה התינוק יחלה בהן בעתיד הוא יצליח לקבל עזרה מהדם הטבורי. יכול מאוד להיות שבמהלך השנים יגלו עוד נושאים שבהם הדם הטבורי יצליח לעזור. אם יש לך אפשרות כלכלית לשמור על הדם הטבורי, אז כדאי שתעשי זאת. זה לא יכול להזיק. אם אין לך אפשרות לשמור עליו - תוכלי לתרום אותו לבנק דם ציבורי”. 



שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה.



מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב־103FM