אני אב לעשרה ילדים ונתקל בקשיי פרנסה רבים. כיום אני בעל חנות לתשמישי קדושה, ורוב הלקוחות שלי מתחלקים לשניים: חלקם עוברים ברחוב ועוצרים בדרך בחנות שלי, וחלקם מכירים אותי לאורך שנים רבות וממשיכים לחזור לבקר אצלי. הקהל שלי כולל דתיים, חילוניים ומסורתיים כאחד. איך אני יכול לשפר את המכירות בעסק ולהיחשף לקהל חדש? 
"אני מעריך שאתה ומשפחתך חיים בצמצום ועושים את המיטב על מנת לחסוך. לכן עליך להתמקד בשיפור ההכנסות של העסק. אני ממליץ לך להשקיע את מרב המאמצים דווקא בציבור החילוני והמסורתי, זאת משום שלציבור הדתי יש בדרך כלל גישה טובה יותר למוצרים מהסוג שאתה מוכר. כאדם חילוני, אני יכול לשתף אותך שכשבני עלה לתורה ניגשתי לחנות דומה לשלך ורכשתי לו סט תפילין וטלית שראיתי בדרכי לעבודה. כדי לייצר שינוי בעסק, עליך להיות אקטיבי - אל תשב ותמתין ללקוחות שיגיעו. מתג את עצמך באופן כזה שבו הלקוחות יידעו לפנות אליך בכל מה שקשור לנושא הדת. בהמשך תוכל לנסות לאסוף מבתי הספר וממרכזי הקהילות באזור רשימות של ילדים בכיתה ו', ולהציע להוריהם 'חבילות קדושה' במחיר משתלם לקראת בר ובת המצווה. בכך תפתור עבור ציבור שלם בעיה גדולה. מעבר לזה, הכן לעצמך רשימת שאלות שתשאל את לקוחותיך המזדמנים שעוברים ברחוב ונכנסים לחנות, זאת כדי שתוכל להבין טוב יותר לאיזה מוצר יזדקקו בעתיד שאותו תוכל למכור להם. יכול להיות שתגלה שללקוח יש ילדים בגיל בר מצווה ותוכל למכור תפילין, ויכול להיות שגם תגלה שהלקוח בדיוק עובר דירה וזקוק למזוזה ולמתקין עד הבית. בכך תציע באופן אקטיבי וקבוע אפשרויות שיהפכו אותך לאיש הקשר של הלקוח לדת. שיהיה המון בהצלחה". 

לפני כחצי שנה גיליתי שבתי בת ה־3 סובלת מתסמונת נוירולוגית נדירה. הידיעה הזו נחתה עלי כרעם ביום בהיר, ואני תוהה כיצד עלי להשקיע את כספי כדי שלא יחסר לה דבר. כרגע יש לנו חיסכון של 400 אלף שקלים. מהי הדרך הנכונה ביותר לדעתך להעניק לה ביטחון כלכלי? 
"כאבא, אני מבין את ההלם שחוויתם. זה דבר מאוד לא פשוט להבין שהילד שלך לא יצליח להיות כמו כולם. זו ממש תקופה של אבל - ועדיין, מתוך הכאב, יש לבחור בילד, לשמוח בו למרות הקושי ולהחליט שמגיעה לכם הזדמנות כמשפחה. מבחינה כלכלית אתה צריך לראות תשואות, לא למנף את הכסף ולרכוש עוד דירה עם משכנתה. אתה בונה על עליית ערך עתידית של הנכס, אבל לדעתי זו לא תמונה שתצליח לראות ב־20 השנים הקרובות. מה שיכול להועיל לכם הוא להשקיע את הכסף בתיק השקעות ולקבל תשואות בהתאם. בהשקעות לטווח רחוק, כדאי ללכת על רמת סיכון גבוהה, ואפילו לפנות לשוק ההון. חשוב להתפרס, לא להניח את כל הביצים בסל אחד ולהשקיע לאורך זמן - למען עתיד הילדים". 
אני עובד כאדריכל בשלוש השנים האחרונות, ושוקל בכובד ראש להניח את העיפרון ולצאת לדרך חדשה. אני בעל נטייה אמנותית, אבל נמאס לי מהמקצוע ואני מתקשה להתנהל מול הרשויות והיועצים בתחום. הייתי בטוח שאוכל להתקדם כאדריכל, אבל לצערי זה לא קרה, ועל כן אני שוקל לעשות הסבה מקצועית ולעבור לתחום הצילום. מה דעתך? 
"לפי מה שאתה מתאר לי, עושה רושם שאתה ביצועיסט ואמן שאוהב ליצור את האמנות שלו. נמאסו עליך הליכי הבירוקרטיה ואופן ההתקשרות המסורבל במקצוע זה, ולכן אתה מחפש משהו אחר. כדי שתוכל להתפתח מקצועית, אתה חייב ללמוד ולפתח קשרים חדשים שיועילו לך בהמשך - אבל בגלל הקשיים התקשורתיים שלך, אני לא רואה איך תוכל לעשות את זה בפועל. בתחום הצילום, אתה פונה לשוק קיים שמוצף בעובדים, ולכן הוא גם מאוד מורכב מבחינה עסקית. זה מעולה שיש לך כישרון צילום ושאיפה לעסוק בתחום - אך מי שמצליח בתחום הוא זה שיודע לשווק את עצמו הכי טוב. גם בתחום הזה תיאלץ לדבר עם המון גורמים ותשוב לסוגיות שאינן חביבות עליך בעיסוקך הנוכחי. אתה תידרש לנהל תקשורת עם גורמים ולבצע שיחות סרק עם אנשים שאתה לא באמת מעוניין לדבר עמם. בכך אתה עומד לבצע מהפך סביב התוכן בעולם התעסוקה שלך - אך לא תטפל באלמנט התקשורת שכל כך מפריע לך. לפני שאתה מבצע מהלך, תבדוק את הדברים לעומק כדי להבין איך אתה לא ממשיך לעשות עוד מאותו הדבר. אולי תמצא שותף שיעבוד איתך יחד ויתעסק בשיווק ובקשרי הלקוחות. בהצלחה". 
מתוך תוכניתו של אלון גל, בכל יום שישי ב־8:00 ב־103FM

עריכת תוכן 103FM: עדן בן ארי