לפני כמה שנים אשתי עברה תאונת דרכים קשה. כתוצאה מכך החלה לסבול מכאבים חריפים בגב, ולאחר מכן אובחנה כחולת פיברומיאלגיה וטופלה במשככי כאבים חזקים במינונים גבוהים כגון פרקוסט. לאחרונה קיבלנו ממשרד הבריאות אישור לקנאביס רפואי, אולם מאז שהיא מטופלת בקנאביס היא החלה לסבול מהפרעות ראייה. האם לדעתך עליה להפסיק את הטיפול?


“למרבה הצער, תאונות דרכים הן אירוע נפוץ למדי, ולכן הייתי רוצה שתשאל את עצמך מדוע היא החלה לסבול ממחלת הפיברומיאלגיה מיד לאחר התאונה שלה. האם יש גורמים נוספים התורמים ל’שימור’ הכאב, ואיזה רווח משני היא מקבלת בעקבות הופעת המחלה. למרות שאני לא מכיר את אשתך אני יכול לשער מניסיוני כי יכול להיות קשר בין מחלתה לרצון לשמר את הסימפטומים לאור הימשכות התהליך המשפטי. מדובר בהליך פסיכולוגי ופיזיולוגי כאחד, שנובע מכך שאדם חושש בינו לבין עצמו שאם ירגיש יותר טוב, הפיצוי שלו הוא זכאי ייפגע עם הגעתו לבית המשפט. 


הגוף משמר את הכאב, הסימפטומים ותופעות הלוואי שהתרחשו לאחר התאונה, והכאב נשאר, ולעתים אף הופך לכאב כרוני. לכן כשמגיעים אליי מטופלים לאחר תאונה אני שואל אותם אם הם סיימו את הטיפול המשפטי באירוע, ואם לא - אני משתף אותם כי אולי לא אצליח לסייע להם. לפעמים עדיף להגיע לאיזושהי פשרה משפטית, ורק אחרי כן להתפנות לטפל ולפתור את הבעיות הפיזיות. הרי בסופו של דבר חייה של אשתך נתקעו מאז התאונה.

מעבר לזה, לדעתי הקנאביס לא מתאים לה, ועל כן יש להפסיק את השימוש בו לאלתר וגם את השימוש בפרקוסט, שזהו סם נרקוטי. אני מציע לשלב גם טיפול פסיכולוגי כדי לצאת מהמצב הקורבני שבו נמצאים לאחר תאונה. מה גם שנתקלתי בכמה מקרים דומים בעבר שבהם הטיפול הצליח לשפר את הסימפטומים של המחלה ואף לגרום לה לחלוף לחלוטין”.

אני סובלת מאבנים בשקדים הגורמות לריח לא נעים בחלל הפה. ניסיתי למצוא פתרון לבעיה, אבל ללא הצלחה. מה דעתך?
“השקדים נחשבים לשוערים של הגוף שלנו. הם נמצאים בכניסה ללוע ומונעים מחיידקים להיכנס. כשהשקדים לא ממלאים את תפקידם, הדבר עלול לגרום לדלקות חוזרות, תחושת חנק, ואף לאבנים בעקבות הפעילות החיידקית באזור. אבנים בשקדים זו בעיה לא נעימה הפוגעת באיכות החיים. מאוד יכול להיות שהרבה אנשים נחשפים לריח הלא נעים ולא מעירים לך.

הפתרון המומלץ ביותר הוא לעבור ניתוח לכריתת השקדים, אשר יעלים את המוקד הדלקתי שנמצא בגוף שלך כל הזמן וגם יחזיר לך את הביטחון. בין כה וכה השקדים כבר לא מתפקדים כחוסמי כניסת מחלות, אלא להפך. הם משמשים קרקע להתפתחות ואחסון חיידקים”.

האם הוספה של פלפל שחור למזונות ולסלטים עלולה להזיק לבריאות?
“פלפל שחור הוא תבלין נפוץ ופופולרי, ואין כל סיכון בריאותי להוסיף אותו למזון. להפך, יש מאכלים ותוספי מזון, כמו כורכום למשל, הנספגים יותר טוב אם משלבים בהם פלפל שחור”.

אני חיילת בת 19. לפני שהתגייסתי לצה”ל סבלתי מתחושת נמלול ברגליים, וכשהתגייסתי זה רק החמיר. איך אוכל לשפר את מצבי?
“לתחושת נמלול ברגליים בגיל צעיר יכולות להיות הרבה סיבות. עושה רושם שלא מדובר בבעיה נוירולוגית, אבל הייתי ממליץ בכל זאת לפנות לאורתופד ולבצע בדיקות דם מקיפות כדי לבדוק שלא חסר לך ברזל, חומצה פולית או ויטמין B12. יכול להיות שהנמלול הזה מעיד על אנמיה, ויש לעבור על נתוני הבדיקות.

דבר נוסף שחשוב להתייחס אליו הוא חוסר התנועה שלך ביומיום. יכול מאוד להיות שבעקבות ישיבה ממושכת בכיסא לא ארגונומי את סובלת משינויים בעמוד השדרה המשפיעים על רגלייך. כדאי שתוסיפי לאורח החיים יותר כושר גופני, ובינתיים תוכלי לנסות להביא לשירות הצבאי שלך כרית אורתופדית ולשבת עליה במהלך היום. אולי זה יצליח להקל את התופעה”.

עריכה 103FM: עדן בן ארי