בני בן ה־38 נשוי ואב לילדים. בשנה האחרונה הוא עבר לעיר אחרת, חווה משבר מקצועי ובעקבותיו החל להתנהג בצורה שונה, ובהמשך אף ניתק איתי את הקשר. במשך שנה שלמה הלכתי לאיבוד והרגשתי כאב עצום, כי היינו מאוד קשורים. לאחרונה הוא חזר לדבר איתי בהדרגה, ואני תוהה מה יאפשר לנו לחזור לתקשר כמו בעבר.


"כאב לשלושה ילדים, אני מבין ללבך לחלוטין. עצם הרעיון שלא אדבר עם הילד שלי במשך כמה חודשים, מעורר בי כאב עצום. אני כבר מעכשיו מכין את עצמי נפשית לכך שיכול מאוד להיות שהם עלולים לא להיות איתי בקשר לתקופה מסוימת בחייהם. כשעברתי לראשונה להתגורר בתל אביב, לא הצלחתי לשמור על קשר רציף עם הוריי. הם היו מתפלאים לאן נעלמתי, לפעמים אפילו כועסים שאני לא מתקשר יותר. מה גם שלי מאוד קשה לשמור על קשר עם אנשים שאינם נמצאים במרחב היומיומי שלי. החיים שלנו הם לא תוכנית כבקשתך, ולכן כדאי שתתרכזי בניסיון שלו לשמור על קשר, ולא בניתוק שעברתם בשנה האחרונה. זה הילד שלך, לפעמים ילדים עוברים שינויים, אל תהיי עסוקה בפערים בינכם, תיהני ממנו, ולא ממה שהוא לא. הרי לא תצליחי לשנות אותו. אחרי שתקבלי אותו כמו שהוא, תורידי ציפיות ותלכי עם השינוי שלו, תוכלי להעמיק בהדרגה את הקשר ביניכם בצורה שתתאים לו. פעם בחודש תכתבי לו הודעה שאת מתכננת לבוא לבקר ושיגיד לך בדיוק מתי נוח לו, כי את תגיעי. אל תחכי שהוא יגיע אלייך - תגיעי את אליו, ובהתאמה ללוח הזמנים שלו. בהצלחה".



אני עובד בתחום ההיי־טק ורעייתי עובדת בתחום החינוך, ויחד אנחנו חולמים לפתוח גן ילדים. אשתי בטוחה בדעתה לפתוח גן גדול של כ־30 ילדים, בעוד שאני חושש מהנפילה ומעדיף להתחיל מעסק קטן ולהתקדם בהדרגה. כיצד עלינו להיערך לשינוי?



"לפני שמקימים עסק, יש להבין את המשמעויות. עליכם לבדוק את המספרים. הפערים בין גן של 10 ל־25 ילדים אינם משמעותיים מבחינה כלכלית, ולכן אם בעקבות הידע והניסיון שלה אשתך בטוחה בעצמה, תוכלו לקחת את ההימור הזה. עם זאת, במידה ובבדיקותיהם המקדימות יתברר כי הפער הכלכלי גדול במיוחד, כדאי לכם לשקול מחדש את הבחירה. מחירו של מבנה המיועד לגן ילדים עומד על מחירה של דירה סטנדרטית, עם תוספות שונות והתאמות בנייה למען רווחת הילדים. גם אם אשתך מנוסה בתחום החינוך, עליכם לעשות השוואה באמצעות סקר שוק. ישנם ארגונים של גנים פרטיים שיכולו לספק לכם את הנתונים, אך דעו שאתם יכולים לעשות זאת גם לבדכם. במקום להגיב בבהלה ובלחץ כלפי השינוי, תהיה פרו־אקטיבי - תפנה למשפחות בקרב השכנים שלכם, שתף אותן ברצון לפתוח גן חדש ותקבל מהם פידבקים על מה שחסר או קיים באזור. השיח הזה יסייע לכם לקבל תמונת מצב בהירה על הסיטואציה, ויאפשר לכם להחליט מה לעשות".


בעשור האחרון עסקתי בתחום הקייטרינג כשכירה. אני מאוד מחוברת למקצוע עד כדי כך שלפני כחודשיים החלטתי לפתוח אצלי בבית קייטרינג לאוכל ביתי. בחודש הראשון הגיעו עשרות הזמנות, אבל מאז זה ירד, אף שאני משקיעה רבות בשיווק ואני מתחילה להילחץ. מה דעתך?



“כל עסק חדש שנפתח מביא איתו פתיחה חזקה ואנרגטית, אבל אם הבסיס הארגוני־עסקי לא נכון, אז הכל דועך והתוצאות בהתאם. מניסיוני, מי שמצליח בענף האוכל הביתי, עושה את זה במטבח תעשייתי ולא מהבית - מקום שאליו יכולים להגיע לקוחות פוטנציאליים - לראות, להריח ולטעום. אולי כדאי לך ליצור תוכנית עסקית חדשה, למצוא מקום קטן ולעבוד שם. מעבר לזה, כדאי להרחיב את מעגל הלקוחות הפוטנציאליים - תשיגי רשימה של 1,000 אנשים שיקבלו הודעת טקסט בכל יום חמישי בבוקר, שבה יודיעו להם שיש אפשרות להזמין אוכל ישירות ממך, ומי שרוצה יזמין מראש. אם את מתחילה להילחץ, כדאי שתבחני אפשרות לחזור להיות שכירה. הקמת עסק זה לא צעד שמתאים לכל אחד”. 



ערכה: עדן בן ארי