אני בן 72, חובב רדיו וטכנולוגיה. לפני חמש שנים יצאתי לפנסיה והתחברתי לאינטרנט. נדהמתי מהאפשרויות החדשות שנפרשו בפניי, אבל כעת זה מכניס אותי ללחץ. בכל פעם שאני מדליק את המסך אני מרגיש התכווצות בקיבה וגם הראש שלי מרגיש כמו צמר גפן. תחושה זהה הייתה לי בעבר, כשהייתי מתחבר לרדיו - ולכן עזבתי עיסוק זה. מה עלי לעשות?
“אומנם אתה מנוסה בטכנולוגיה, אך היא גורמת לך לסוג של חרדה. אתה חרד מהמחשב ומהאינטרנט. אתה לא לבד: הרבה מאוד אנשים שלא נולדו עם מחשב ביד מפחדים ממנו. המחשב לא ירביץ לך ולא יגרום לך לזרם חשמלי. לכל היותר הוא עלול להיתקע. עם זאת, אני מציע לך להתייעץ עם הרופא שלך ואולי ליטול תרופות שתפקידן להרגיע את מערכת העצבים. יש גם חלופות מעולמות הרפואה הטבעית, צמחי מרפא או דיקור סיני”. 
אני בת 78 וצמחונית. אובחנתי לפני שנתיים בסרטן שד גרורתי הורמונלי. הטיפול שקיבלתי היה נטילת מעכבים שימנעו מהגוף לייצר אסטרוגן. לאחרונה צפיתי בתוכנית שסיפרה שדווקא בחלב במדינת ישראל יש כמות גדולה של אסטרוגן, כי לא נותנים לפרות לנוח. למרות מה שראיתי, מעולם לא הוזהרתי מפני צריכת חלב. האם עלי לחשוש?

“אינני יודע מה כמויות האסטרוגן בחלב המשווק לנו, ואישית לא קראתי אף מחקר שבחן את רמות האסטרוגן בחלב. ואולם, סביר שלכל הפחות שרידי אסטרוגן נמצאים בו. לכן, אם יש ספק - אין ספק. ההמלצה שלי אלייך היא להפסיק לצרוך מוצרי חלב. להערכתי, כמויות האסטרוגן משתנות בסוגים שונים של חלב. אני מניח שבחלב נוזלי הן מזעריות - אבל במצבך הרפואי מומלץ לנקוט משנה זהירות. במקביל, את יכולה לפנות למועצת החלב ולבקש את הנתונים כדי לדעת את כמויות האסטרוגן שיש בחלב שאת צורכת. כיצד אפשר לשמר את רמות החלבון ללא חלב ומוצריו? חלבון מהצומח, שמקורו לא בסויה (שגם בה יש אסטרוגן), קיים בין השאר בעוגיות שמיוצרות כאן בארץ, שימי לב, מרימות של זבובים. ראיינתי לאחרונה את פרופ' דן שכטמן, זוכה פרס נובל, שדיבר על היתרונות של חרקים לטובת בני האדם והביא לדוגמה את העוגיות האלה לטעימה. הן מכילות 15%־20% חלבון. לצד הפתרון הזה ופתרונות מסורתיים יותר כמו דגים, הנה הפתרון האולטימטיבי מבחינתי: התייעצי עם תזונאי”. 
אני בן 82, וסובל מכאבים חזקים מאוד בצוואר שמקרינים לכתפיים ולרגליים. רופא המשפחה שלי העריך שעלי ליטול סטרואידים או קנאביס רפואי. בעבר אירחת בתוכניתך רופא מומחה לקנאביס שמייעץ בנושא. אשמח לשמוע את עמדתך - במה עלי לבחור?
“הקנאביס הוא לא 'כצעקתה'. לא כל אחד יכול לקבל קנאביס ולא כל אחד מגיב לו טוב. יש תרופות רבות אחרות עוד לפני קנאביס שיכולות לסייע. מכיוון שגיל 82 הוא גיל שיש בו שינויים ניווניים בעמוד השדרה, שעלולים לגרום לכאבים שאתה מתאר, אני ממליץ לך להתחיל בקביעת תור במרפאת כאב. רופאי המרפאה יוכלו לסייע לך בבחירת הטיפול הטוב ביותר עבורך - ולרשום לך תרופות או קנאביס רפואי. בנוסף, מומלץ להתייעץ בנושא עם רופא המשפחה שלך, ואם הוא גם ימליץ על קנאביס רפואי - תוכל לבקש ממנו שיגיש עבורך את הבקשה”. 
אני בת 77, ולפני כשנה, במהלך טיול ברוסיה, נפלתי במדרגות. ביצעתי באותו הזמן את כל הבדיקות ונאמר לי שאין שום ממצא, אולם הכאבים, בעיקר בגב התחתון, לא מרפים ממני, במיוחד בעת הליכה או ישיבה. ביצעתי דיקור סיני, אבל גם הוא לא עוזר לי. מה דעתך?
“אצל אנשים בגילי 60־70 מתפתח לא פעם מצב הנקרא אוסטיאופורוזיס. כשסובלים ממצב זה, עלולים להיווצר שברים דחוסים לאחר נפילה. חשוב לדעת שאם אכן מדובר בשברים דחוסים, רמת הכאב יורדת בהדרגה, אך הכאב לא נעלם. ממה שאת מתארת, ייתכן כי זה גם המצב שאת חווה. כדאי שתבדקי אם זה אכן הגורם, וזאת על ידי מיפוי עצמות שיכול לקדם את האבחנה. האבחון הרפואי הכי טוב הוא בדיקת CT או MRI. גשי לאורתופד מומחה שיבדוק את מצבך”.
ערך ב-103FM: איתמר זיגלמן