אני מנהלת כבר יותר מעשור עסק בתחום הפקות אירועים ומייצרת הגדלת מעגלי לקוחות באופן לא קונבנציונלי. אני מאוד אוהבת את מה שאני עושה, וכדי להשתפר בתפקידי אני רוכשת קורסים וסדנאות במיטב כספי. אפילו רכשתי את הקורס שלך. למרות כל ההשקעה שביצעתי, אני עדיין לא רואה את הפירות ומוצאת את עצמי בקשיים. איך אוכל לשנות את מצבי? 
“עושה רושם שאם לא תשני את אופן הפעולה של העסק שלך, את תסבלי מאותן צרות של מתחרייך בתחום. לכן כדאי שתשני את דרך ההסתכלות שלך על העסק שלך ותייצרי בידול עסקי לעומת אחרים. במקום לקחת פרויקטים קצרים וחד־פעמיים, לדוגמה, את יכולה להחליט להתמקד בפרויקטים שנתיים, למתג את עצמך ככזאת ולהעניק לבעלי עסקים חבילות מיוחדות. לתפיסתי, מהלך כזה יגרום לכך שתקבלי סכום קבוע כל חודש בשנה, וכך לא תהיי שונה מקמפיין מדיה שיווקי כזה או אחר. עלייך לנער ממך את הנורמות הישנות, להבין שהמשחק השתנה, וכדי להתקדם ולהתפתח עלייך להביא עמך פתרונות אחרים שיוצרים מהות שונה לחלוטין לעסק שלך בכל תחום, אפילו באופן הגבייה. זאת כדי שלא תמצאי את עצמך בחיפוש אחר הכסף שלך אצל לקוחות”. 
אני מעסיקה אנשים בשליש או בחצי משרה בתחום הטכנולוגיה והרובוטיקה. כיצד אוכל לשמור על המוטיבציה שלהם למרות שהם לא מועסקים אצלי במשרה מלאה?

“אני מבין את השאלה שלך, וחייתי אותה במשך שנים רבות. כשאתה עושה את אותו הדבר, אתה נכנס לפעילות שגרתית. אנחנו חיים בעולם שבו חשוב להביא ערך לעובדים. התפקיד שלך כמעסיקה הוא להכניס לשגרה של העובדים ערכים מוספים. לדוגמה, צרי מסלול קבוע שיעשיר את הידע המקצועי שלהם ויכניס בהם מוטיבציה. תראי להם איך הם יכולים לשפר את עצמם באמת, לשפר את היכולת האינטראקטיבית שלהם בתוך החדר. גם אני מנסה לאורך זמן לייצר מאמנים עם אותה רמת אנרגיה, והבנתי שמה שיכול להשפיע עליהם הוא התרומה שלי מולם. מה שאני עושה הוא לדאוג למפגשים דו־שבועיים איתם ולשמור על תקשורת בקבוצות פנים־ארגוניות. הערך שתעבירי לא חייב להיות מתורגם לכסף; הפן הכלכלי הוא לא הנקודה בכלל. תביאי להם ערך ברמה העסקית, תסייעי להם באופן הגדילה, וכך תוכלי לשמר את העובדים שלך מרוצים”. 
אני עובד בעסק המשפחתי של אבי כבר שש שנים, וחושש שאין לי די כלים להיערך לניהול העסק ביום שבו אבי יוריש לי אותו: אין לי ניסיון במכירות, במכרזים ובפגישות. להערכתי, אבי מעוניין שאחליף אותו. כבר שנים הוא אומר לי שהוא עייף ושנמאס לו, ואחרי החתונה שלי הוא אמר שהוא קיווה שכבר אגיע ואטרוף את המקום. מה עלי לעשות?

“בכל המקרים שבהם ליוויתי עסקים משפחתיים חוזר המוטיב של האבא הדומיננטי: זה שמנהל עסק ותיק ומבוסס, ויום אחד מכניס את בנו לעסקים, ובכך מכין את הדרך להוריש את נכסיו לדור הצעיר. הבעיה האמיתית היא שהאבא מצפה שמי שיחליף אותו יפעל כמוהו - וזה פשוט לא עובד. ייתכן שהוא אומר לך שהוא רוצה שתחליף אותו, אך הוא מתקשה להבין שאתה והוא אנשים שונים שלא דומים אחד לשני ביכולותיכם העסקיות. המלצתי היא שתיקחו איש מקצוע שיגדיר ביניכם את כל התחומים הנדרשים להעברת השרביט, ויבדוק מראש מהן התוצאות שאליהן אתם שואפים להגיע".



"איש המקצוע הוא זה שצריך ללוות אותך, לא אביך. אביך לא יוכל להיות זה שילמד אותך לסגור את הפער, כי הוא ינסה להפוך אותך להיות הוא. שניכם תצאו מדעתכם, וככל שתעשו זאת ככה, אביך ישתכנע שאתה לא מתאים לרשת אותו. אין סיכוי שאתה תהיה כמו אבא שלך, כי אתם אנשים שונים. אם העסק היה חדש, יכולת לבנות אותו בצלמך ובדמותך. מה שצריך לקרות היא העברת הנושא מהאזור המעורפל שאתה נמצא בו כיום לאזור המעשי. העברת השרביט היא לא הליך פשוט והיחסים המשפחתיים הם מאוד רגישים. לא כדאי לפגוע בהם בגלל עסק”.



מתוך תוכניתו של אלון גל, בכל יום שישי ב־8:00 ב־103FM