האם לדעתך שימוש בכמוסות ג'לטין יכול לסייע במניעת נשירת שיער?


"שימוש בג'לטין יכול לעזור בחלק מהמקרים שבהם מטופל סובל מנשירה או מציפורניים שבירות. הג'לטין בכמוסות מגיע בכמות קטנה ומחירו גבוה, ולכן לדעתי כדאי לרכוש ג'לטין המשמש להכנת עוגות. עלייך לקחת את תכולת השקית, לערבב אותה עם מים, מעט סוכר ולימון ולשתות את הנוזל כמו לימונדה. יש לציין שלא חייבים להמתין עד שהוא יקריש כדי ליהנות מהשימוש בו".



אני בת 62, ולפני כחצי שנה נכנסתי לדיכאון עמוק. התנסיתי בכל מיני טיפולים, אבל לא הגבתי להם כמצופה. לאחרונה הציעו לי טיפול בחשמל, ואני חוששת מתופעות הלוואי. מה דעתך?
"הפחד והחשש מטיפול בחשמל הוא לא פיזיולוגי כי אם פסיכולוגי. הטיפול לא כואב במיוחד, והוא נעשה בהרדמה כללית ובבית חולים. מעבר לזה, חשוב לי לציין שמדובר בשיטה שהוכיחה את עצמה, ורופאים רבים יודעים שבמקרים של דיכאון קשה שלא מגיב טוב לתרופות - מדובר בטיפול הכי טוב שיש. לגבי החשש מתופעות הלוואי, עתידה להיות פגיעה בזיכרון לאחר הטיפול. הפגיעה היא בזיכרון לטווח קצר, ובדרך כלל חולפת מהר. נדיר מאוד שהיא נשארת לאורך זמן. לתפיסתי, יותר טוב לחיות עם אובדן זיכרון לתקופה קצרה מאשר עם דיכאון, כי לחיות עם דיכאון זה לא לחיות, זה לעבור על יד החיים".



אני סובלת מיתר לחץ דם התקפי, שגורם לי לתחושת חום, לאודם בפנים ולעלייה דרסטית ללא כל סיבה בלחץ הדם. עברתי עשרות בירורים בנושא, אבל לצערי לא הצלחתי לקשר את התופעה לשום דבר. כיצד אפשר לטפל בה?
"יש כמה וכמה סוגי לחץ דם, ובהם לחץ דם תנודתי שאינו קבוע (הנקרא גם לחץ דם וריאבילי). מדובר בלחץ דם תקין, המופיע בתסמונות 'החלוק הלבן': ברגע שניגשים לבצע בדיקה, לחץ הדם עולה פלאים מחשש מהתוצאה. מעבר לזה, יש עוד סיבות ללחץ דם לא קבוע. ישנן גם מחלות נוירו־אנדוקריניות המייצרות הפרשה נוספת של חומרים הורמונליים, ובכך חלקן גורמות לתופעה שאת מתארת. לצורך אבחונן יש לפנות לבירור פנימי ולעבור בדיקות דם ואיסופי שתן. כדי לבדוק מה מצבך האמיתי, אני ממליץ על שימוש בהולטר לחץ דם. מדובר בבדיקה המתבצעת באופן רציף כ־24 שעות, ובעזרתה תוכלי לאבחן את המצב, לקדם את האבחנה ולבדוק דרכי טיפול".



אני בת 50, מעשנת יותר מ־30 שנה ולצערי אף פעם לא הצלחתי להיגמל. אני מעשנת כ־15 סיגריות ביום. האם יש בדיקות שעלי לבצע?
"בוודאי. אדם שמעשן לאורך זמן - כדאי שיבצע בדיקת CT של הריאות. חשוב לי לציין שישנו פרוטוקול מיוחד למעשנים שמאפשר לעשות בדיקה זו בצורה מהימנה ובעוצמת קרינה נמוכה, המותאמת למעשנים. תפקידה של בדיקה זו הוא גילוי מוקדם של גידולים ובעיות באזור הריאות. זאת משום שאנו כבר יודעים את הקשר בין עישון למחלות ריאה כרוניות וסרטן הריאה. אם את מעוניינת להיגמל מעישון, הדרך המומלצת ביותר היא באמצעות סדנאות להפסקת עישון בקופות החולים. מחירי הסדנאות סמליים, ומעבר לזה, ההשפעה החברתית בשילוב ההדרכה והטיפים שאת מקבלת יסייעו לך לעבור את התהליך בהצלחה. בנוסף, גם את הטיפול התרופתי תקבלי בעלות נמוכה".



בני בן ה־28 סובל מבלטים בגבו התחתון. הדבר גרם לו לקבל שחרור מוקדם מצה"ל, ומאז הוא טוען שהוא לא יכול לעבוד או לזוז ובקושי יוצא מהמיטה, אלא רק בשעות הערב כדי לבלות עם חברים. הוא קיבל שתי זריקות לאזור בעבר, אבל מאז אין שינוי במצבו. אני מודאג מעתידו. כיצד לדעתך אפשר לסייע לו?
"יכול מאוד להיות שנוספה פה בעיה נפשית, ולדעתי עליו לקבל תמיכה פסיכולוגית שתסייע לו להתמודד עם מצבו. מעבר לטיפול הפיזי, חשוב שתעניקו לו מוטיבציה למצוא את עצמו באופן מקצועי ולצאת לשוק העבודה - גם אם הוא יעבוד בישיבה. לדבריך, הוא יוצא בערב עם חברים מדי פעם, דבר המעיד על יכולת לצאת ולבלות, אז למה לא לעבוד? אם המורל שלו נמוך, הוא יכול לקבל כדורים נוגדי דיכאון שיסייעו לו להפחית את הכאב. כשיש כאב חזק, ככל הנראה חסר במוח סרוטונין, וכדורים נגד דיכאון מעלים את רמת הסרוטונין במוח. לכן כל מי שסובל מכאבים חזקים מקבל מהרופא מרשם לנוגדי דיכאון גם אם הוא לא סובל מדיכאון".