בתי בת ה־3.5 לא ישנה לילה שלם ברצף מאז שנולדה. ניסינו הרבה מאוד דברים, אבל כלום לא עזר. ברגע שאנחנו מחזירים אותה למיטתה היא בוכה וצורחת. מה אנחנו יכולים לעשות כדי לפתור את הבעיה?
"הילדה הזו רוצה לישון איתכם, היא חזקה ולא מוותרת. אתם מחזירים אותה למיטתה, יושבים לידה, כועסים עליה, מסבירים לה שזה אסור, אבל זה לא עובד. חשוב שתדעי שמשהו פסיכולוגי גורם לה להתעורר ולעבור למיטה שלכם כל פעם מחדש. את מצפה שהילדה תשתף פעולה, ותשנה את התנהגותה, אבל ככל שאת יותר מתעסקת בזה ומדברת איתה על זה, ככה היא מוכיחה לך שהיא יכולה עליך. יש הורים שסוגרים את דלת חדר השינה שלהם, וכשהילד מתעורר בלילה ודופק בדלת, ההורה יוצא מהחדר ולא מכניס את הילד. יש הורים ששמים מזרן קטן ליד המיטה שלהם, ומסבירים לילד שלא נעים להם שהוא ישן איתם במיטה, ובכל פעם שיתעורר יוכל לישון על המזרן. יש גם הורים שאומרים שאם כבר הילד הגיע למיטתם, אז שימשיך לישון. את צריכה לבחון איזו דרך מתאימה לך, ולהחליט על מה את עושה מלחמות חורמה עם הילדה ועל מה לא".



נכדתי בת ה־5.5 פוחדת מהחושך ברמה כזו שהיא מסרבת לצאת מהבית בערבים מאז שהתחיל להחשיך מוקדם. אנחנו מודאגים ותוהים מה אפשר לעשות כדי לעזור לה להתמודד עם הפחד.
"ילדים מפתחים כל מיני סוגים של פחדים ודאגות שאנחנו, כמבוגרים, לא תמיד יכולים להבין. כשילדים אומרים לנו שהם מפחדים ממשהו, אנחנו צריכים לתת להם לגיטימציה לרגשות שלהם, ומנגד לא לתת לפחד להמשיך לנהל אותם. אם הילדה מפחדת מהחושך תוכלי למצוא פתרונות יצירתיים, החל מפנס שתמיד יהיה איתה והיא תוכל להאיר לעצמה בשעת הצורך, ועד לחיבוק. ילדים צריכים לשמוע שהמבוגרים בחייהם - ההורים, הסבים והסבתות והדודים - נמצאים שם עבורם, וכך גם הפחד הכי גדול שלהם נמצא בפרופורציה.אתם צריכים להרגיל אותה לצאת החוצה גם בשעות הערב, היא הרי לא תישאר בבית רק מפני שהיא חוששת ומפחדת מהחושך. תנהלו איתה שיחה אחת בלבד בנושא, תמנו את כל הפתרונות האפשריים ותשאלו אותה מה יעזור לה".





בני בן החצי שנה מתעורר בלילה בשעות קבועות בשביל לאכול, אחרי שכבר אכל. אני מנסה שלא לתת לו אוכל ישר כשהוא קם, אבל זה מחזיק רק חצי שעה. איך אוכל לסייע לו לישון באופן רצוף?
"כל ילד וילדה נולדים עם שלושה דברים המרכיבים את אישיותם וההרגלים שלהם: ויסות חושי המותאם ליכולות שלהם, טמפרמנט מיוחד משלהם והצורך בשעות שינה. יש ילדים שנולדים וישנים המון מראש, ויש כאלה שמסוגלים לישון 20 דקות, ואז להתעורר כאילו כלום. אל תלכו סחור־סחור; אם הילד מתעורר בתדירות גבוהה במהלך הלילה, גשו לרופא שלו ותבדקו אם אפשר לעבות את תחליף החלב בקורנפלור או במשהו אחר שיכול לגרום לו לעכל לאט יותר את המזון. הרי ילדים בגיל הזה מתעוררים משתי סיבות - כשהם רעבים וכשהם מפסיקים להיות עייפים".



נכדי בן 4.5 ויש לו אח בן שנה וחצי. לאחרונה הילד הקטן הפך לדומיננטי ולגדול זה די מפריע. לפעמים הקטן חוטף משהו מהילד הגדול, ומתחילה ביניהם מלחמת עולם. מה אפשר לעשות?
"ילדים קטנים בגיל הזה עושים מה שמתחשק להם. הילד רואה את אחיו יושב עם קוביות ורוצה קובייה, אז הוא לוקח. כל הנושא של להתחשב באחר, לא להפריע בעת משחק, להגיד תודה וסליחה - אלה קודים חברתיים שאנחנו מלמדים אותם בהמשך. אם הגדול יושב ומשחק והקטן בא ומפריע לו, את מרימה את הקטן ואומרת לו שאת מרחיקה אותו כי הוא מפריע. מפני שהוא קטן, אפשר בקלות להסיח את דעתו ולהציע לו לשחק במשהו אחר. המשחק הכי כיפי בגיל הזה זה להתערב במשחקים של אחרים: הילד מחפש אינטראקציות חברתיות, שזה אומר לפעמים להפריע לגדולים. ובכל זאת, לפעמים צריך ללמד את הילדים הגדולים יותר שגם לוותר זה חלק מהמשחק: מדי פעם את יכולה לבקש מהגדול לוותר ולהגיד 'תן לו קובייה, אני אשחק איתו'. לפעמים אנחנו צריכים לעצור, ולהיות בנעליים של הילד. כשהילד אומר 'זה לא פייר לוותר', תסבירו לו שנכון, זה לא פייר, אבל אפילו בחיים שלנו שאנחנו מבוגרים קורים דברים לא הוגנים. זה מעצבן, אבל ממשיכים הלאה". 


 


מתוך תוכניתה של מיכל דליות, בכל יום שישי ב־10:00 ב־103FM