אני מקפידה על אורח חיים בריא, יש לי תפריט דיאטה מסודר ואני משתדלת לאכול לפיו. לצערי, בזמן האחרון אני מרגישה תקיעות ולא מצליחה לרדת במשקל. מה הסיבה לכך? 

“אם את שומרת על התפריט כל השבוע, אבל בסוף השבוע משחררת ואוכלת יותר, ייתכן שזו הסיבה לכך שאינך יורדת במשקל כמצופה. אם עשית דיאטה וירדת חצי קילו מיום ראשון עד חמישי, אבל בשישי־שבת אכלת יותר והשלמת את כל הקלוריות שחסכת במשך השבוע – אז את עולה בחזרה חצי קילו, והתוצאה הסופית היא שאין כל תזוזה במשקל. כדי להימנע מכך, אפשר לשמור על התפריט כרגיל בימות השבוע, אבל בשישי־שבת לעבוד לפי תפריט אחר; כזה שבו לא תעלי ולא תרדי, אבל לפחות לא תהרסי את המאמצים שלך במהלך כל השבוע. בתפריט כזה אפשר להגיע עד ל־1,700 קלוריות ביום, גם בשישי וגם בשבת. לצורך העניין, את אוכלת כריך וסלט ירקות בבוקר, בצהריים סלט וביצה קשה, אחר הצהריים עוד כריך, ומגיעה ל־400 קלוריות. בארוחה המשפחתית הגדולה בשישי בערב תוכלי לאכול כ־1,300 קלוריות וליהנות ממאכלים רבים כמו דג, בשר ותוספת פחמימה, סלטים, קינוח קטן ואפילו כוס יין". 
האם כדי לרדת במשקל באזור הבטן עלי לעשות תרגילי בטן?

“אין ספק שתרגילי הבטן תורמים לירידה במשקל ולחיטוב הגוף, במיוחד תרגילים שבהם עובדים על השרירים האלכסוניים שמחזיקים את הבטן בפנים. לתפיסתי, כדי לשרוף את השומן הבטני יש לעבוד גם על שרירים גדולים כמו שרירי הרגליים והגב. שרירים אלו שורפים הכי הרבה קלוריות ושומן, משפרים את המטבוליזם ואת קצב שריפת הקלוריות היומי, וזה מה שבסופו של דבר יעזור להשגת בטן שטוחה יותר. עדיף לבנות תוכנית אימונים שכוללת הפעלה של כל השרירים בגוף, שכן אם תעבדי על שרירי בטן בלבד, סביר להניח שזה לא יעזור למטרתך. כך או כך, התרגילים והאימונים צריכים להתבצע במקביל לדיאטה מאוזנת, שמכילה מספיק חלבונים שמאפשרים את בניית השרירים בגוף”.

בכל יום אני עולה על המשקל ובודקת את מצבי. לתדהמתי, אני רואה תנודות במשקל גם כשאני שומרת על תפריט הדיאטה שלי. היום, למשל, שקלתי קילו יותר מאתמול. איך זה יכול להיות?
"משקל גופנו מושפע מאינספור גורמים. אם יש עצירות, למשל, שוקלים יותר, וגם אם ארוחת הערב שלך אתמול הייתה מאוחרת וכללה ירקות, ייתכן שהירקות עדיין לא התעכלו, והם גורמים לכך שתראי קילו יותר במשקל גם אם לא באמת עלית קילו של שומן. יש נפיחות כתוצאה ממחזור חודשי, ממזג אוויר חם מדי ואפילו מצריכת מלח עודפת. אני מציעה לך להישקל פעם בשבוע ביום קבוע ובשעה קבועה, אחרי פעילות מעיים ולפני ארוחת בוקר. המלצתי זו נשארת בעינה, למרות שלאחרונה יצא מחקר שבדק יותר מ־1,000 אנשים והראה שאלה שנשקלו מדי יום ירדו במשקל יותר, מאשר אנשים שלא נשקלו בכלל או פעם בשבוע. לדעתי, שקילה יומיומית מיותרת עבור רוב האנשים ועלולה להרוס את התהליך".
אני בת 54. לפני כמה שבועות גיליתי שאני סובלת מיתר כולסטרול. מאילו מאכלים עלי להימנע כדי להרגיש טוב יותר ולשפר את המדדים שלי?
"הדרך הכי טובה לשפר את תוצאות הבדיקות שלך ולהרגיש טוב יותר היא להימנע ממאכלים מתועשים ומפחמימות ריקות. אין טעם לאכול מוצרים מקמח לבן, עוגות, עוגיות ומוצרים עשירים במרגרינה. את לא צריכה להוריד ביצים מהתפריט. תוכלי להתחיל עם ביצה אחת, וחלבון שאין בו כולסטרול כלל, ואפשר לאכול אותו באופן חופשי. מעבר לזה, אני ממליצה לך לבנות תפריט שמתאים לאורח החיים שלך, להוריד פחמימות רעות, לעבור ללחם מלא ולהעשיר את התפריט בירקות. בבוקר תוכלי לאכול שתי פרוסות לחם עם גבינה מלוחה 5% או גבינת ריקוטה וירקות. בצהריים את יכולה לאכול דג בתנור עם ירקות ובורגול. אחר הצהריים את יכולה להמשיך עם כוס קפה ועוגייה. בערב תאכלי סלט ירקות גדול וקוטג'. אני בטוחה שבבדיקה הבאה כבר תראי שינויים במדדים". 

גרנולה. צילום: אינגאימג'


מה אפשר לאכול במקום?
יוגורט עם 3 כפות גרנולה (250 קלוריות)
מטופלת שלי אמרה לי שלפעמים אין לה זמן לארוחת צהריים בעבודה, אז היא אוכלת יוגורט 3% עם 3 כפות גרנולה. היוגורט מכיל כ־120 קלוריות, 3 כפות גרנולה מוסיפות 130 קלוריות, ובסך הכל כ־250 קלוריות. 
שאלתי אותה אם היא לא מעדיפה במקום זה לאכול: 
• פיתה עם פסטרמה, חרדל ומלפפון חמוץ
• 2 כריכים מ־4 פרוסות לחם קל עם גבינה צהובה 9% ועגבנייה
• 3 מנות פרי
• 15 שקדים + יוגורט 0% עם 5 כפות דגני בוקר מחיטה מלאה ללא סוכר.

מתוך תוכניתה של ד"ר מאיה רוזמן, בכל יום שישי ב־12:00 ב־103FM.