"כואב לי הראש" זה באמת לא תירוץ: כאב ראש הוא מבין הסימפטומים הנפוצים ביותר. מי מאתנו לא חווה לפחות פעם בכמה שבועות כאב ראש ברמה זו או אחרת? יש הרבה סוגים של כאב ראש אך המיגרנה היא כאב הראש הדרמטי מכולם, המלווה בהתקפים קשים הגורמים לא רק לסבל רגעי, אלא פעמים רבות גם להפרעה ניכרת בתפקוד ולפגיעה קשה באיכות חייהם של החולים.

המיגרנה היא מבין המחלות הנפוצות ביותר בעולם, ומדורגת על פי ארגון הבריאות העולמי מבין המחלות המגבילות אשר עשויות לגרום לנכות משמעותית. על פי ההערכות, במדינת ישראל יש למעלה ממיליון איש הסובלים ממיגרנה, והיא נפוצה פי 3 יותר בקרב נשים. מיגרנה מתאפיינת בהתקפים של כאב ראש עז, שלעיתים מלווה בבחילות, הקאות, רגישות לאור ולרעש. למעשה, כל מה שאדם הסובל ממיגרנה רוצה לעשות בזמן התקף זה לשכב במיטה, בחדר חשוך, ולא לראות או לשמוע אף אחד. אלה ימים קשים של חוסר תפקוד מוחלט. 

אילוסטרציה, כאב ראש, מיגרנה (צילום: istockphoto)
אילוסטרציה, כאב ראש, מיגרנה (צילום: istockphoto)

המיגרנה תוקפת נשים בעיקר בעשור השלישי או הרביעי לחייהן, תקופה שבהם מבססים קריירה ומשפחה, והטריגרים להחמרה במיגרנה הם לרוב ווסת, תקופות לחץ שונות בבית או בעבודה, גיל המעבר, חסך שינה ועוד. זהו מצב בלתי נסבל המשפיע על כל תחומי החיים עד כדי כך שהן אינן מסוגלות לתפקד, לנהל את הבית, לצאת לעבודה או לאירועים חברתיים ואפילו מגיעות למצב בו קשה להן לטפל בילדים. 

עכשיו, דמיינו שיש לכן 2 ימים כאלה כל חודש ? ומה עם 3, 4 ואפילו עד 15 ימים? במקרה כזה מדובר בסבל עצום שמשתלט על החיים. הנשים הללו סובלות מתחלואה קשה וחוסר תפקוד מוחלט.

אז למה בכלל יש מיגרנה? מיגרנה היא מחלה תורשתית, הנגרמת ממצב שבו נוצרת דלקת בקצות העצבים של כלי הדם של קרומי המוח, והדלקת הזו היא הגורמת לתסמינים הטיפוסיים של המיגרנה. הטיפולים במיגרנה נחלקים לטיפולים אקוטיים שנועדו לשכך את הכאב, וטיפולי מניעה, שנועדו למנוע ולהפחית את שכיחות וחומרת ההתקפים.

בזמן התקף ניתן ליטול משככי כאבים, ויש כיום שלל משככי כאבים שזמינים ללא ועם מרשם רופא. חלקם יעילים לטיפול במיגרנה אך מנגד עשויים לגרום לתופעות לוואי כגון כאבים בחזה, דופק מוגבר, סחרחורות, צמרמורות, בחילות, חולשת שרירים, תחושת ערפול כללית ועוד. לעיתים תופעות לוואי הן אלה שלא מאפשרות לתפקד, כך שבעצם החלפנו רעה אחת באחרת. מעבר לכך, חלק מהנשים מנועות מלצרוך טיפולים אלה עקב מחלות רקע.

מה לגבי טיפולי מניעה? יש לנו 3 משפחות של תרופות וותיקות, ובשנים האחרונות דור חדש של טיפולי מניעה טובים, אבל הבעיה היא שעדיין אין מספיק מודעות, ולמעשה רק 15 אחוז מהחולים שמתאימים לטיפול מניעתי נוטלים אותו בפועל. חשוב שכל מי שסובלת ממיגרנה תדע שקיימת אופציה כזו, ושעליה לפנות לרופא המשפחה ולנוירולוג כדי לבקש טיפול מניעה למיגרנה, שמטרתו להפחית במידה משמעותית את מספר ימי המיגרנה בחודש, וכן להפסיק את הצריכה המופרזת וההתמכרות למשככי הכאבים, שגורמים בסופו של דבר גם לכאבי ראש, בנוסף למיגרנה.

עם זאת חשוב להבין כי למרות שיש טיפולי מניעה חדשים במיגרנה, לא כולם כלולים בסל התרופות, מה שמוביל לעלויות גבוהות והימנעות של חולים רבים מלהשתמש בהם.  

נקודת אור אחת בכל ההקשר הכלכלי של המחלה היא העובדה שלפני מספר חודשים הביטוח הלאומי פרסם החלטה, לפיה נקבעו קריטריונים ונוהל אחיד להכרה בנכות בגין כאב ראש. בזכות החלטה זו חולים רבים הסובלים ממיגרנה והעומדים בקריטריונים עשויים לקבל הכרה לנכות ולהיות זכאים לקצבה, וזה שינוי תודעתי חשוב מאוד.

כמו כל מחלה, חשוב להבין את דרכי ההתמודדות על מנת למנוע עד כמה שאפשר את הסבל והמגבלה התפקודית. אם את סובלת מכאבי ראש מרובים אל תבטלי אותם ואל תקבלי אותם בהכנעה. ראשית תדרשי אבחון – האם מדובר ב"סתם" כאבי ראש או במיגרנה, ואם מדובר במיגרנה, אל תמשיכי לסבול ותדרשי את הטיפול המתאים.

ד''ר עובד דניאל (צילום: שמוליק שליש)
ד''ר עובד דניאל (צילום: שמוליק שליש)

הכותב הוא יו"ר החברה הישראלית לכאבי ראש, האיגוד הנוירולוגי בישראל