בחור אמריקאי צעיר יושב מול המצלמה הביתית שלו ומצלם סרטון לערוץ היוטיוב שלו. הוא שנון, מעט מריר ומאוד משעשע, ובמשך כעשר דקות הוא מדבר על נושא עיקרי אחד: נרות. בסרטון שעל הפרק הוא סוקר נר שיצא במהדורה מיוחדת לכריסמס ונקרא Red Velvet Cheer. "הוא לא מאוד שוקולדי, אבל יש בו סוג זול של שוקולד, קצת כמו עוגיות שרופות. בהחלט יש ניחוח של מאפייה, אבל לא אותנטי בכלל... אפילו השוקולד לא מיוחד מספיק כדי להפוך את הנר הזה למיוחד ולעשות ממנו להיט". וכך הוא ממשיך לתאר את הרשמים שלו מהנר, שדולק לאורך הסרטון. בסרטון אחר הוא מציג את אוסף הנרות השלם שלו מרשת Bath and Body Works או BBW בקיצור (שם קוד לאובססיה בפני עצמה, כפי שתגלו מיד). יש לו לא פחות מ־150 מהם, והם מסודרים בקפידה ומבריקים לתצוגה.



לבחור הזה, שמכנה את עצמו ,Tinadivalicious יש למעלה מ־2,000 עוקבים ביוטיוב, והם מגיבים לסרטונים שלו בהתלהבות גובלת באקסטזה. הכל בגלל פיסות השעווה הריחניות האלה, שמגיעות בתוך צנצנות גדולות או קטנות ועיקר תפקידן הוא להפיץ ניחוח ברחבי הבית. או שאולי הן בעלות משמעות רבה יותר?



בשנים האחרונות אפשר למצוא סקירות של נרות אצל כל בלוגרית ביוטי שמכבדת את עצמה. הנרות הפכו לחלק בלתי נפרד מסגנון החיים שכולל עיסוק אובססיבי במוצרי יופי וטיפוח, אופנה ועיצוב. במקרים אחרים, אפשר למצוא בלוגרים ואושיות רשת שמקדישים את רוב התכנים שלהם לנרות – ולא תאמינו כמה קהל יש לנושא.



"הכל הלך והידרדר"



“כל מי שקוראת בלוגים של טיפוח ואופנה או צופה ביוטיוב יודעת שאם יש מוצר חובה לכל בלוגרית יופי, מלבד היילייטר וקונטור, זהו בוודאי נר, וברוב המקרים נר של BBW", מסבירה הדס שר, שהיא ככל הנראה בלוגרית הנרות המובילה בישראל. "הם תמיד דולקים שם ברקע ומפעם לפעם תשמעי את הבלוגרית משתפכת בהתלהבות על הנר וכמה טוב הריח שלו".




החברה שווה למעלה מ־20 מיליארד דולר. החנות של BBW. צילום מסך

לשר, 34, עוזרת במאי ומנהלת הצגות בתיאטרון, יש ערוץ יוטיוב מצליח בשם Pugs and Unicorns, ובו היא סוקרת מוצרי טיפוח ואיפור, אופנה, עיצוב והרבה, הרבה נרות. האוסף הפרטי שלה עומד על כ־50 נרות ובימים אלה היא אפילו מציעה לגולשות להשתתף בהגרלה שבה יוגרל, איך לא, נר משלהן. "השם של הבלוג שלי הוא מטאפורה לדברים הקסומים והנפלאים בעולם הזה שעושים לי שמח בלב, ואלה הדברים שאני רוצה להתעסק בהם ולחלוק עם אנשים אחרים", מסבירה שר.



בעוד בלוגריות ביוטי רבות בישראל נוהגות לסקר נרות מפעם לפעם, אצלה הנושא בולט במיוחד. מי שעוקב אחריה בסנאפצ'ט יכול לשים לב להופעה כמעט יומיומית של נרות חדשים שרכשה בארץ, ולרוב אונליין. החיבה העזה שהיא חשה כלפי הנושא היא כמעט מידבקת.



איך קרה שהתחלת להתעסק בנרות בכזו אובססיביות?


“ראיתי סרטונים של בלוגריות ביוטי בחו"ל על הנושא והסתקרנתי לגלות על מה כל הרעש. כשהייתי בארצות הברית לפני כמה שנים נכנסתי לחנות של Bath and Body Works והרחתי בעצמי. אני חייבת לציין שעוצמות הריח בחנות הזאת מתקיפות אותך מכל כיוון וזאת לא חוויה קלה. מהביקור הראשון יצאתי בידיים ריקות, אבל בהמשך הגעתי יותר מוכנה ומאז אפשר לומר שהכל הלך והידרדר. מאז שנחשפתי לנרות אני עושה הזמנה מהאתר שלהם אחת לכמה חודשים. האתר לא שולח לישראל, אז אני משתמשת בשירותים של חברות שילוח, שנותנות לי כתובת אמריקאית ומעבירות את החבילה אלי".



זה עסק יקר, לא?


"כל העסק הוא לא זול, אבל בכל זאת יוצא שהמחיר שאני משלמת נמוך ממחיר ממוצע של נר איכותי בישראל. נרות של איקאה לא נחשבים לצורך העניין. הם לא מתקרבים לנרות של BBW, לא בריחות עצמם ולא בעוצמת הריח.מאז שנכנסתי לתחום צברתי המון־המון ידע על סוגי נרות, ריחות מומלצים, מותגים שונים, עלויות וכל מה שכרוך בפרוצדורות של משלוח מחו"ל לישראל. לא תכננתי שהערוץ שלי יהיה מוקדש בצורה כל כך אינטנסיבית לנרות ריחניים, אבל משוטטות בקבוצות שונות בפייסבוק זיהיתי שיש עניין וסקרנות לגבי נרות ריחניים, בעיקר של המותג של Bath and Body Works, אבל המידע בנושא לא זמין בעברית. נתקלתי בפוסטים של בנות שקנו נרות בסכומים מופרכים מאיביי כי הן לא ידעו איך אפשר להשיג אותם במחיר סביר, או אילו ניחוחות מוצלחים ואילו לא. עד כמה שידוע לי, אין אף בלוגרית או יוטיוברית בארץ שמתמחה בנושא, אז אני מניחה שהערוץ שלי הוא סוג של שירות לציבור. הרבה מהסרטונים שאני מעלה הם בעצם מדריכי קנייה שמסבירים ממי לקנות, איך לחסוך, איפה אפשר למצוא הנחות או קופונים, איך להזמין מאתרי קניות שלא שולחים לישראל וכמובן סרטוני המלצות על מוצרים ספציפיים. הערוץ שלי והפייסבוק כמובן פתחו לי פתח ליצור רשת חברתית קטנה ומקסימה של נשים שחולקות איתי את האהבה הזאת לנרות, וזה נורא נחמד שאפשר לתקשר איתן ברשת, כי תכל'ס, רוב החברים וקרובי המשפחה שלי חושבים שאני פסיכית עם כל טירוף הנרות הזה".



"בלדרי נרות"



בלוגריות ישראליות אחרות מתחזקות את אותה האהבה לנרות, כמו למשל בלוג האופנה Fashion Tails שכותבת לובה שרגא. חלקן אפילו מייצרות נרות משלהן, אבל אצלן, כאמור, הם נבלעים בשלל מוצרי לייף סטייל אחרים ומגיחים מפעם לפעם, בין מדריך לאיפור מעושן לסיקור של מסקרה חדשה. בארץ עדיין אי אפשר למצוא חנויות קונספט המוקדשות אך ורק לנרות (אם כי כולנו זוכרים חסד ל"נרות בשינקין" המיתולוגית) כמו BBW, אבל כן אפשר לרכוש נרות בכל החנויות למוצרי טיפוח או לעיצוב הבית, וכמעט כל רשת ישראלית שמכבדת את עצמה מייצרת היום נרות משלה. בחו"ל אפשר לזהות את המגמה יותר בבירור, וכך למשל ערוצי יוטיוב פופולריים כמו הערוץ MrKongMoms (11 אלף עוקבים), שאותו מנהלת בלוגרית בשם מלאני, מוצפים בביקורות על נרות חדשים שיוצאים לשוק. הבלוג Real Talks about Bath and Body Works Candles מוקדש כולו לנרות של BBW (כמובן). "שמי דונובן ואני אוהבת נרות של BBW, מה שהפך מתחביב קליל לאובססיה", כותבת על עצמה הבלוגרית. "אני אוהבת ללכת ולהסניף את כל הנרות שאני יכולה וגם לקנות את אלה שאני חושבת שאוכל ליהנות מהם". ההצלחה של רשת BBW מדברת בעד עצמה: החברה, שמייצרת מוצרים ריחניים לבית ולגוף, שווה למעלה מ־20 מיליארד דולר.




ואם אתם שואלים את עצמכם כמה כבר אפשר לדבר על נרות, אז התשובה היא: עד אינסוף.


“בסך הכל נרות הם מוצר לייף סטייל די בסיסי בחו"ל. באירופה ובארצות הברית יש שפע של מותגים שמציעים מגוון נרות. כל בלוגרית ויוטיוברית מציגה אותם לראווה, וגם בארץ זה מתחיל לתפוס", מסבירה שר. "יחד עם זאת יש אנשים שמגלים, איך לומר, מסירות יוצאת דופן לתחום הנרות. תקישי בגוגל תמונות Candle Collection (אוסף נרות) ותמצאי כמה דוגמאות. יש אי שם אנשים עם אוספים של מאות נרות, אנשים שקונים עשרות נרות במכה, לפעמים כולם באותו ריח. יש המון יוטיוברים אמריקאים שמבקרים נרות ומעלים סרטוני קניות של חצי שעה עם שלל קניות, שמכיל אפילו נרות שהם בכלל לא אוהבים ובכל זאת קנו כדי 'שיהיה לאוסף'. יש אספנים שמוכנים לשלם מאות דולרים עבור נרות במהדורה מוגבלת שכבר לא מיוצרים ויש שוק לא קטן של סחר בנרות וינטאג' שכאלה במחירים שערורייתיים. ולבסוף, יש קבוצות של חובבי נרות שבהן מחליפים רשמים, מציגים את הקניות האחרונות וחולקים טיפים על קופונים והנחות על נרות".



זה בעיקר נשמע כמו הוצאה כספית לא מבוטלת.


“בדרך כלל אני קונה נרות אחת לכמה חודשים בהזמנה גדולה, וגם זה רק כשיש סייל. המוטו שלי, שאני מקדמת גם בערוץ, הוא לקנות חכם ולחסוך עד כמה שניתן. קשה לי לומר בדיוק כמה כסף אני מוציאה כל חודש כי אני לא קונה באופן שוטף אלא יותר מתכננת את הקנייה, מכינה רשימה של מה שאני רוצה ומחכה לחלון הזדמנויות שבו יש מבצע ויש לי קופון הנחה שווה וגם חברת השילוח (במקרה שזו הזמנה מחו"ל) מקיימת מבצע כלשהו. בתקופה הנוכחית יש סיילים טובים לקראת הכריסמס וסיילים עוד יותר טובים אחרי החג. אני מעריכה שבחודשיים האלה אני אוציא לכל היותר 500 שקל על נרות ולאחר מכן אכנס לעוצר קניות עד הקיץ. על רוב הנרות באוסף שלי שילמתי בין 60־90 שקל לנר כולל עלויות המשלוח לארץ, כשכל נר מספיק לי לכמה שבועות ולפעמים חודשים".



מה הסכום הכי גבוה שהוצאת על נר בודד?


"140 שקל לנר, ובדיעבד הוא לא היה שווה את המחיר. ואגב, אם מישהו נוסע לחו"ל, בעיקר לארצות הברית, ברור שאני מבקשת נרות. האבא האומלל שלי הוא בלדר הנרות הקבוע ובכל פעם הוא נסחב לארץ עם שניים לפחות. לזכותי ייאמר שאני תמיד מציעה לחברים ולמשפחה פתח מילוט לסרב לבקשה שלי. הנרות האלה כבדים וזה עלול להיות כרוך באובר־ווייט".



לבסוף, שאלה שמוכרחה להישאל: מה יש בנרות שהופך אותם לאובססיה כזו?


“הריח שלהם נפלא ומתפשט בכל הבית ועושה מצב רוח טוב. זה מסוג הדברים שאת לא יודעת שאת צריכה, אבל כשיש לך אותם את לא יכולה בלעדיהם. הם פשוט הופכים את הבית למקום שנעים וכיף להיות בו ואחרי יום קשה ומעצבן, כל כך מרגיע ומנחם להדליק נר וליהנות מהריח שלו".