שוק הכרמל בתל אגיב, אחד מסמליה הוותיקים של העיר העברית הראשונה, חגג אתמול יום הולדת 90. השוק הססגוני, הממתין למתיחת פנים, הפך לאטרקציה מקומית המושכת אליה המוני מבקרים מכל הארץ, בעיקר בימי שישי. לרגל המאורע נערכו בפאתי השוק מופעים אמנותיים בניחוח נוסטלגי.

סיבוב בשוק התוסס, שמצליח לשמר את ייחודו, חרף חזותו המיושנת, ממחיש את השינוי בנוף האנושי של המבקרים. ״בגיל 12 התחלתי לעזור לאבא שלי פה ואני ממשיך", מספר אהרון שמאי מהמעדנייה הוותיקה, "פעם היו באים לכאן בעיקר קונים עם סלים. היום רואים המון בליינים ותיירים".
המוכר הצבעוני "ינעל העולם" העובד בדוכן פירות וירקות, אומר: "הזמנים השתנו. יש כאן היום הרבה מסעדות. אנשים מגיעים לכאן כדי להרגיש את האווירה המיוחדת, הצלילים והריחות. אין תחליף לשוק הכרמל. יש לנו תחרות קשה מול הרשתות, אבל יש לי דברים זולים שלא תמצא אצלם. אנחנו מתפרנסים".

אשר וחזי, המנהלים אטליזים שכנים, סבורים שיש לשמר את הגוון האותנטי של המקום. "בשנים האחרונות יש פה תנועה ערה של 'סלבס' שמגיעים לקנות", מספר אשר, "אני לא רוצה לשפץ, אלא לשמור על הייחוד שלנו. קודם שידאגו לחנייה זולה. לוקחים בחניון 15 שקלים לשעה. זה נראה לך בסדר?"
אורי נאווי הקשיש, הנחשב לאחד מוותיקי המקום, מגיע מדי יום מביתו ברמת גן וממשיך למכור גבינות משובחות בחנות הקטנה, שאותה פתח לפני 58 שנים. "הקליינטים ממשיכים להגיע", הוא אומר, "פעם היה יותר טוב, אבל אין לי טענות. אין כמו השוק״.
חנות התבלינים שייסד סבם של האחים כוחלני לפני 80 שנה, נחשבת לאחד ממוקדי העלייה לרגל. בשנים האחרונות החלו האחים לייבא מוצרי מזון מדרום אמריקה והם מעבירים גם שיעורי בישול. ״פעם האווירה היתה יותר חמה ומשפחתית״, הם מתרפקים על העבר, ״היינו מותג. הקליינטים הוותיקים ממשיכים להגיע גם ממרחקים".
יו"ר הסוחרים בשוק, רפי מזרחי, מצפה לימים טובים יותר: "מדברים הרבה זמן על שיפוץ השוק, אבל לא נראה לי שזה יקרה בקרוב", הוא מודה, "זה מאוד מורכב".
לעומתו, המשנה לראש עיריית תל אביב, ארנון גלעדי, אופטימי: "אחרי שיסיימו להסדיר את נושא הבעלויות של הדוכנים, ניתן יהיה להתחיל בשיפוצים. אני מקווה שזה יקרה בעוד כשנה״.

"מדברים הרבה זמן על שיפוץ השוק, אבל לא נראה לי שזה יקרה בקרוב" שוק הכרמל". צילום: אשלום ששוני
על פי התוכנית, השיפוץ יכלול הצבת דוכנים בגודל אחיד, יצירת מעברים בין הדוכנים לחנויות, החלפת תשתיות, קירוי והגדלת שטח הממכר והקמת מרכז לוגיסטי.
בצמוד לשוק הכרמל, בכרם התימנים, נמשכת העדנה שהחלה בשנים האחרונות. האזור שבו מתגוררים כיום צעירים רבים לצד ותיקים הפך לפנינה נדל"נית, ובתי הקפה והמסעדות נהנים מפריחה עסקית בסמטאות המזכירות טברנה יוונית.
שלמה כהן, הבעלים של ״קפה כהן״המיתולוגי, שנוסד בידי סבו לפני 80 שנה, הפך את משימת שימור המורשת של הכרם לדרך חיים. בכל יום שישי בצהריים הוא מסלסל בקולו הערב ללקוחות ומספר על ההיסטוריה של כרם התימנים.
"בשנים האחרונות הצרפתים קנו כל נכס פנוי בכרם", הוא מספר בגעגוע, "פעם כל הבתים היו פתוחים, השכונה הייתה מלאה בילדים, אבל הטבע עשה את שלו. הסמטאות נשמרו, אבל ללא הנשמה המיוחדת של פעם. כיום מגיעים לכאן בעיקר תיירים וסיורים מודרכים. כרם התימנים הפך לאטרקציה נדל"נית ובועה בלב תל אביב".
לא הרחק משם, בפול המפורסם של שלמה ודורון, השולחנות עמוסים עוד לפני הצהריים. "אנחנו משמרים את הכרם ואת האווירה המיוחדת ששררה עוד בימים שבהם סבא שלי פתח את המקום, לפני 78 שנים", מספר דורון, "פעם היו מגיעים לכאן בעיקר תושבים מהאזור, אבל היום רואים הרבה צעירים ותיירים. כרם התימנים על המפה״.