שחם בחוץ, אני רואה בעיני רוחי שפע ירקות שמהם אכין מאכלים קלילים ומיוחדים שיביאו מזור לנשמה ממזג האוויר המהביל. זה הזמן להכין ארוחות המשלבות סלטי ירקות טריים ומבושלים ומאפה ירקות הכולל עשבי תיבול ותבלינים מגוונים.



ממש לא חייבים להתחיל בדיאטה כדי להכין, ובעיקר כדי לאכול, מאכלי ירקות. בשנים האחרונות נחשפנו לחשיבות שילובם של ירקות בארוחות בשל הערך התזונתי הגבוה שלהם, והסבירו לנו על שיטת "חמשת הצבעים" - אכילה של ירקות בחמישה צבעים שונים מדי יום.
 
הסוד הוא לא להתעסק יותר מדי עם הירקות, ולתת להם את הזמן - המינימלי - הדרוש להכנתם. בימים חמים אני מעדיפה לחתוך את הירקות בחיתוך גס וגדול, ובצורה לא שגרתית שתגרום לשמחה ולעניין על הצלחת, למבוגרים וגם לילדים. לטעמי זה לא הזמן לחיתוכים קטנים וסימטריים. 
 

אחרי שנבחרו הירקות והתבצע החיתוך, מגיע שלב חוכמת התיבול. וזה פשוט. רצוי להשתמש בתיבול עדין, לא דומיננטי. לפזר את התבלינים כמו אבקת קסמים. כלומר, במשורה. בזיקה קלילה מעל לתבשיל והמנה, כדי ללמד את בני הבית לחבב את טעם הירק. רק אחרי שלמד החך והכיר את הטעם של הירק הנבחר, משלבים בהכנת הירקות רטבים דומיננטיים יותר, ו"שאר ירקות" - כיסויים וציפויים. 
 
לפורטל הקולינרי של פסקל
 
אחרי התיבול העדין מגיע שלב הזילוף - שמן זית משובח מעל הירקות. ורק אז התבנית נכנסת לתנור לריכוך ושיזוף, שם מתבצעת העבודה ללא שום התערבות מצדי. בזמן הזה אני מתפנה להכין את יתר המנות שיוגשו לצד הירקות כמו מנת דג, בשר או עוף. אף הם יעברו בישול קצר שישלים את הטעמים בצלחת ההגשה לצד הירקות.
ירקות בשמן זית ועשבי תיבול 

החומרים: (ל־4־6 מנות)
# 1 בצל סגול 
# 2 קישואים
# 2–3 גזרים
# 4 פלפלים קטנים בגוונים שונים (ירוק, כתום, צהוב, אדום)
# 1 ראש שום
# 4 בצלים ירוקים שלמים 
# 5–6 פטריות שמפיניון 
# 2–3 עלי פטרוזיליה 
# 2–3 עלי כוסברה
# מלח ופלפל גס, לפי הטעם 
# שמן זית 
אופן ההכנה: 
חותכים את הבצל לרבעים. קולפים את הקישואים ואת הגזרים וחוצים אותם לאורכם. מסלקים את "כובעי" הפלפלים ואת הגרעינים וחוצים אותם לאורכם. חותכים את הפטריות לרבעים או לחצאים.
מניחים את כל הירקות החתוכים בקערה. מוסיפים את השום (שלם או חצוי לשניים) ואת עשבי התיבול ובוזקים עליהם את המלח ואת הפלפל השחור. יוצקים בנדיבות שמן זית ומערבבים כך שכל הירקות ישכשכו קלות בשמן ובתבלינים.
מרפדים תבנית תנור בנייר אפייה ומעבירים את כל הירקות לתבנית. מכסים ברדיד אלומיניום. מכניסים לתנור שחומם מראש לחום בינוני (180 מעלות), ואופים במשך 30 דקות. מסירים את רדיד האלומיניום וממשיכים לשזף ולרכך את הירקות עוד 5–10 דקות, בהתאם לדרגת הריכוך הרצויה. מגישים חם לצד חזה עוף צלוי או דג. 
לפת וקולרבי אפויים בתימין
החומרים: (ל־6־8 מנות)
# 2 לפתות קלופות וחתוכות לרבעים או לשמיניות
# 2 קולרבים קלופים וחתוכים לרבעים או לשמיניות
# 2 קישואים חתוכים לרבעים
# 5 שיני שום חתוכות לרבעים או חצויות
# 3–4 ענפי תימין
# 2 כפות בצל מיובש
# 3 כפות שמן זית
# מלח ופלפל שחור גרוס
אופן ההכנה:
מניחים בקערה את כל הירקות, התבלינים ושמן הזית ומערבבים. 
מרפדים תבנית בנייר אפייה. מעבירים את הירקות לתבנית ומכסים ברדיד אלומיניום. אופים בתנור שחומם מראש לחום בינוני (180 מעלות) במשך 25 דקות.
מסירים את רדיד האלומיניום וממשיכים לאפות ולשזף את הירקות עוד 10–15 דקות. מגישים חם.
כרובית שלמה מתובלת
כל כך פשוט, כל כך יפה ובעיקר טעים מאוד. ניתן לתבל את הכרובית באופן מינימלי או לצפות אותה קלות, העיקר לשמור על שלמותה. 
החומרים: (ל־4־6 מנות) 
# 1 כרובית גדולה ויפה
# ¼ כפית מלח 
# 1 כפית חומץ 
# 1 כף תערובת עשבי תיבול, לפי טעמכם
# 1 כפית שום כתוש
# מלח ופלפל גרוס, לפי הטעם 
# שמן זית 
לתערובת התיבול: 
# 2 כפות מיונז או טחינה גולמית 
# 3–2 כפות שמן זית 
# 1 כפית חרדל דיז'ון
# מלח ופלפל, לפי הטעם 
# שמן זית לזילוף 
אופן ההכנה:
מנקים ושוטפים היטב את הכרובית. ממלאים מים בסיר גדול וגבוה, כזה שיכול להכיל את הכרובית בשלמותה. מוסיפים את המלח ואת החומץ ומביאים לרתיחה. מניחים את הכרובית בסיר הנוזלים ומבשלים יחד כ־10 דקות. שימו לב לא לבשל את הכרובית יתר על המידה. 



 כרובית מתובלת להשבת השפיות. צילום: פסקל רובין פרץ

מסננים את הכרובית ומעבירים לקערה רחבה. מפזרים מעליה את תערובת התבלינים ואת השום ומתבלים במלח ובפלפל. מזלפים בנדיבות מעל ומסביב לכרובית שמן זית, עד שכולה תצופה בנוזל. 
 
מעבירים את הכרובית המתובלת לתבנית מרופדת בנייר אפייה. אופים בתנור, שחומם מראש ל–190 מעלות, במשך 30–25 דקות, עד לשיזוף וריכוך מלא של הכרובית. 
 
לציפוי הכרובית: מערבבים בקערית את כל חומרי הציפוי ומורחים את התערובת בשכבה אחידה על הכרובית. מניחים את הכרובית בתבנית המרופדת בנייר האפייה ומזלפים שמן זית על הכרובית ומסביב לה. אופים בתנור, שחומם מראש ל–190 מעלות במשך 30־25 דקות, עד לשיזוף ולריכוך מלא של הכרובית. 
סלט עגבניות שרי עם שומשום
 



סלט עגבניות שרי מרענן. צילום: פסקל רובין פרץ 
מתכון קצר וקליל, בלי הרבה עבודה ועם הרבה טעם. 
החומרים: (ל־6־8 מנות) 
# 600 גר' עגבניות שרי אדומות
# 5 שיני שום כתושות או קצוצות דק
# ¼ כוס כוסברה או בזיליקום קצוצים 
# ¼ כוס שמן זית איכותי
# 3 כפות חומץ בלסמי מיושן
# מלח גס ופלפל גרוס, לפי הטעם 
# 3 כפיות שומשום
אופן ההכנה:
מניחים בקערה את כל החומרים פרט לשמן ולשומשום. מערבבים ומוסיפים את השמן, טועמים ומתקנים תיבול בהתאם. מעבירים לכלי הגשה ומפזרים מעל את השומשום.