קמח, מים, חומר התפחה ומלח. כשהמרכיבים להכנתו פשוטים כל כך, אין פלא שקוראים ללחם מוצר מזון בסיסי. מארבעת מרכיבי היסוד האלו אפשר להתחיל ליצור מגוון רחב של לחמים שונים מאוד אחד מהשני, וזאת תוך שימוש בתוספות מגוונות, בטכניקות הכנה משתנות ובזמני תפיחה שונים. 

בקיץ, אנשים רבים בחופשה ואינם מעוניינים לטרוח באפייה כשהחום מבריח אותנו החוצה מהמטבח. זו הסיבה שהפעם בחרתי לא להתמקד בבצק השמרים המוכר והידוע, שהכנתו אורכת זמן רב, אלא לבדוק אפשרויות אחרות להכנת לחמים לא שגרתיים, שאינם דורשים זמן תפיחה ממושך וטכניקת לישה מורכבת. 

השבוע נערוך היכרות עם שלושה בצקים מהירים, קלים ולא מורכבים, שלהם אני קוראת "בצק צ'יק־צ'ק". הם אינם זקוקים לשמרים רבים, לקמח מיוחד, למחמצות או לבצק מקדים. 

לפורטל הקולינרי של פסקל


המתכון הראשון - לחם בירה ופיצוחים - עושה שימוש בקמח תופח מאליו. הבירה והגרעינים מקנים ללחם טקסטורה מעניינת ושומרים על הרכות שלו למשך יום–יומיים לפחות. בהכנתו של הלחם האירי עושים שימוש ברוויון, המקנה ללחם את הלחות ואת הרכות. כדי לסייע ללחם לתפוח נשתמש בסודה לשתייה. 

ולסיום, לחם פירות ואגוזים עשיר, שצורתו עגולה ויפה והוא מכיל מעט מאוד שמרים יבשים. אני אוהבת להכינו בבוקר יום שישי. בזמן שאני שוקדת על התבשילים שיוגשו בארוחת השבת, אני נותנת לבצק לנוח עד שהוא מכפיל את נפחו. יש בו שפע של פירות מיובשים המעניקים ללחם טעם מעניין והופכים אותו למאפה שקרוב יותר לעוגה. הוא פשוט נהדר עם ריבה תוצרת בית, למשל ריבת משמשים או ריבת תות, והאמת היא שכשאני מכינה אותו, אין לי צורך להכין עוגה לסוף השבוע. 
לחם בירה ופיצוחים 
לחם הפתעה, עשיר באגוזים ובפיצוחים, המקנים לו לחות וטעם עשיר המזכיר טעם עוגה.


 
החומרים: (לתבנית כיכר)
# 350 גר' קמח תופח מאליו, מנופה
# 3 כפות סוכר דמררה
# 100 גר' אגוזי פקאן, קצוצים גס
# 1/2 כוס חמוציות
# 1/2 כוס גרעיני חמנייה קלויים
# 3 כפות שקדים מולבנים, קצוצים גס
# 2 כפות שומשום קלוי
# 1 כפית מלח
# 1 בקבוק בירה (330 מ"ל)
# 1 כף שמן שומשום או שמן אחר

לציפוי הכיכר:
# 1 כף גרגירי שומשום קלויים
# 1 כף גרעיני חמנייה קלויים
אופן ההכנה:
מניחים בקערה רחבה את החומרים, מלבד הבירה. מערבבים היטב ומוסיפים את הבירה תוך כדי ערבוב, עד קבלת עיסה אחידה. מעבירים את העיסה לתבנית כיכר משומנת היטב או מרופדת בנייר אפייה.
 
משטחים את העיסה היטב ומפזרים מעל את השומשום ואת גרעיני החמנייה הקלויים. אופים בתנור שחומם מראש לחום בינוני (180 מעלות) במשך 35-40 דקות, או עד שנועצים קיסם במרכז הלחם והוא יוצא יבש ונקי.
לחם אירי עם סודה לשתייה 
לחם מצוין. כל כך פשוט, מהיר וקל להכנה. 
 
החומרים: (ל־2 תבניות אינגליש קייק) 
# 1/2 1 כוסות קמח מלא 
# 2 כוסות קמח לבן (סך הכל משקלם של שני סוגי הקמח יהיה 450 גר')
# 1 כפית מלח
# 1 כפית אבקת סודה לשתייה
# 30 גר' חמאה (מחמאה או מזולה לאפייה בגרסת הפרווה) בטמפרטורת החדר, חתוכה לקוביות. 
# 1/2 1 כוס רוויון (משקה אורז, סויה או מים - בגרסת הפרווה) 

אופן ההכנה: 
מניחים בקערה רחבה את שני סוג הקמח, מוסיפים מלח ואבקת סודה לשתייה ומערבבים. 
מוסיפים את החמאה ולשים עד שהחמאה מתמזגת בקמח. מוסיפים בהדרגה, תוך כדי לישה, את הרוויון. ממשיכים ללוש עד לקבלת בצק אחיד. 
מחלקים את הבצק לשניים ומעצבים כל חלק לצורת כיכר. מכניסים לתבניות משומנות ומקומחות קלות. בוזקים מעט קמח על הכיכרות ובעזרת סכין משוננת יוצרים כמה חריצים אלכסוניים על פני כל כיכר.
אופים בתנור שחומם מראש לחום טורבו גבוה (200 מעלות) במשך כ–35-40 דקות.
לחם פירות ואגוזים עשיר



החומרים: (ל־2 כיכרות עגולות) 
# 3 כוסות קמח לבן, מנופה 
# 3/4 כפית שמרים מיובשים
# 1/2 כפית תערובת של קינמון, אגוז מוסקט ומעט ציפורן
# 1/4 כוס ג'ינג'ר מסוכר, קצוץ דק
# 1/2 כוס תאנים מיובשים, קצוצים
# 1/4 כוס תמרים, קצוצים 
# 1/2 כוס צימוקים 
# 1/4 כוס פיסטוקים, קצוצים 
# 1/2 כוס משמשים מיובשים, קצוצים 
# 1/4 כוס אגוזי מלך או פקאן, קצוצים 
# 1/2 1 כוסות מים
# 1/2 1 כפות מלח

אופן ההכנה:
מניחים את הקמח והשמרים בקערת מערבל עם וו לישה ומערבלים קלות. מערבלים במהירות אטית ומתחילים להוסיף בהדרגה את תערובת התבלינים, הג'ינג'ר, התאנים, התמרים, הצימוקים, הפיסטוקים, המשמשים והאגוזים. מוסיפים את הנוזלים ואת המלח, ולשים עד לקבלת בצק אחיד וחלק. במידת הצורך אפשר להוסיף עוד 1/4 כוס מים או כמה כפות.

מכסים את הקערה ביריעת ניילון נצמד ומניחים במקום חמים עד שהבצק מכפיל את נפחו. מוציאים מהבצק את האוויר ולשים היטב. מחלקים לשני חלקים ומעצבים לצורת כיכר עגולה. 
 
מרפדים תבנית תנור בנייר אפייה ומניחים את שתי הכיכרות ברווח אחת מהשנייה. אם התבנית שלכם קטנה, רצוי להניח כל כיכר בתבנית נפרדת.
מכסים במגבת ומניחים במקום חמים להתפחה נוספת עד שהבצק מכפיל את נפחו. בוזקים מעט קמח על שתי הכיכרות ואופים בתנור שחומם מראש ל–200 מעלות במשך 30 דקות, או עד שהבצק השחים וקיסם הננעץ במרכזו יוצא נקי ויבש. 
 
אפשר לאפות את כיכרות הבצק בסיר ברזל יצוק. מחממים את הסיר בתנור במשך 20 דקות. מניחים כיכר אחת בסיר, מכסים ואופים במשך 30 דקות. מסירים את המכסה וממשיכים לאפות עוד 20 דקות. מצננים על רשת ברזל. פורסים ומגישים לצד ריבה תוצרת בית.

צילומים: פסקל פרץ-רובין