קיץ, חום, בגדים קצרים, ים. הסכנות לחשיפה לשמש כמעט תמיד הולכות יחד, והנושא  נלמד כבר בגן הילדים. אנחנו זוכים לרענן את ההנחיות בזכות קמפיינים של גורמי בריאות שונים, שמעבירים שוב את המסר שחובה להיזהר מחשיפה מוגזמת לשמש.

ואכן, בעשורים האחרונים יש עלייה במודעות ובהקפדה על שימוש במקדמי הגנה, על חבישת כובעים (רצוי רחבי שוליים), על בחירת בגדים אווריריים עם שרוולים ארוכים, על רחצה בים בשעות הבוקר המוקדמות או בשעות אחר הצהריים המאוחרות, על ערנות לסימנים ולשינויים בעור ועל חשיבות הבדיקה אצל רופא.


קיץ בירושלים  צילום: יונתן זינדל, פלאש 90 
מדע התזונה המתפתח כל העת מפתיע ומפליא לגלות את הקשר בין התפריט שלנו, המזונות שאנו בוחרים לאכול, ובין מניעת מחלות. ההשפעה של תזונה נכונה על הפחתת הסיכון למחלות הוכחה באמצעות מחקרים. מדובר בעיקר במחלות כמו סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב וכלי דם וסוגי סרטן במערכת העיכול.

קיימות מחלות נוספות הנחקרות בארץ ובעולם מתוך הנחה כי לתזונה יש יכולת לצמצם את הסיבוכים הנלווים כמו דמנציה לסוגיה, מחלות הקשורות למערכת החיסון וגם סרטן העור. 
הצרה של ישראל


העור הוא למעשה האיבר הגדול ביותר בגוף האדם. הוא משמש שכבת הגנה חיצונית מפני פגיעה פיזית, זיהומים ומצבי חום או קור קיצוניים. הוא מווסת את נוזלי הגוף ומאזן את הטמפרטורה שלו. השפעות חיצוניות ופנימיות יכולות לפגוע בתפקוד תקין של העור ואף לגרום למחלות עור כמו סרטן.
קיימים יותר מ־200 סוגי סרטן שונים. סרטן העור הוא השכיח ביותר. סוגי סרטני העור מתחלקים למלנומה ולכאלה שאינם מלנומה. הנפוץ ביותר הוא קרצינומה של תאי הבסיס. לרוב סרטן זה אינו קטלני בזכות תגובה טובה לטיפול. אחריו נפוץ סרטן המתפתח בשכבת האפיתל של העור או ברקמות הריריות השונות של הגוף, קרצינומה של תאי הקשקש. הסרטן השכיח פחות אך הקטלני ביותר, בייחוד אם הגילוי מאוחר, הוא מלנומה הנגרמת על ידי פגיעה בתאים האחראים על ייצור הפיגמנטים (מלנוציטים) הנותנים לעור את צבעו.
ישראל היא אחת המדינות בעלות שיעור הלוקים במלנומה (הסוג הנפוץ פחות, אך הקטלני יותר) מהגבוהים בעולם. בארה״ב סרטן העור הוא הסרטן השכיח ביותר, ופוגע באחד מתוך חמישה אנשים בקירוב.
נמצא כי בהירי עור, שבעורם קיים פחות מלנין (פיגמנט צבע) - המשמש שכבת מגן מפני קרינת UV (אולטרה סגול), הם בעלי סיכוי גבוה יותר לחלות בסרטן העור, כמו גם כאלה שהמחלה פגעה במשפחתם, אנשים הנוטים לפתח כוויות שמש ואוכלוסיות המתגוררות באזורים שטופי שמש.
הגנה בצלחת
אחת השיטות המוכרות פחות להפחתת הסיכון לסרטן העור היא תזונה. קיימות ראיות מדעיות לכך שהתערבות תזונתית עשויה להועיל, בייחוד עבור אלה שנמצאים בסיכון גבוה לחלות במחלה. אז מה הם הגורמים התזונתיים הרלוונטיים?


ירקות טריים. צילום: חגית גורן 
דיאטה המבוססת על תפריט צמחוני. דיאטות על בסיס תזונה צמחונית מקושרות להפחתת הסיכון לסוגים שונים של סרטן כמו ריאות, פה, גרון ומעי - ייתכן שהודות לצריכה גבוהה של פירות וירקות. בנוגע ליתר סוגי הסרטן, המחקרים בנושא התזונה מוגבלים או כלל לא קיימים.
אפשר להעשיר את התפריט בתוספי מזון אבל עדיף לעשות זאת עם אוכל, פירות וירקות. יש עדיין הרבה מאוד רכיבים תזונתיים שהמבנה הכימי שלהם אינו מזוהה, והם אינם נמצאים בתוספי המזון.
הרכיבים הפעילים הם בעיקר נוגדי החמצון, המגנים על התאים ומאטים את הזדקנותם, כמו ויטמין C, ויטמין E, אבץ, סלניום,קרוטונאידים, חומצות פנוליות ופלב-נואידים. ויטמינים C ו-E מצויים בשפע בירקות ובפירות ויכולים לסייע לתאים בהגנה מפני סרטן העור.
ההמלצה של האגודה למלחמה בסרטן היא לאכול בכל שבוע לפחות חמש מנות ירק ופרי ביום, ולפחות שלוש מנות של ירקות ממשפחת המצליבים (ברוקולי, כרוב, כרובית, צנון, לפת).

מהי מנת ירק? מאה גרם של ירק טרי או ספל אחד של ירק טרי חתוך, חצי ספל של ירק מבושל או חצי ספל מיץ ירקות. לדוגמה, עגבנייה, מלפפון או גזר בינוניים. ושוב, חשוב לזכור: לא רק לשים לב לכמות, אלא גם לצריכה מגוונת של ירקות מכל המשפחות והצבעים.
מהי מנת פרי? מנת פרי אחת היא לדוגמה תפוח עץ בינוני, אגם, אפרסק, תפוז, חצי אשכולית, שתי קלמנטינות, שני שזיפים, שני תמרים, בום תות שדה, כ־12 ענבים.
דיאטה ים תיכונית. דיאטה זו, המתייחסת למדינות האירופיות השוכנות לאורך חופי הים התיכון, מורכבת מפירות, מירקות, מדגים, משמן זית, מיין ומעשבי תיבול טריים. לדיאטה זו קשר להפחתת הסיכון לתמותה באופן כללי. מספר קטן של מחקרים בחן את הקשר שבין דיאטה ים תיכונית לסרטן העור. במחקר שנערך בבית חולים ברומא נמצא קשר בין הדיאטה לבין הפחתת הסיכון לחלות במלנומה. צריכת פירות, ירקות, תה, דגים - במיוחד כאלה שעשירים באומגה 3 כמו סרדינים, אנשובי, טונה וסלמון - אובחנו כבעלי אפקט מגן.
צריכה של ירקות מבושלים יותר מחמש פעמים בשבוע; ירקות ממשפחת המצליבים לפחות שלוש פעמים בשבוע; עלים ירוקים (חסה, תרד) שלוש פעמים בשבוע; לפחות מנת פרי ביום; ולפחות חמישה פירות הדר בשבוע נקשרה באופן מובהק עם ירידת הסיכון לחלות במלנומה.
שומן. קיימים מחקרים המצביעים על כך שדיאטה עשירה בשומן רווי, בבשר בקר ובמוצרי בשר מעובדים עלולה לזרז את יצירת סרטן העור. עם זאת, מחקרי התערבות (מחקרים שבהם מבוצע שינוי בהתנהגות אצל הנבדקים לעומת קבוצת ביקורת שבה לא מבוצע השינוי לאורך זמן), שבהם נבדקה דיאטה דלת שומן בהשוואה לדיאטה רגילה, לא הראו הפחתה משמעותית בסיכון לפתח סרטן העור.
לכן מומלץ להמעיט בבשר מעובד, להגביל את הצריכה של חלקי בשר שמנים, להפחית אכילת גבינות שמנות ובכלל, להעדיף שמן מן הצומח על פני שומן רווי.
מחקרים מצביעים על קשר בין צריכת אומגה 3 להפחתת הסיכון לחלות בסרטן. אומגה 3 יש בדגי ים כמו סלמון ומקרל. ההמלצה היא לצרוך שתי מנות דג בשבוע.
קפה ואלכוהול. מספר מצומצם של מחקרים מצביע על קשר חיובי בין צריכת קפאין, בעיקר כשהמקור הוא מקפה, לבין הפחתת הסיכון לחלות בסרטן העור. במחקרים שבחנו את השפעת האלכוהול על הסיכון לחלות בסרטן מסוג זה עלו ממצאים סותרים.
תזונה נכונה תורמת לבריאות טובה. היא משפרת את התפקוד ומקטינה את הסיכון להיפגע ממחלות, גם כאלו שלא ציפינו להן. וגם אם המחקרים שבדקו את הקשר בין תזונה לסרטן העור עוד לא מוכחים וברורים דיים, הרווח משמירה על ההמלצות שהוזכרו הוא בטוח. 

[email protected]