אמו של מאיר אדוני לא רוצה שהוא יבשל לראש השנה.
 
על אף ארבע מסעדות היוקרה של השף המוערך וניצחונו בשנה שעברה בתחרות הבישול הטלוויזיונית "משחקי השף", אמו ילידת מרוקו של אדוני מעדיפה לבשל בעצמה את כל האוכל למשפחתה המורחבת.
"השנה, היא אמרה לי לא להביא כלום", הוא אומר בצחוק, במהלך הראיון במסעדת "כתית" המפורסמת שלו, בתל אביב, בסוף אוגוסט. "מובן שאני מתעקש להביא", הוא הוסיף, ואמר שלמרות המחאה של אמו, הוא ואחיו תמיד מנסים "להקל עליה".


אדוני נעים ההליכות, בן 42 ואב לארבעה, נמצא ככל הנראה בשיאו בעולם הקולינריה הישראלי, על סף פתיחת מסעדתו החמישית – והראשונה מחוץ לתל אביב – באוקטובר, בקיסריה. העונה השנייה של "משחקי השף" מיועדת לשידור החורף, ואדוני שואף לפתוח מסעדה בניו יורק – ואולי אפילו בלונדון.
אך שום דבר מזה לא משנה לאמא שלו.
 
למרות המחאות שלה, ויכולתה למלא שולחן שיש בו די אוכל לצבא קטן, אדוני אמר שהוא מתכנן להביא תבשיל לחיי עגל וחבושים, "מעט מתוק, עם הרבה בצלצלים וירקות שורש. החבושים יישלקו קודם לכן ביין ובתבלינים, והתבשיל כולו יבושל באטיות 3־4 שעות". מבטו של אדוני הופך מזוגג כמעט כאשר הוא מתאר כל מרכיב ומדמיין את התבשיל מוכן לקראת ראש השנה עם משפחתו המורחבת.

"יש מעט מקומות כיום שאני אוכל בהם, שמצליחים להפתיע ולרגש אותי", הוא אמר, "ואצל אמא שלי, זה קורה כל פעם מחדש – במיוחד עם אוכל שאני זוכר מילדותי ואוכל מדי שנה. "כשאמא שלי יודעת שהיא מבשלת לילדים ולנכדים שלה, יש שם תשוקה ואהבה שמעלים את האוכל לרמה אחרת".

עוד לפני הארוחה, אמו מכינה מגוון מנות ל"סימנים", הברכות המסורתיות למזל טוב, הנקראות בסעודת ראש השנה.
"היא מכינה את כל המנות מעניינות ומסקרנות – טעימות מזה ומזה, לכל ברכה יש לה כמה גרסאות... השולחן עמוס במיליון דברים כבר מההתחלה". ולמרות החיבור העמוק שלו לשורשים המרוקאיים שלו, את העולם הזה, אומר אדוני, עליו להעריך כל עוד הוא קיים.

"אני שמח שהנכדים זכו לחוות את זה מסבתם", הוא אמר. "זה עולם נעלם ואני לא בטוח שאני אמשיך בדרכה – אני שואב מהמסורות שלה אבל אני עושה את זה הרבה יותר קל ומודרני ועם פחות עמל".

למרות הצלחתו ופרסומו, אדוני הוא איש משפחה בלבו, בעלה של אוריאן ואביהם האוהב של אופק, 13, ליאם, 10, יתיר, 6 ונבו, בן ארבעה חודשים כמעט.
"אני לא יוצא לעבודה לפני שאני מכין להם צהריים", הוא אומר. "בישול הוא חלק כל כך גדול מחיי, איך אני יכול לא לעשות את זה למען הילדים שלי?"
ובעוד שהבישול של אדוני מפורסם בהיותו חדשני, יוקרתי ולעתים קרובות לא שגרתי, הטעם של ילדיו פשוט הרבה יותר.
"הם לא גדלים עם סשימי או עם קוויאר בפה", הוא אומר. "הם ילדים של שף, אבל הם ילדים כמו כל הילדים האחרים... אמא שלהם מרשה להם לאכול ממרח שוקולד פעם בשבוע".

יש המופתעים לשמוע שאדוני, המגיש במסעדות שלו "כתית" ו"המזללה" שרימפס, קלמארי וצדפות, מבשל רק כשר בבית. אחרים יופתעו קצת פחות, מפני שבניגוד לרבים מהשפים הישראלים המפורסמים האחרים, הוא מפעיל גם שתי מסעדות כשרות - "בלוסקיי" ו"לומינה".
"האושר הגדול ביותר שלי כשף הוא להגיע לכמה שיותר אנשים באמצעות האוכל שלי", הוא אומר. "היום, העולם הכשר ממש מדבר אלי, זאת הצלחה ענקית בשבילי שיש לי שתי מסעדות כשרות בישראל – ידעתי שזה יעבוד, אבל לא ידעתי עד כמה".
ובעוד שהמסעדה שיפתח בקרוב בקיסריה לא תהיה כשרה, אדוני מתכנן לקבל אישורי כשרות למסעדות שלו בניו יורק ובלונדון. 
 
"מניסיוני, בשאר העולם יש מעט מאוד מסעדות כשרות איכותיות", הוא אמר. "אני לא רואה שום סיבה מדוע זה צריך להיות כך – איך ייתכן שבלונדון, בפריז ובניו יורק אין מסעדות שף כשרות מעולות?"
אדוני אמר שהוא מוכן "להרים את הכפפה" ומחפש כעת מיקומים מתאימים בשתי הערים.
"אני באמת מאמין בז'אנר הזה ואני חושב שיש ואקום – ואקום עצום – שפשוט משתוקק שמישהו ימלא אותו", הוא אמר.
אף שהוא אינו רואה את עצמו כדתי, אדוני אומר שהרקע המסורתי שלו נותן לו "את הלגיטימציה הגדולה ביותר להיות חלק מהשדה הזה ולבשל כשר. ב־2015, המרכיבים והטכניקות הקיימות בעולם הכשר לוקחות אותי כשף לרמה חדשה של יכולות בישול".
למרות המגבלות של הבישול הכשר, אדוני נודר כי יעשה כל שביכולתו "ליצור אוכל בדיוק כמו שאני רוצה שיהיה, ולהביא לקהילה שומרת הכשרות מרקמים וטעמים שהיא מעולם לא חוותה".

חלק מהמסע הזה, לדבריו, הוא העבודה עם משגיחי הכשרות של הרבנות הראשית, כדי שיבינו את חזונו.
"משגיחי הכשרות במדינה הזאת הופכים לאט־לאט למקצועניים יותר ומבינים טוב יותר את תפקידם – שהוא לא רק לעבור קורס של חודשיים ברבנות ולבוא, ומתוך פחד, להרוס מרכיבים איכותיים מפני שאתה לא יודע איך להכשיר אותם".
אף על פי שהיחסים בינו לבין משגיחי הכשרות בשתי המסעדות הכשרות שלו אינם מושלמים, אדוני אמר, "אנחנו בדיאלוג".
"אני תמיד אומר להם: 'יש לי מסעדות לא כשרות, אני יכול לבשל מה שאני רוצה שם. אני כאן כדי 'להילחם' איתכם מפני שאני רוצה להביא לקהילה הדתית את האוכל הטוב ביותר, הטרי, הנכון והיצירתי ביותר שמגיע להם – תעזרו לי לעשות את זה".

למעשה, בעונה הקרובה של "משחקי השף", שצילומיה הושלמו בתחילת הקיץ, אדוני לקח על עצמו אתגר אישי נוסף – לבשל כשר בכל אחת מהמשימות של קבוצתו.
התוכנית היא תחרות בין שלושה שפים מפורסמים, אדוני, מושיק רוט, שמסעדתו מעוטרת בכוכבי מישלן, ואסף גרניט מ"מחניודה". כל אחד מהם בוחר קבוצה של שפים חובבים במהלך שלב של אודישנים, ולאחר מכן מתחרים זה בזה – במשימות קבוצתיות ואישיות – עד ששף אחד ומנטור אחד מנצחים. 
אדוני מספר שבחירת הנבחרת שלו לבשל כשר לא נידונה בפומבי אך "כל מי שהתבונן היטב במה שבישלנו, ראה שהכול היה כשר – זה מסר שהיה לי חשוב, ורציתי גם להוכיח שזה לא פוגע כלל ביכולות הקולינריות שלי".

אדוני היה מושא לביקורת עדינה בשנה שעברה מצד התקשורת וחבריו השפים על התפרצויות הדמעות התכופות שלו במהלך התוכנית.
"אני בחור אמוציונלי מאוד", הוא אמר במשיכת כתף מפחיתה בערך עצמו. "יהיה פחות בכי בעונה הזאת – ניסיתי להילחם בזה קצת, לפעמים הצלחתי ולפעמים לא".
הוא גם הודף הערות מזלזלות על התוכנית מצד עמיתו השף יונתן רושפלד, שופט ב"מאסטר שף", שהגמר של עונתה החמישית שודר מוקדם יותר החודש.
"רושפלד הוא בחור שמחפש סנסציות – הוא אדם שאוהב לזרוק גפרורים ולנסות להצית שריפות", אמר אדוני, "אני יודע שעמוק בפנים יש לו כבוד רב לתוכנית שלנו ולשלושת השפים שבה. יש לו דרך ייחודית מאוד להביע את עצמו. למרות זאת, הוא חייב ליצור סנסציה כחלק מהתחרות בין שתי התוכניות".

לאדוני יש מה לומר לשופטי "מאסטר שף", אף שהוא לא הזכיר את התוכנית בשמה. "משחקי השף", הוא אמר, "היא תוכנית מקצועית. אנחנו לא מפטפטים, אנחנו מבשלים את עצמנו – אנחנו לא עומדים מהצד ומביעים את דעתנו על מה שבושל, אנחנו מבשלים יחד עם הצוות שלנו".
במחשבה על השנה החדשה, אדוני הופך רפלקטיבי לרגע, ומברך את כל עם ישראל – ובמיוחד את העולם הקולינרי שלה.

"אני מאחל לעצמי ולעמיתים שלי ולכל השפים במדינה", הוא אמר, "שנדע איך ללמוד ולהתפתח – כמו שאנחנו, שפים ישראלים, יהודים, גם בישראל וגם בחו"ל, כדי שאט־אט כל העולם יבחין בסצינה הקולינרית המדהימה בישראל".
גפילטע פיש



מצרכים
600 גרם דג ים נקי
200 מל' מים
50 מל' שמן
מלח פלפל לפי טעם
40 גר סוכר
100 גרם אבקת שקדים
100 גרם ביצה מגורדת
200 גרם בצל טחון
2 ביצים
קרם גזר והדרים
3 גזרים
מיץ מ־4 תפוזים
מים, מעט חומץ וסוכר
קרם חזרת
חצי שורש חזרת
שלושה סלקים גדולים מבושלים
תפוח עץ אחד
מעט ג'ינג'ר טרי
כפית וואסבי
סוכר, חומץ ומלח
לקישוט
טפיוקה מבושלת לפי הוראות יצרן מתובלת במלח, בשמן ובלימון
ביצי סלמון
גזרים אורגניים מבושלים

אופן הכנה:
טוחנים במגי'מיקס למוס מחצית מכמות הדג עם השמן המים והביצה עד למרקם אחיד.
מוסיפים את שאר המרכיבים יוצרים רינג או קציצות
ומבשלים בציר דגים כ־30 דקות.
קרם גזר והדרים
מבשלים את הגזר במיץ התפוזים עם מים מעט חומץ וסוכר עד שהגזר מתפרק
מסננים 
וטוחנים עם מעט שמן.
קרם חזרת
טוחנים הכל במעבד מזון עד ליצירת מרקם קרמי
ומסננים במסננת.
סלט לשון כבושה עם סלקים אורגניים צלויים, משמש מיובש ואגוזי מלך בתבלינים ובוויניגרט חרדל ודבש


מצרכים:
לשון כבושה:
1 יח’ לשון
1/2 כוס חומץ יין אדום
1/4 כוס סוכר חום
3 גרגירי פלפל אנגלי
4 שיני שום
4 עלי דפנה
1/4 צרור תימין
1 כף מלח
1 כף גרגרי פלפל שחור
2 כוסותמים מינרליים
לסלט:
1/2 קג סלק אדום רצוי ממספר סוגים ובגדלים קטנים
2 כפות דבש
3 כפות חומץ
מלח
1/2 כוס משמש מיובש חתוך לאורך לרצועות
1 כף ג’ינג’ר טרי חתוך לגפרורים דקים
2 שאלוט פרוס דק
אגוזי מלך מתובלים:
1/4 כוס אגוזי מלך
1 כפית בהרט
1 כף סוכר
קורט מלח
רמולד צלפים:
1/4 כוס מיונז איכותי (רצוי ביתי)
2 כפות צלפים מוחמצים (לשטוף במים).
1/2 שאלוט קצוץ דק
2 מלפפונים במלח קצוצים דק
3 כפות פטרוזיליה קצוצה דק
ויניגריט חרדל ודבש:
2 כפות חומץ בן יין לבן
3 כפות דבש
1 כף חרדל דיזון
1 שן שום
1/2 שאלוט קצוץ
1/4 כוס מיץ מנדרינות או תפוזים
1 כפית כמון
1/4 כוס שמן זית
מלח
להגשה:
מיקרו עלי סלק וגרגר נחלים.
אופן הכנה:
הלשון: מחוררים את הלשון בעזרת שיפוד בלפחות 20 נקודות שונות. חורצים את הקרום שמכסה הלשון בעדינות לאורכה. מרתיחים את כל חומרי המשרה ויוצקים על הלשון. מכניסים ל 24 שעות לקירור. מניחים בסיר מים, מביאים לרתיחה ומבשלים על סף רתיחה כשלוש שעות עד שהלשון מתרככת. כשהלשון עדיין חמה מקלפים את הקרום ומצננים בקירור מספר שעות. פורסים דק את הלשון ושומרים עד להגשה.
מכניסים לתנור בחומם ל 200 מעלות את הסלקים אחרי שנשטפו ונעטפו ברדיד אלומיניום על קליפתם. לאחר כשעה פלוס קולפים ומתבלים. מוסיפים את המשמש והשאלוט. רצוי לעשות זאת בערך 12 שעות לפני ההגשה (אפשר גם יומיים לפני).
רמולד: מערבבים את כל חומרי הרמולד ומאזנים טעמים ושומרים בקירור עד להגשה.
ויניגרט: מערבלים את כל החומרים יחדיו.
אגוזי מלך מתובלים: מתבלים את האגוזים במעט מים והתבלינים וקולים בתנור שחומם מראש ל 150 מעלות כחצי שעה.
 
להגשה: מתבלים את הלשון והסלקים בוויניגרט, מניחים יחד עם יתר המרכיבים.