מי שעוקב אחרי המדור הספיק כבר להבין שאני לא חוששת לנסות טכניקות חדשות, אופנות קולינריות ומוצרים מיוחדים. לפעמים, גם כשקורות טעויות, אני מגלה שהן יוצאות ממש מוצלחות. כך קרה לי ביום שישי האחרון, כשבני הודיע לי שחברו מגיע לבקר. הוא סיפר שהחבר החל בדיאטה חדשה, שבה הוא נמנע לחלוטין מאכילת סוכר וגלוטן, ושאל אם אני יכולה להכין משהו עבורו. 



החלטתי להכין עוגת שוקולד בחושה ללא גלוטן, אך היות שהייתי דחוקה בזמן יצא שבמקום להשתמש בקמח תמי - קמח נטול גלוטן המחליף את הקמח הרגיל אחד לאחד - לא שמתי לב והשתמשתי בקמח "תגמיש" נטול גלוטן, שמתאים למאפה שמרים. 

לפורטל הקולינרי של פסקל
 
אבל אחרי שהעוגה הייתה מוכנה, הבנתי שהטעות הזאת עשתה את כל ההבדל. מדובר בפצצת שוקולד אחת גדולה, שביס אחד ממנה הוא הנאה צרופה. רק כדאי לזכור לחתוך אותה לריבועים בגודל בינוני, אחרת היא תתחסל במהירות שיא. 

טיפסקל
- שילבתי במתכון הזה בין תחליף סוכר לדבש, אבל אתם יכולים להשתמש בסירופ אגבה ובכמות נוזלים גדולה.
- אל תחששו מכמות נוזלים גדולה, הבצק דורש זאת.
- אם מרקם הבצק שלכם יצא קצת דחוס, רצוי להוסיף 2־3 כפות עד ¼ כוס מים או חלב. 
- העוגה תופחת מאוד, וכשהיא מתחילה להתקרר היא יורדת לגובה שולי התבנית. 
- את ציפוי הגנאש – שכמותו במתכון הזה גדולה - כדאי לצקת כשהוא פושר על פני העוגה הפושרת. אפשר לחלץ את העוגה מהתבנית ולצקת את הציפוי על כולה, במרקם אחיד וחלק. 
- אם אתם משאירים את העוגה בתבנית, יש לשחרר קלות את דופנות העוגה מדופנות התבנית או מנייר האפייה, ובכך לאפשר לציפוי לחדור ולצפות אותה היטב. 



לא לחשוש מכמות נוזלים רבה. צילום: פסקל רובין פרץ
 
עוגת שוקולד ללא גלוטן 

החומרים (לתבנית מלבנית 27X35 ס"מ):
200 גרם חמאה רכה (אפשר שמן קוקוס מוקשה)
1 כוס תחליף סוכר (“כמו סוכר" ועוד)
½ כוס דבש
1 כפית תמצית וניל משובחת 
4 ביצים בגודל L
2 כוסות קמח נטול גלוטן "תגמיש" 
1 כוס אבקת קקאו
1 שקית אבקת אפייה
1 כף ליקר או ברנדי 
1 מכל (250 מ"ל) שמנת לבישול או יוגורט
1 כוס חלב, ועוד ¼ כוס - בהתאם למרקם הבצק
לציפוי:
1 מכל שמנת מתוקה 
250 גרם שוקולד מריר ללא סוכר
אופן ההכנה: 
1. מערבלים את החמאה במערבל חשמלי במהירות גבוהה. מוסיפים בהדרגה את תחליף הסוכר, הדבש ותמצית הווניל. מערבלים במשך שתיים־שלוש דקות ומוסיפים בהדרגה את הביצים. מקציפים לתערובת קלילה וחלקה.
 
2. מנמיכים את מהירות המערבל ומוסיפים בהדרגה ולסירוגין את הקמח, אבקת האפייה, אבקת הקקאו, השמנת או היוגורט והחלב ואת הליקר או הברנדי. ממשיכים לערבל עד לקבלת עיסה. מעבירים אל תבנית משומנת או מרופדת בנייר אפייה ומשטחים.
 
3. אופים בתנור שחומם מראש לחום בינוני (170־180 מעלות) כ־45־50 דקות, או עד שקיסם הננעץ במרכז העוגה יוצא נקי ויבש. מניחים להצטנן קלות על רשת ברזל. 
 
4. להכנת הציפוי: ממיסים בסיר על להבה נמוכה את השמנת והשוקולד, ומערבבים עד לקבלת בלילה אחידה. 
5. מוזגים על העוגה הפושרת.