מי שיחפש את מסעדת "על המים" בווייז יגיע למקום חשוך למדי ונטול ריחות המרמזים על הימצאותו של מקום קולינרי בסביבה. "סליחה, אתם יודעים איפה המסעדה?", אנחנו מפריעים לעוברים ולשבים, תושבי הרצליה פיתוח, באמצע ג'וגינג לילי. חלקם אדישים, חלקם לא יודעים, ואחת שולחת אותנו דרומה, הרחק־הרחק מעבר לים. 



מתברר שלא ניתן להגיע למסעדה ברכב. אם כבר גלגלים, אז באופניים. "על המים" יושבת, כשמה כן היא, ממש על חוף הים, מרחק של כ־20 מטרים ממנו, וההגעה אליה מצריכה הליכה ברגל של מאות מטרים. הליכה נעימה, עם בריזה נעימה שהולמת בפנים, אין צורך להתבכיין. שווה להשקיע ולהרחיק לכת ברגל, מפני שבסופה של ההליכה תמצאו מקום נעים ומרווח, שלאורך השביל הצמוד לו מתהלכים זוגות רומנטיקנים (שנראים בדייט מספר שלוש שלהם, חמודים). אפשר להיות קול ולשבת בחוץ, ואפשר לשבת בפנים – עבור אלה שתמיד מתלוננים שקר להם. אפרופו קולים: המסעדה מציעה כעת דיל לא רגיל לצעירים בני 18־32: 50% הנחה על מגוון מנות ואלכוהול בשעות הערב. לא בטוח שתושבי הרצליה פיתוח זקוקים להנחות, אבל היי, לנו התל אביבים זה נשמע משתלם מאוד. חבל רק שעברנו את הגיל.
 
ויש גם תפריט, וכולו מבטיח נצורות. חלק מהמנות מקיימות, אחרות מאכזבות. מנה מבטיחה מהתפריט היא כבד אווז בקראסט פיצוחים עם קרם פופקורן ונגיעות בזיליקום (85 שקלים). אומנם יקר למנה ראשונה, אבל מתי לאחרונה טעמתם כבד אווז עילי עם פופקורן המוני? מתברר שאת התוספת הלא שגרתית יוצרים בצורה מהפכנית: מכינים את הפופקורן כרגיל, משרים אותו בחלב, ומהחלב שספג את טעמי הפופקורן מכינים קרם. התוצאה עדינה ומתקתקה, אפילו
טעימה, אבל לו לא היו אומרים לנו שמדובר בפופקורן, אין סיכוי שהיינו מזהים את טעמו.


פואה גרה טמארי (85 שקלים) מגיע בפרזנטציה שלא ניתן להתעלם ממנה: במקום צלחת מוגש דגם סירה מוקטנת מעץ,  בתוכה שלושה כדורי אורז היושבים על פרוסת מלפפון עבה. על כל אחד מהם נתח דג ועליו כבד אווז צרוב וביצי דגים, וכן אחת האופציות הבאות – טונה, סלמון ושרימפס. מבולבלים? גם אנחנו. מילא הפרזנטציה הילדותית, אבל מדוע להעמיס כל כך הרבה טעמים בבת אחת? התוצאה היא חיבור שעובד רק לפרקים, תלוי באיכות הוואסאבי.
אם אתם מחובבי פירות הים, אל תחמיצו את קדרת פירות ים (142 שקלים). זוהי ככל הנראה מנת פירות הים הגדולה ביותר שתקבלו בישראל. עושר של שרימפס, קלמארי ומולים בחמאת סויה ויוז'ו וברוטב עגבניות עשיר ופטריות טריות, המוסיפים טעם פיקנטי. לא רק שמנה כזו הייתה יכולה בקלות להיחשב זוגית, אלא גם הטעמים מוקפדים ומתובלים במדויק, והיא מנה מומלצת לכל אורח. לעומתה, מנת פילה הסלמון המקורמל (128 שקלים) היא המנה המשעממת במזרח התיכון. גם הפפרדלה ברוטב סויה, יוז'ו וסילאן לא מצילים אותה משיממונה. להפך – חמיצותה המוגזמת יחד עם מתיקות הקרמל הופכות אותה למנה של דיסוננס שאפשר לדלג מעליה.
 
נעים ב"על המים", ויש מנות מצוינות לצד כאלה הזקוקות לריענון. יחד עם אלכוהול (ואולי בעתיד ייתנו הנחה גם לבני 40 פלוס) – נדמה לנו שזו יכולה להיות פתיחה מצוינת לבילויי הקיץ הקרבים. 
"על המים", חוף השרון 4, הרצליה, 09-9511812

כפית קטנה של פלא

ל"גברת פלפלת" יש קהל לקוחות נאמן הולך ומתרחב, ולא בכדי: האוכל טרי וטעים, הבעלים מקסימים והנדיבות מעוררת השראה יש מקומות שכשמגיעים אליהם – גם כשאתם בשיא הלחץ והשגעת – אתם מבינים שהגעתם למקום רגוע ונעים. זו התחושה ב"גברת פלפלת". העיניים הטובות והחיוך שתזכו לראות מיד עם הגעתכם הם אמיתיים לגמרי.

ממולאים ב"גברת פלפלת". צילום: יח"צ
ממולאים ב"גברת פלפלת". צילום: יח"צ

 
אבל לא תמיד זה היה כך. כמה שנים בקפיטריה של אוניברסיטת אריאל הספיקו לה: הלחץ, הכמויות האדירות והטיפול האינסופי בבישולים, בניקיונות ובמתן פתרונות לכל סטודנט גרמו לגילה אבידן לפרוש בשיא ולהקים מקום קטן, אינטימי וקסום למדי שנקרא "גברת פלפלת", שם שמתאים לה כמו כפפה לסיר. 
יחד עם בן זוגה (שמתפקד כמלצר, כשוטף כלים וכפרטנר מצוין לפטפוטים בעלמא), הם מצליחים לבשל מנות מענגות, תוך כדי חיוכים. כן, נדמה שהם מבסוטים מהחיים. ויש להם סיבה טובה: קהל הלקוחות שלהם נאמן ומתרחב מיום ליום. הם אוהבים את הרוגע, את השקט ואת האוכל הטרי.

המנות כאן ביתיות ומוכנות – ללא קלישאה – בהרבה אהבה. אין תפריט קבוע, יש מנות לפי זמינות חומרי הגלם ולפי החשק של גברת פלפלת. ומי שלא נאה לו – יום טוב לו. ניתן להציץ בסירים ולבחור את המנות המגרות אתכם יותר מכל, ויש, כאמור, הרבה מה לראות: ממולאים, תבשילים, ירקות ובשרים. לעתים אבידן "מכתיבה" מה לאכול: "אתם חייבים לטעום מזה!", היא פוסקת ומצביעה על הבמיה, "על חשבוני". והיא צודקת. הבמיה באמת מופלאה. 

בכלל, הנדיבות ב"גברת פלפלת" מעוררת השראה. צלוחיות של סלטים ומנות ראשונות מוגשות בכל ארוחה, על חשבון הבית, ולחמים וטחינה וסלט כזה וסלט אחר – כולם טריים, בעלי צבעים עזים ומתובלים היטב. "אני אישה קטנה מאוד ושמי פלפלת" לא רלוונטי: גברת אבידן היא אישה גדולה מהחיים. 

"גברת פלפלת", לסקוב 6, תל אביב, 03-6777560