"גוטן מורגן" - בקרוב גם הגרמנים יחלו לשמוע איחולי בוקר טוב בשעות הלילה, כחלק מהגימיק שמלווה את רשת מסעדות "בנדיקט" בישראל, לרגל פתיחת הסניף הראשון מחוץ לישראל. בעוד אייל שני כובש את וינה, אין סיבה שבאותו הזמן הביצים של "בנדיקט" לא יכבשו את ברלין (ואחר כך את מנהטן). קונספט ארוחת הבוקר המוגשת 24 שעות ביממה הוא גאוני, ומי שהגה אותו ראוי לקבל את פרס ישראל בחשיבה קולינרית נועזת.



לפני ברלין, ל"בנדיקט" יש סניף במתחם שרונה בתל אביב. אבל איפה הוא מתחבא, לעזאזל? אנחנו הולכים בתוככי המתחם ימינה ושמאלה עד הסוף, תרים אחרי שלט – ואין. שואלים פה, שואלים שם – גורנישט. מישהו מתלבט אם הוא ראה משהו בחוץ. יוצאים החוצה, נתקלים בבית קפה אחד, בבית קפה אחר – והופה, נמצאה האבדה. ללא שלט מאיר עיניים, ללא הכוונה, במקום חשוך, פינתי ונסתר למדי. מקווים שבברלין הלוקיישן מרכזי יותר.



צהריים, ודי רגוע פה. זה אולי לא משתלם כלכלית לבעלי הבית, אבל אותנו זה משמח. זכינו בשקט, בשלווה ובמלצרית בשם הגר, שמתבררת לא רק כמקצועית, אלא גם כחביבה ואכפתית. בכלל, השירות ב"בנדיקט" יוצא דופן בחביבותו ובמקצועיותו. קוקטייל לא טעים על בסיס מימוזה ואננס מוחזר ללא פרצוף נזעם או מבואס מצד הצוות, ובמקומו מגיעה המלצרית עם פרצוף מחויך ובידה קוקטייל על בסיס ליצ'י, מעודן וקריר, ש"אין סיכוי שלא תאהבו", ואז גם מוסיפה "אם גם זה לא טעים – אל תהססו להחליף שוב". זה היה טעים. לא החלפנו.



למנה ראשונה מוזמן פלפל קלוי ממולא בגבינת עזים במחיר מפתיע (19 שקלים בלבד). בתוך צלחת גדולה מגיע פלפל קטן מדי (כלל בהגשה: מנות קטנות יש להגיש בצלחות קטנות. אם כבר בחרתם בצלחת גדולה, לפחות קשטו אותה באלמנטים אכילים נוספים). חביב, ובוודאי שמשתלם מבחינת מחיר, אבל יש תחושה של פלפל תעשייתי שאפשר היה לקנות גם בסופר.



למנות העיקריות בצהריים הזמנו מנות בשריות. סטייק אנד אגז בסגנון פילי (76 שקל), שהיא מנה מענגת במיוחד: בתוף ג'בטה רכה מצאנו נתחי שייטל עסיסיים צרובים עם גבינת גאודה, ביצת עין שוכבת מעל ומתפוצצת לתוך סנדוויץ' מגרה. המראה יפה לעין וטעים לחך, ובהחלט יכול להיחשב כארוחת צהריים עסיסית. הצ'יפס שמגיע ליד הוא מה שאנחנו מכנים צ'יפס מקדונלד'ס – דקיק ומטוגן היטב, לחובבי הז'אנר.



המנה האחרת יקרה יותר וחלשה יותר: סטייק אנד אגז (98 שקל), שכוללים 200 גרם אנטרקוט, עשוי וול דאן, עם ביצי עין בצד. ובכן, אפשר לסכם שבשרים הם כנראה לא ההתמחות ב"בנדיקט", ואותם רצוי לאכול ב"מרינדו" הסמוכה. כאן, הבו לנו ביצים.



קינחנו בפרנץ' טוסט מצוין (39 שקלים), לארוחה עתירת קלוריות אבל טעימה מאוד, מענגת ונעימה. אז איך אומרים בגרמנית "נחזור שוב"? 



"בנדיקט", קלמן מגן 3 (שרונה מרקט), תל אביב, 03-6868657 



השקד לא פורח 


"נוסדה ב־1964" הוא תואר מכובד למסעדה. ללא קשר למנות המוגשות בה, המספר העתיק הזה בלבד מביא לה הערכה; על ההתמדה, על המסורת, על היכולת להתפרנס כל כך הרבה שנים - מותג. כזו היא "שקד", שהוקמה על ידי ניצולי השואה אסתר ואברהם שולביץ, ובמשך השנים הפכה למקום מפגש של פוליטיקאים בכירים והמוני בית ישראל (רובם יוצאי מזרח אירופה) בזכות האווירה המשפחתית, החמימות והדגה הטובה. גם כאן, במדור זה, הוכרזה "שקד" לפני כארבע שנים לאחת ממסעדות הדגים הטובות בתל אביב.



בימים האחרונים עברה המסעדה למשכנה החדש, שני מטרים ממיקומה הנוסטלגי. בכניסה יושבת אסתר, חביבה כהרגלה, והבן חיים טרוד בין המטבח לסועדים. המסעדה ארוכה ומאירת עיניים, נעימה ומשמיעה מוזיקת גלגלצ חביבה, ועדיין, למרות היותה חדשה, היא לא מגונדרת ולא מנקרת עיניים. צנועה ופשוטה, ושומרת על האווירה המוכרת.



התנחמנו במנות הפתיחה המסורתיות. מסעדת שקד. צילום: אנטולי מיכאלו
התנחמנו במנות הפתיחה המסורתיות. מסעדת שקד. צילום: אנטולי מיכאלו



אלא שכגודל הציפיות: המנות, לפחות אלו שטעמנו מהן באותו היום, היו חלשות ותפלות, והרסו את המסיבה. קציצות הלוקוס המטוגנות עם רוטב היוגורט (49 שקלים) הן מנה ראשונה חדשה ומסקרנת, אך מה שנשמע עסיסי על גבי תפריט מקבל בסופו של דבר טעם אנמי למדי - בקושי מרגישים את הדג, והיוגורט לא מרים את המנה לשום מקום. הלוקוס מאכזב גם כמנה עיקרית (139 שקלים) - קוביות הדג, כך הובטח בתפריט, משוחות בחמאה ובשמן זית. בפועל, גם מנה אקזוטית זו מתבררת כתפלה ומאכזבת. מיקס פירות הים (99 שקלים) הוא המנה הקטנה ביותר שגילינו במסעותינו האחרונים במסעדות דגים - מחבת קטנה, שרימפסים קטנים ורוטב עגבניות-שמנת שהלך לאיבוד בלי טעם מוביל ודומיננטי.



התנחמנו במנות הפתיחה המסורתיות, התענגנו במיוחד על הכבד הקצוץ, והשתדלנו ליהנות מהחלקים האופטימיים בארוחה. על הקינוחים אין מה להרחיב, וטוב יעשו בעלי הבית לו ירעננו קצת את המתכונים, ידאגו לתיבול עז יותר, אולי יחשבו על טוויסטים מסעירים. ואולי סתם נפלנו על יום לא טוב של השף. נבוא לבקר בשנית. 



החשמונאים 99, תל אביב, 03-5610546

חדשות האוכל


שיהיה במזל
אף אחד לא קיבל מאבי ביטון המוכשר תשובה מה הוא חש כששמע ש"אדורה", המסעדה שהייתה מזוהה איתו, נסגרה חודשים ספורים אחר לכתו, אבל בהחלט יש לו מה לומר על הצטרפותו המפתיעה לקייטרינג העילי "מזל טלה": "אני בטוח כי יחד נוכל להציע לקהל הלקוחות את חוויית האירוח שאני יודע לתת כפי שעשיתי שנים במסעדות שלי. ניתנה לי ההזדמנות להוביל את הקייטרינג הטוב בישראל". מחכים לתוצאות.



שי מתוק
אם כבר שוקולד, בבקשה שיהיה איכותי. אז הנה מתנה איכותית שתשמחו לקבל לפסח: רשת הפרלינים והשוקולדים Daskalide’s ("דסקליד'ס") מציעה לקראת החג מגוון מארזי חג מודולאריים ומהודרים, בשלל גוונים, טעמים וריחות.


החל מ־90 שקלים (למארז עד 20 פרלינים).

שתו עוד יין
עמותת זמן גליל מערבי עורכת זו השנה הרביעית ברציפות את יריד היין "זמן יין" בהשתתפות ארבעה יקבי בוטיק גליליים: יקב יפתחאל, יקב שטרן, יקב כישור ויקב לטם האורגני.


שבת (9.4), חורשת האקליפטוסים מול הכרמים, בצמוד למרכז המבקרים של יקב יפתחאל באלון הגליל (ליד צומת המוביל).

שלי ורוד