אין צורך להציג לקהל הישראלי את וודקה ואן גוך, וודקת הטעמים שנכנסה לישראל בסערה לפני כעשור, עם טעמים כמו הדאבל אספרסו והאסאי, שנמזגו בצ'ייסרים במסיבות וכבשו את הבליינים.



הוודקה מיוצרת במזקקות המלכותיות Dirkzwager שבטילבורג, הולנד, המחזיקות במסורת של ייצור אלכוהול משנת 1882. שם מקפידים על כל תהליכי הייצור, כאשר מרכיבי הוודקה נבחרים תוך שימוש בחומרים טבעיים וללא שימוש בתמציות או בחומרי צבע. מלבד הוודקה, במזקקות מייצרים מוצרים הולנדיים טיפוסיים, כמו ג'ין הולנדי וליקרים.
 
"אנחנו מייצרים וודקה במגוון רחב של טעמים וצבעים", מספר טים ווס, המזקק הראשי של מזקקת וודקה ואן גוך. "החיפוש אחר הטעמים הוא ארוך ומייגע. לקח לנו שנתיים למצוא את פולי הקפה המתאימים ליצירת הטעם של וודקת הדאבל אספרסו. אפילו הקולגות שלי למקצוע לא מאמינים שהשקענו כל כך הרבה זמן. את וודקת האפרסק, שהושקה השנה בישראל, התחלתי לייצר מעץ האפרסקים שגדל אצלי בגינה. עשיתי ניסיונות בבית, ולאט־לאט פיתחתי את הטעמים".


מזקקת "'אן גוך" בהולנד. צילום: יח"צ
מזקקת "'אן גוך" בהולנד. צילום: יח"צ


איך התחיל הרעיון לייצר וודקה בטעמים? 
"הרעיון נולד בשעה ששוחחתי עם היבואן האמריקאי שלנו, שסיפר לי שהרבה מהוודקות בארצות הברית משמשות להכנת משקאות מרטיני, המילה האמריקאית לקוקטייל. העובדה שלהכנת מרטיני משתמשים במקורות אלכוהול שונים מקשה על יצירת משקה מאוזן באופן מושלם. לדוגמה, כשאתה מערבב וודקה באיכות מעולה עם הליקר Grand Marnier, אתה מוהל את שניהם יחד. מעבר לכך, מדובר בשני מקורות שונים: וודקה היא על בסיס אלכוהול דגנים, ואילו Grand Marnier הוא על בסיס קוניאק. הוודקות בטעמים שלנו עשויות מאלכוהול דגנים, כך שהן משתלבות היטב עם וודקה 'נקייה'. כאשר התחלנו בהשקת המוצר, זה אכן היה מאתגר, משום שלא הבינו מה זה 'וודקה בטעמים', אך החך הישראלי זיהה את הייחודיות. המחיר, הגבוה יחסית, נגזר מכך שטעמי הוודקה מגיעים מרכיבים טבעיים".
 
"כמזקק ראשי, אני אחראי על הקשר שבין המזקקה לבעלי המותג האמריקאים", מוסיף ווס. "כמו כן, אני אחראי על יצירת טעמים חדשים לוודקה, מפקח על תהליכי הייצור, הבקבוק והשילוח". 

מזקקת "'אן גוך" בהולנד. צילום: יח"צ
מזקקת "'אן גוך" בהולנד. צילום: יח"צ


ממתי אתה בעסקי האלכוהול?
"אני עובד במזקקה מאז שנת 2001. נולדתי למשפחה בעלת מסורת בתחום הזיקוק. בצעירותי עבדתי בצמוד לאבי וסבי במזקקה שנוהלה על ידי המשפחה. תפקידי הראשון כלל גרירת צינורות ומילוי מכלים".

אתה מוקף אלכוהול כל היום. מה אדם כמוך שותה?
"באופן אישי, אני מעדיף לשתות רק את המוצרים שאני מייצר, ואני שותה כוסית וודקה שלוש־ארבע פעמים בשבוע. אני אוהב את כל הטעמים שאני מייצר, והאהוב עלי הוא תמיד הטעם האחרון שייצרתי".