מרחוק זה נראה מקום קסום למדי. וזו, פחות או יותר, כמעט המחמאה היחידה שאפשר לומר על “תפוז בטבע", השוכנת בלב חורשת האקליפטוסים בפארק הרצליה. כמה פוטנציאל יש במקום הזה: שקט, סביב רק עצים, שמשיות לבנות, ריהוט עץ. אפילו נדמה שהילדים פה מתנהגים יפה. רק כשמתקרבים, מבינים את עומק הנפילה האסתטית, הקולינרית והמקצועית.



מתברר שהשמשיות הלבנות הניבטות מרחוק מפספסות הרבה מהשמש, ואי אפשר לשבת בלי לחטוף מכת שמש בכתף או בגב. בפנים המצב גרוע יותר: המזגן לא עובד, או שיש - אבל תרומתו משתווה לתרומת האו"ם לטובת הפסקת הלחימה בסוריה. הרבה רוח וללא כל תועלת. חלק מהשולחנות הלבנים מתנדנדים משל היו שולחנות פיקניק ניידים, ומלבדם אין שום צמחייה, תאורה או תמונות.
 
אנחנו מגיעים לכניסה ונעמדים, מחכים ליחס. מלצריות חולפות על פנינו, על פניהן מראה מפוחד כאילו כולן פה ביומן הראשון לעבודה. אף אחת מהן לא טורחת לקבל את פנינו או להציע לנו שולחן. נכנסנו פנימה בחוצפה - קצת שלנו, קצת שלהן. בפנים השולחנות מטונפים. לוקח פה המון זמן לנקות שולחן לאחר שאחד הלקוחות עוזב. השולחן היחיד שהיה נקי ובו התיישבנו נותר דביק. באחד המזלגות היה דבוק אוכל שלא ירד במדיח. ביקור בשירותים מגלה טינופת: אין סבון, יש גוויות של יתושים מרוחות על הקירות. בית הקפה קרוי “בטבע", אבל התחושה היא שמדובר בשירותי שדה.
 

התפריט כאן מגוון למדי. ארוחות בוקר, סלטים, כריכים, עיקריות, פסטות, מנות ילדים. אידיליה. שמא האוכל יחפה על המסביב? כמה שאנחנו נאיבים.

את השניצלונים לילדים לא מכינים במקום. גילינו את זה כיוון שביקשנו מהמלצר לוותר על השומשום הכתוב בתפריט (הילדים לא אוהבים, לכו תתווכחו) ונענינו ב"אי אפשר, הם מוכנים". האם הם מוגשים מחוממים במיקרו? פחדנו לשאול. הסתפקנו בשניצל למבוגרים, שהגיע עסיסי ועבה למדי (65 שקל). הנה, עוד מחמאה. הסלמון המעושן (14 שקל), כתוספת לארוחת הבוקר שעוד נרחיב עליה, הגיע בצורה מבישה. ארבע פרוסות, שוליהן כהות ומדאיגות, פזורות בצורה לא אסתטית על הצלחת. 
 
ארוחת הבוקר הגלילית מוגשת במחיר שערורייתי של 67 שקל, ואילו הבוקר האיטלקי מאמיר כבר ל־69 שקל. האומלטים הגיעו עבים ועסיסיים, והתענגנו עליהם. אומנם ללא ארבעה סוגי בצלים כפי שמובטח בתפריט (זיהינו רק אחד), ועדיין טובים ומפנקים. חבל רק שיחד איתם מוגשים חמישה מטבלים (חמישה נחשב ל"מבחר", כפי שמובטח בתפריט?) פשוטים ומעליבים, בצלוחיות שהמילה “ביס" גדולה עליהן. טחינה, פטה, טונה, גבינת שמנת וממרח חצילים. בתפריט הובטחה קונפיטורה ביתית, אבל באמת שכבר הרגשנו שאנחנו סתם ממורמרים שממרמרים גם את המלצרים. ויתרנו. לחמי הבית הגיעו אומנם בסלסילה כמובטח, אבל “לחמי הבית" התבררו כלחם אחד בלבד, שמגיע עם חמאה קפואה ובלתי ניתנת למריחה.

בשלב כלשהו הילדים איבדו את הסבלנות בטענה שחם מדי. באמת היה חם. זה היה הסימן לקום וללכת. הבנו שפה אין טעם לחכות לקיסמים ולמטליות לחות, ואכן, הם מעולם לא הגיעו לשולחן. את החוויה אפשר לסכם כפי שצוטטה לאורה ריבלין ב"קרובים קרובים": אין מילים. פשוט, אין מילים. 
"תפוז בטבע", פארק הרצליה שלב ב', 09-9744050 



טעם של פעם



“206 דגים" היא מקום של פעם. נדמה שלו היו מתקיימות בה בחירות, מפלגת הגמלאים הייתה זוכה בראשות הממשלה. אופייה הוא בהתאם: לא מושמעת בה מוזיקה, היא כהה ואפלולית, והחלונות בה מכוסים בווילונות שחורים שאותם לא ניתן לפתוח. הריהוט שחור, וכך גם מדי המלצרים. הכל שחור, אבל בניגוד לשואו־רום, אין בה תחושה סקסית, אלא של מסעדה שמתרכזת, ככל הנראה, באוכל ולא ב"מסביב".
 
מתמקדים באוכל. צילום: אפיק גבאי
מתמקדים באוכל. צילום: אפיק גבאי

 
אין כאן מאזטים לפתיחה, פה הכל אריסטוקרטי. כזאת היא המנה החדשה, קרואסון חמאה וכבד אווז, במחיר שמקפיץ את ממוצע מחירי המנות הראשונות - 78 שקל. זאת לא הפעם הראשונה שאנחנו אוכלים כבד בקרואסון, אבל זאת הפעם הראשונה שהיא מתוקה כל כך, בזכות אנדיב צלוי ורוטב מייפל. המתיקות, יחד עם הכבד ופריכות הקרואסון, הופכת כל ביס לרך ומענג. גם עלה הפסטה (65 שקל) היא מנה ראשונה חדשה ויקרה: על גבי משטח פסטה טרייה מונחות פטריות בר, ומעליהן ביצה עלומה שנשפכת על התכולה מטה. לא הרגשנו קוניאק במנה כפי שנכתב בתפריט, אבל גם בלעדיה מדובר במנה סטייל “פרונטו", במובן החיובי של ההשוואה.
 
הדגים הטריים הם גולת הכותרת, הן מבחינת מיתוג, הן מבחינת הטעם והן מבחינת המחיר. פילה מוסר קראנץ' (149 שקל) כל כך טרי, שאפשר עדיין לראות את סימני הרשת עליו, מוגש בתוספת כמות נדיבה של ירקות מוקפצים ביין לבן. גם הלברק הצרוב (129 שקלים) הגיע כשהוא עשוי במדויק, מומלח בעדינות, ותחתיו ניוקי בחמאת מרווה שמנה ומתמוססת, שמעניק תחושה של עונג שבת.
 
אז אומנם אנחנו עוד רחוקים מגיל הפנסיה, והכסף לא זורם בארנקנו, אבל “206 דגים" בהחלט עונה גם על הצרכים שלנו, ונגיע להתארח בה שוב. 
 
 
“206 דגים", משה סנה 54, תל אביב,  03-6483030