עוד רגע והחופשה הגדולה מגיעה לסיומה. זו הזדמנות מצוינת להכניס את הילדים לחגיגה מתוקה אחרונה ולהכין יחד איתם עוגיות מעוצבות ומיוחדות. בחרו לכם אחר צהריים פנוי לסדנה משותפת של הורים וילדים, שאליה תוכלו להזמין כמובן חברים ומכרים. אני למשל הזמנתי אל ביתי את ורד מנשה פרידמן, בעלת הסטודיו "ורד - עוגיות בוטיק מעוצבות" (vered-cakes.com), שהיא ממש אמנית בהכנת עוגיות מעוצבות. יחד שיחקנו בבצק פריך, יצרנו צמידים, שרשרות, אריות, ארטיקים וגם מדליות לילדים שהתנהגו למופת במשך כל חופשת הקיץ.



בחרנו להשתמש בבצק פריך, מאחר שהוא קל ונוח לעבודה. הבצק מורכב בדרך כלל מקמח, נוזלים (ביצים, מים, חלב ותחליפיו) ומשומן (חמאה, מרגרינה או שמן). סוג השומן והנוזל שבהם משתמשים קובע את מרקם הבצק, מידת פריכותו ואיכותו.



מאחר שהוא גמיש ורך, ניתן להכין ממנו סוגים שונים של עוגיות, ובעיקר אפשר להתייחס אליו כאל פלסטלינה, שממנה קורצים הילדים צורות ודמויות. הבצק מקבל ומחבק לתוכו באהבה צבעי מאכל - רצוי כמובן להשתמש בצבעים טבעיים - כמו גם תערובות תבלין, קקאו, סוכריות עדשים, סוכריות מזרה, נטיפי שוקולד, טופי ותוספות כמו חמאת בוטנים, חמאת לוז ועוד.



לפורטל הקולינרי של פסקל


התאימו את התוספות לסוג העוגייה שאותה אתם רוצים ליצור, כך גם את הציפויים והזיגוגים. אם החלטתם לעצב עוגיות לצורת בעלי חיים, תוכלו לשרטט את תווי הפנים בעזרת זילוף עדין של רויאל אייסינג או פשוט לצייר בטוש אכיל.


כמעט לכל עוגייה שאותה עיצבנו תמצאו בעמודים הבאים צילומים של מספר שלבי הכנה, אשר בוודאי יעזרו לכם לקבל תוצאות טובות ותוצרים מפתיעים. אז בואו איתנו יחד ללוש בצק, לעצב דמויות, לצפות ולצבוע.



טיפסקל
רוצים לקצר את התהליך ולא להתעסק בהכנת זיגוג הסוכר? בחנויות המתמחות תמצאו אבקת רויאל אייסינג מוכנה במגוון צבעים. כל שצריך לעשות הוא רק להוסיף מים.


שימו לב: הזילוף דורש תרגול ומיומנות, לכן אל תתאכזבו אם הוא לא הצליח לכם בפעם הראשונה. כדאי לתרגל מספר פעמים את הזילוף עם הילדים, אפילו על נייר אפייה עד שתרגישו מספיק בטוחים לבצע את הציפוי בצורה חלקה ואחידה.



עוגיות בצק פריך
החומרים: (ל־40־35 עוגיות)


½3 כוסות קמח לבן רגיל מנופה


260 גרם חמאה או "מחמאה" (פרווה, טבעוני) קרה


1 כוס אבקת סוכר


1 כפית קליפת לימון מגוררת (לא הכרחי)


1 כפית שטוחה אבקת אפייה


½ כוס חד־פעמית של קצפת צמחית (פרווה, או חלבית או חלב סויה)


1 כפית תמצית וניל



אופן ההכנה:
מניחים במעבד מזון את כל החומרים, מלבד הקצפת הצמחית, ומעבדים יחד במספר פולסים.


מוסיפים את הקצפת הצמחית ותמצית הווניל, וממשיכים לעבד בכמה פולסים נוספים עד לקבלת בצק אחיד. מחלקים את הבצק לשניים.


מניחים חלק אחד של הבצק על נייר אפייה. מניחים מעליו נייר אפייה נוסף ומשטחים קלות לעובי 1 ס"מ. באותה הדרך מכינים את החלק השני. מכניסים את שני החלקים למקרר למשך שעה.


מוציאים מהמקרר ומרדדים קלות עם ניירות האפייה, למשטח חלק בעובי של ½–1 ס"מ. חורצים את הצורה הרצויה בעזרת חותכן מתאים. מסדרים את העוגיות ברווחים על תבנית תנור מרופדת בנייר אפייה ואופים בתנור שחומם מראש לחום בינוני נמוך (140 מעלות) במשך כ–12 דקות.



טיפסקל
אם בחרתם להכין את עוגיות המדליה, בטרם הכנסת העוגיות לתנור מומלץ ליצור בבצק העוגיות חור בעזרת קשית, שדרכו יהיה אפשר להשחיל את הסרט.



זיגוג סוכר / רויאל אייסינג
החומרים: (לכ־40 עוגיות בינוניות)


4 כפיות (מדידה) אבקת אלבומין (אבקת חלבון, שאותה ניתן להשיג בחנויות המתמחות)


7 כוסות אבקת סוכר מנופה


¾ כוס מים פושרים


1 כף מיץ לימון


1 כפית אבקת צבע מאכל לבן (לא חובה)



אופן ההכנה:
מניחים בקערה את אבקת האלבומין, אבקת צבע המאכל הלבן (אם משתמשים בה) ו–3 כוסות אבקת סוכר. מערבבים בעזרת כף. מוסיפים את הנוזלים ומערבבים היטב.


מוסיפים את שארית אבקת הסוכר. מערבבים טוב עד שהקרם חלק וסמיך. שומרים במקרר מכוסה בניילון (על מנת שהקרם לא יתייבש) עד לשימוש.


מעבירים את קרם הזיגוג לשקיות זילוף או לבקבוק לחיץ. מצפים את משטחי העוגיות בהתאם לגוון ולצורה שנבחרה. מצננים קלות וממשיכים בעיצוב ובציפוי העוגייה בקרם צבעוני.



כפיות שוקולד
החומרים: (ל־12 כפיות)


100 גרם שוקולד מריר (56% מוצקי קקאו)


1 כפית שמן קנולה


3 כוסות חלב


12 כפיות פלסטיק צבעוניות (להשיג בחנויות המתמחות)


סוכריות כוכב או 50 גרם בצק סוכר לבן מוכן



אופן ההכנה:
מניחים את השוקולד בקערת זכוכית וממיסים במיקרוגל במספר פולסים, כל פעם במשך 20 שניות, עד להמסה חלקה של השוקולד.


מוסיפים את השמן ומערבבים. מסדרים את הכפיות. מעבירים את השוקולד המומס לשקית זילוף קטנה מנייר אפייה. גוזרים את הקצה במספריים ומזלפים מעט שוקולד על כל כפית (לא ממלאים את הכפית עד הסוף, כדי שהשוקולד לא יזלוג ממנה). יש לתת תמיכה לכפית בעזרת מגבת מגולגלת או כל דבר אחר.


מרדדים את בצק הסוכר המוכן ובעזרת חורצן כוכבים קטן מחלצים את הכוכבים ממנו.


מניחים במרכז כל כפית שוקולד כוכב מנצנץ מוכן מבצק סוכר או סוכריית כוכב מוכנה. נותנים לשוקולד להתקשות. מגישים כוס חלב חם עם כפית או שתיים ובוחשים. הטעם כבר בפנים.



עוגיות ארטיק
החומרים: (ל־20־25 עוגיות)


בצק פריך (ראו מתכון)


ציפוי רויאל אייסינג (ראו מתכון)


צבעי מאכל טבעיים או קנויים, בהתאם לגוונים הרצויים


סוכריות צבעוניות


מקלות ארטיקים (ניתן לקנות בחנויות המתמחות)



אופן ההכנה:
מרדדים את הבצק הפריך לעובי של כסנטימטר, על מנת שיהיה אפשר לנעוץ מקל ארטיק בתחתית העוגייה. בסכין או בגלגלת חותכים לצורת חצי אליפסה.


מניחים על נייר אפייה, נועצים את מקלות הארטיקים ואופים בתנור שחומם מראש לחום בינוני נמוך (140 מעלות) במשך כ–12 דקות.


מצפים את כל העוגייה בזילוף של רויאל אייסינג, בכל צבע שתבחרו. מניחים לייבוש לפחות לחצי שעה ומזלפים בחלק העליון של העוגייה רויאל אייסינג בצבע אחר. מפזרים מעט סוכריות צבעוניות או מזרה שוקולד מיד לאחר הזילוף על מנת שהסוכריות יידבקו. מייבשים במשך מספר שעות, עדיף למשך לילה שלם.



עוגיות בצורת ארטיק. צילום: ורד מנשה פרידמן
עוגיות בצורת ארטיק. צילום: ורד מנשה פרידמן



עוגיות צמיד/שרשרת
בצורת פרח החומרים: (ל־40־35 עוגיות) 


בצק פריך (ראו מתכון)


רויאל אייסינג (ראו מתכון)


סוכריות צבעוניות



אופן ההכנה:
מרדדים את הבצק לעובי של כסנטימטר. בעזרת חותכן עוגיות בצורת פרח חורצים עוגיות. לפני האפייה מחוררים שני חורים במרכז העוגייה בעזרת קיסם (כמו החורים בכפתור). יש להרחיב מעט את החורים מכיוון שהעוגייה תופחת בעת האפייה והחורים יצטמצמו.


אופים בתנור שחומם מראש לחום בינוני־נמוך (140 מעלות) במשך כ–12 דקות ומצננים.


לפני קישוט העוגייה משחילים סרט סאטן בגוון שנבחר. ההשחלה היא מהצד האחורי של העוגייה והיציאה מהקדמי (ראו תמונה).


לקישוט: מזלפים על העוגייה עיגול רויאל אייסינג. מפזרים במרכז הפרח סוכריות צבעוניות ומצננים. בינתיים צובעים את הרויאל אייסינג בגוון נבחר (במקרה הזה צבעתי בצהוב), ומעבירים לשקית זילוף. מזלפים סביב הפרח ועלי הכותרת להדגשה ולעיצוב. מניחים לייבוש למשך הלילה.


אפשר כמובן לקשט את עוגיית הצמיד בקרמים בצבעים שונים, או בעזרת מכחול עם מעט צבע מאכל ומים.



עוגיות צמיד בצורת פרח. צילום: ורד מנשה פרידמן
עוגיות צמיד בצורת פרח. צילום: ורד מנשה פרידמן



עוגיות מדליה
החומרים: (לכ־30 עוגיות)


בצק פריך (ראו מתכון)


רויאל אייסינג (ראו מתכון)


סוכריות צבעוניות



אופן ההכנה:
מרדדים את הבצק לעובי של כסנטימטר וחורצים עיגולים. לפני האפייה, בעזרת קיסם, מחוררים חור אחד במרכז כל עיגול (יש להרחיב מעט את החור מכיוון שהעוגייה תופחת בעת האפייה). אופים בתנור שחומם מראש לחום בינוני־נמוך (140 מעלות) במשך כ–12 דקות. מצננים.


מעבירים לשקית זילוף את הרויאל אייסינג ומזלפים את הספרה 1. משטחים קלות בעזרת קיסם את הספרה ומצפים אותה בסוכריות צבעוניות. מזלפים נקודות קטנטנות או מהדקים סוכריות קטנות בהיקף העיגול. מניחים לעוגייה עם הציפוי להתייבש היטב, לפחות למשך הלילה, ומשחילים סרט.



טיפסקל
על מנת להבטיח עבודה רציפה וחלקה, קראו היטב את הוראות ההכנה ובדקו מהם החומרים שעליכם לקנות קודם לתחילת העבודה.



עוגיות אריה
החומרים: (לכ־30 עוגיות)


בצק פריך (ראו מתכון)


רויאל אייסינג (ראו מתכון)


בעי מאכל חום, צהוב, שחור ולבן



אופן ההכנה:
עוגיות האריה מורכבות משתי עוגיות: עוגייה בצורת פרח ועוגייה עגולה קטנה יותר.


בשלב הראשון מצפים את עוגיית הפרח ברויאל אייסינג בצבע חום. מחכים כעשר דקות, עד שהשכבה הראשונה של הקרם מעט מתקשה ומזלפים פסים ליצירת רעמת האריה. מניחים בצד לייבוש, רצוי לכמה שעות.


בינתיים מצפים את העוגייה העגולה ברויאל אייסינג צהוב. מניחים לייבוש ולאחר מכן מוסיפים את תווי הפנים של האריה בעזרת רויאל אייסינג: שני עיגולים ללחיים, אף ועיניים. לאחר ששתי העוגיות התייבשו, מדביקים את עוגיית הפנים מעל עוגיית הפרח. מוסיפים אוזניים בזילוף צהוב ומניחים להתייבש.