נתחיל מהסוף: אל תהיו סנובים. למרות הלוקיישן בעל השם הסחי, מתחם יכין בפתח תקווה - מסעדת "אויאמה" האסייתית הממוקמת שם לגמרי מנפצת את מיתוס הבועה התל-אביבית. נכון שרוב המסעדות הטובות ורוב השפים הטובים באמת פועלים בתל אביב, אבל לא אחת אנחנו נתקלים בניפוצי סטיגמה. "אויאמה", למשל.



זה מתחיל בעיצוב המאתגר, שבו משתלבים צבעים אפלים לצד ציורי קיר ססגוניים ענקיים, ונמשך בחוויה כיפית ומוקפדת מצד צוות המלצרים והטבחים.


בגזרת האוכל, לעומת זאת, אין עודף יצירתיות. המנות בסיסיות ברובן, כאלו שתמצאו בכל ז'ורנל. כפי שאומר בעלי המסעדה: "הפעם הוחלט לשים דגש מיוחד על מנות ששומרות על טעמים מקוריים, רעננים ונקיים”. עם זאת, המנות יוצאות מוקפדות ולא פחות חשוב - מנצנצות מטריות. הירקות בוהקים והסלמון ורוד כאילו נדוג הרגע בנהרות נורווגיה. כל כך בוהקים, עד שנדמה שאפשר לראות כוכב מנצנץ בשולי הצלחות.



סלט האצות והסלמון (35 שקלים) טרי ומבריק, אבל מעט אנמי בטעמו. כשמוצרים כמו אצות וואקמה, מלפפון, גזר, צנון וקוביות סלמון נא מקבלים מעט מדי רוטב יפני, משהו מתפקשש.



טרי אבל אנמי. סלט האצות. צילום: אלמוג דביר



בורגר 'BIG IN JAPAN' הוא שני באנים קטנים ומענגים, שבתוכם נתח המבורגר לא גדול אבל עשוי במדויק, ועליו פטריות שיטאקי כבושות (65 שקלים). מנה כל כך חמודה וכל כך לא גורמת לנו להרגיש שדחסנו 500 קלוריות מיותרות, שהיינו שמחים לאכול ממנה בכל צהריים. בכלל, מדוע הבאן, הלחמנייה המאודה העדינה, לא השתלט על השוק המסחרי בישראל - זו תעלומה. הרשת הראשונה שתמכור באנים להמונים תרוויח נתח אוכלוסייה גדול של בוגרים וילדים שמאסו בפיתה אבל לא מוכנים לוותר על המרקם הרך.



בצ'יקן סאטה (52 שקלים) לא מצאנו הפתעות: אטריות ביצים עם נתחי עוף ברוטב סאטה בוטנים, חלב קוקוס, בצל, כרוב, כוסברה ובוטנים קלויים. מנה שמוגשת לפי הספר, לטוב ולרע. טרייה וטעימה, אבל כמותה תאכלו בכל מסעדה אסייתית ראויה.



ענן שוקולד (35 שקלים), שהתגלה כמוס שוקולד, ופבלובה פירות יער (38 שקלים), שלא היו ממש אסייתיות, סיכמו לנו את הצהריים המתוק הזה באופן חיובי. אתם יכולים לנסות להחזיר את פתח תקווה לפלסטינים כבר מחר, כמו שהציעו כבר, אבל אל תוותרו כל כך מהר על "אויאמה". 



היינו שמחים לאכול אותו כל יום. בורגר 'BIG IN JAPAN'. צילום: אלמוג דביר



"אויאמה", דרך רבין 17, מתחם יכין, פתח תקווה, 03-9235368


במצב קציצה



בהתחלה חשבנו שאיזה יופי שסוף סוף יש רשת בורגרים כשרה. זאת אומרת, בינתיים קיים רק סניף אחד, אבל הכוונה היא לפתוח ארבעה סניפים נוספים של "בורגר פקטורי" בזמן הקרוב. וזו שמחה גם לדתיים וגם למשועממי אגדיר-מוזס-בי-בי-בי, שמשוועים לטעמים חדשים.



אבל בהמשך התברר לנו שמאחורי הכוונות הטובות מסתתר ביצוע שהוא, איך לומר בעדינות, חובבני על סף הרשלני. לא רק בגלל המיתוג הנמוך בצבעי צהוב מרקר ושחור שמזכיר את בית"ר (ולא מדבר לכלל האנשים); ולא רק בגלל המוזיקה האלקטרונית הזולה שמושמעת ברקע וכל כך לא רגישה למשפחות הדתיות שהתיישבו לצדנו, ולא רק בגלל הטבח הלבוש בפיג'מה, נכנס ויוצא מהמטבח בידיים חשופות ומחשידות, משועמם, ובדרך גם יוצא לקניות בסופר.



ולא רק מפני שלא שאלו אותנו לגבי דרגת העשייה של הקציצה, ולא רק מפני שחלת הבצל המגיעה עם המנה היא שבבי בצל מטוגן ללא שום קונסטרוקציה, ולא רק בגלל הצ'יפס הבלגי עלק, זה שהקשר בינו ובין אנטוורפן מזכיר את הקשר שבין פלאפל לסין, ולא רק מפני שעם ההמבורגר מוגש גזוז מביך בטעם של מיץ ילדים לא ממותק, ולא רק מפני שבסיום הארוחה אף אחד לא מגיש לכם קיסמים ומגבון לח לניקוי הידיים הדביקות, זה בעיקר מפני שההמבורגר פשוט ממש בינוני.


"בורגר פקטורי" (כשר), אבן גבירול 22, תל אביב, 03-9099129

שבבי בצל מטוגן ללא שום קונסטרוקציה. המבורגר של "בורגר פקטורי". צילום: יח"צ