לפני מספר שבועות, בשעה שנערכתי לקראת ארוחה רבת משתתפים, ביקשתי להשתמש באחד הסירים הרחבים והגדולים שאני שומרת במיוחד לאירועים אלו. תוך כדי החיפוש אחר הסיר המסוים בארונות מטבחי, מבטי קלט את המכשיר לייבוש פירות וירקות שברשותי זה שני עשורים.



האמת, לא השתמשתי בו הרבה לאורך השנים. הפעם החלטתי, בלי שום היסוס, להוציאו יחד עם הסיר הנדרש, ולנסות להכין בעזרתו חטיפים בריאים לנשנוש לאורחים. חשבתי, ולפי התגובות הנלהבות כנראה שגם צדקתי, שזהו פתרון מעניין, בריא, טעים וטבעי. כזה שיאפשר לאורחי לנשנש חטיפים בלי ייסורי מצפון עד לארוחה.



בחרתי מספר פירות שהיו זמינים במקרר. פרסתי, טבלתי במעט מיץ לימון ומשם הדרך אל מגשי מכשיר הייבוש הייתה קצרה. סידרתי את הפירות בשורות, כך שהפרוסות היו כמעט צמודות זו לזו. הנחתי את המגשים כנדרש, זה על גבי זה, וסגרתי את המכשיר. לחצתי בחדווה על כפתור ההפעלה על מנת להוציא להם את המיץ. ממש ככה! כמו שזה נשמע.



משועשעת מעצם הרעיון להגיש את החטיפים הטבעיים בארוחה קלטתי שבעוד שבועיים נחגוג את ט"ו בשבט, חגם של העצים, הצמחים, השקדייה הלבנה ושלל המטעמים עם הפירות הטריים והמיובשים. לדאבוני, בארץ כיום חוגגים עם פירות מיובשים שמיובאים מחו"ל, לכן חשבתי שיהיה נכון לייחד את המדור השבוע לפירות מיובשים תוצרת בית, ללא חומרים משמרים או תוספות.



ייבוש הוא דרך יעילה לשימור פירות כל השנה. בנוסף אפשר להכין גם לדר. כך תוכלו ליהנות מפירות מיובשים טבעיים, שמותאמים בדיוק לאורח החיים הבריא שמומלץ להקפיד עליו.



***



בביתי אני משתמשת במכשיר ישן בשם "איזי דריי", אבל כיום תוכלו למצוא שלל סוגי מכשירי ייבוש של חברות שונות ובאיכויות שונות. בעזרת המכשיר אפשר לייבש בקלות וללא מאמץ סוגי מזון שונים כמו: בשר, דגים, אגוזים, ירקות וכמובן פירות.



הדבר היחיד שעליו אני ממליצה הוא להשתמש במעט מיץ לימון, על מנת לשמור על גוון בהיר ויפה של פרוסות הפירות. למעשה זה טוב לכל פרי שנוטה להתחמצן במגע עם האוויר ולהשחיר. שיטה נוספת לייבוש פרי היא ריסוקו וייבושו. כלומר, לדר. בשיטה זו מבשלים תחילה את הפרי ומרסקים אותו היטב. מעבירים את רסק הפרי לייבוש על משטח אחיד, בטמפרטורה נמוכה.



בשיטה זו מקבלים לדר, ממתק נפלא שזכור לנו מהילדות. הלדר דל בשומן ועשיר בסיבים תזונתיים ובפחמימות, לכן הוא נחשב מזון בריא ואיכותי, כשהוא מוכן בבית. אנו מכירים בעיקר את הלדר העשוי ממשמש, אולם ניתן להכין אותו מכל פרי בשרני כמו: חבושים, תפוחי עץ, אפרסמון ועוד. אפשר כמובן לשלב מספר פירות יחד.



את הלדר, כמו גם את פרוסות הפירות, אפשר להכין גם על ידי ייבוש בתנור. במקרה זה תידרשו לזמן ולסבלנות רבה, עד לקבלת תוצאה טעימה ובריאה.



פירות מיובשים. צילום: פסקל פרץ רובין



פירות מיובשים - החומרים:


# 3 יחידות קיווי


# 2 אפרסמונים


# 3 תפוחי עץ מזנים שונים (גרני סמית, פינק ליידי, חרמון)


# 2 תפוזים


# מיץ מ־2 לימונים בינוניים



אופן ההכנה:


קולפים את הקיווי ופורסים אותו לפרוסות דקות מאוד. שוטפים היטב את האפרסמון ופורסים לפרוסות דקות, מרחיקים את החרצנים, אם ישנם. שוטפים ומקרצפים היטב את קליפת התפוזים וחותכים לפרוסות דקיקות. אפשר להשאיר את הקליפה. קולפים ומגלענים את תפוחי העץ וחותכים לפרוסות דקות. מניחים את כל הפירות בקערה, יוצקים עליהם מיץ לימון ומערבבים.


מסדרים את הפירות על מגש המייבש לפי הסדר. סוגרים את המכשיר, מכוונים לזמן הרצוי ומייבשים. אצלי זה ארך 10־12 שעות, תלוי בסוג הפרי.



פירות מיובשים. צילום: פסקל פרץ רובין



לדר תפוחים



אפשר להחליף את התפוחים בכל פרי אחר. אם אתם מייבשים בתנור, רצוי להיעזר במשטח סיליקון שיאפשר הוצאה נוחה של הלדר מהתבנית.



החומרים: (ל־2 משטחים עגולים של המייבש, או לתבנית תנור גדולה)


# 500 גרם תפוחים מקולפים ומגולענים


# 5־4 כפות מים


# קורט קינמון, זנגביל או וניל



אופן ההכנה:


חותכים את התפוחים לקוביות. מניחים בסיר רחב, מוסיפים את המים והתבלינים ומבשלים על להבה נמוכה במשך כ־30 דקות, עד שהתפוחים רכים. ממשיכים לבשל עד לאידוי הנוזלים וצמצום תערובת הפרי. מעבירים את הפרי למעבד מזון וטוחנים עד לקבלת רסק פרי במרקם אחיד וחלק.


מעבירים למגשי הייבוש במכשיר ומשטחים לשכבה אחידה וחלקה. מפעילים את מכשיר הייבוש למשך 14־12 שעות (משך הזמן משתנה בהתאם לסוג הפרי ולמכשיר הייבוש שבו אתם משתמשים).



אם אין לכם מכשיר ייבוש, אתם מוזמנים לשטח את מחית הפרי על תבנית תנור מרופדת במשטח סיליקון או בנייר אפייה עבה. מכניסים לתנור שחומם מראש לחום נמוך (90 מעלות) ואופים שלוש עד חמש שעות (משך הזמן תלוי בסוג התנור ובפרי שבחרתם).


אחרי כשעתיים בודקים את הלדר. הוא מוכן כשהוא מתנתק בקלות מנייר האפייה או ממשטח הסיליקון, יבש וגמיש דיו. מוציאים מהתנור, מכסים ומצננים.


מקלפים את הלדר מנייר האפייה או ממשטח הסיליקון. מכסים משני הצדדים בניילון נצמד ומגלגלים.



פירות מיובשים. צילום: פסקל פרץ רובין



כדורי תמרים



אפשר להכין את כדורי התמרים מראש ולהקפיא, מספר דקות לפני ההגשה יש להוציא מהמקפיא. כך תמיד יהיה לכם בבית ממתק מפנק ומיוחד.



החומרים: (לכ־40 יחידות)


# 500 גרם תמרים מגולענים ומעוכים


# 3 כפות דבש


# ½ כוס סוכר


# 2 כפות מים או מיץ מ־½ לימון


# ½ כפית זנגביל (ג'ינג'ר) טחון


# ¼ כפית ציפורן טחון


# 1 כפית קינמון טחון


# 1 כוס שומשום קלוי


# ½ כוס אגוזי מלך שלמים, קלויים



לציפוי:


# שמן


# ½־¾ כוס שומשום קלוי



אופן ההכנה:


שמים בסיר את התמרים המעוכים ומחממים על אש נמוכה. מוסיפים תוך בחישה את הדבש, הסוכר, המים, מיץ הלימון, הזנגביל, הציפורן והקינמון. מוסיפים את השומשום והאגוזים ומערבבים. ממשיכים לבשל תוך בחישה כ־5 דקות. מניחים את השומשום בצלחת. נוטלים מעט מעיסת התמרים ויוצרים כדורים קטנים בקוטר 2־3 ס"מ. מגלגלים בשומשום ושומרים במקפיא.



כדורי תמרים. צילום: פסקל פרץ רובין



בשר כבש בבצל, שזיפים ואגוזים


מנה בשרית עשירה וחגיגית, שאינה מסגירה את העובדה שהיא קלה להכנה. היא מקבלת את טעמה המתקתק מכמות הבצל הגדולה ומהפירות המיובשים, ואפשר להעשירה בפירות טריים - או אז היא הופכת למיוחדת עוד יותר. אפשר להחליף את בשר הכבש בבשר בקר או בעוף. בהגשה צוותו לה אורז או אטריות דקיקות, והתוצאה תהיה מושלמת.



החומרים: (ל־10 מנות)


# ½ כפית קינמון


# ¼ כפית ג'ינג'ר (זנגביל) טרי, מגורר


# 1 כף סוכר


# ½ כפית כורכום


# ½ כפית אגוז מוסקט מגורר


# ½ כפית מלח


# ¼ כוס שמן


# 2 ק"ג (כ־8 יחידות לפחות) בצלים


# 2 ק"ג בשר כבש (צלעות או כתף) חתוך לקוביות


# 250 גרם צימוקים


# 300 גרם שזיפים שחורים מיובשים, מגולענים (אורגניים)


# ½ כוס סוכר


# 1 כפית קינמון


# 150 גרם אגוזי מלך



תוספות אפשריות:


# 1 תפוח קלוף, מגולען ופרוס


# 1 אגס קלוף, מגולען ופרוס


# 5־4 משמשים מיובשים אורגניים



אופן ההכנה:


מערבבים בקערית את הקינמון, הג'ינג'ר, הסוכר, הכורכום, אגוז המוסקט והמלח.


קולפים את הבצלים, שוטפים היטב ופורסים לרצועות דקות.


יוצקים שמן לסיר רחב ושטוח, מסדרים בתחתית שכבה של בצל, מעל את קוביות הבשר ומעל שכבת צימוקים ושזיפים. אם בוחרים לשלב פירות טריים ו/או משמשים, מסדרים אותם סביב השזיפים והצימוקים. בוזקים מעליהם מתערובת התבלינים וחוזרים על השכבות עד גמר החומרים.


מבשלים על אש גבוהה בסיר מכוסה כ־10 דקות. מנמיכים את האש ומבשלים שעתיים וחצי עד שלוש. כ־20 דקות לפני תום הבישול בוזקים מעל סוכר, קינמון ואגוזי מלך. מנענעים קלות את הסיר כך שהנוזלים יצפו את התכולה.