כשגנרל חורף מנצח על תזמורת גדולה של ברד, סופות, רוחות, ברקים ורעמים, אנו ממעטים לצאת ונותרים ספונים בסלון, מכורבלים בשמיכה חמימה, אוחזים בכוס גדולה עם משקה חם בתוכה, שתרגיע את הסימפוניה הקרה המשתוללת בחוץ. יש המעדיפים שוקו, אחרים לוגמים תה עם נענע, קינמון וג'ינג'ר.



ואני צופה בתזמורת הזו דרך חלון המטבח, ושמחה שאינני בחוץ אלא בלב הבית, היכן שמתרחשים הדברים המעניינים באמת: התבשילים והמטעמים המתוקים לכל האהובים. המטבח רוחש האהבה הוא המקום שבו נחשפים הרגשות. שם, ורק שם במקום החמים והנעים, נפתחים ומתחברים הקשרים המשפחתיים כשהם שזורים בעשייה ברוכה, תוך שילוב טעמים וניחוחות. כל אלו יוצרים קרקע נוחה, מחבקת, אוהבת. מעין חוף מבטחים שיוצר הווי משפחתי, אפוף תבלינים ואדי יצירה. אלו תמיד יהיו רגעים של זמן איכות משפחתי, רסיסים של אושר גדול אשר נחקקים בזיכרון ילדינו לאורך כל שנות חייהם, בדיוק כמו שאנו ספגנו מבית אמנו.



לכן אני מקפידה להסביר לכל מי שמעוניין לשמוע, שבמטבח שלנו אנו לא חייבים להפליא בבישול עילי ובהכנת מתכונים מסובכים הדורשים שעות הכנה רבות וזמן ממושך במטבח. מה שכן, אנחנו שומרים בארגז הכלים שלנו מבחר מתכונים אשר יאפשרו לנו לשהות במטבח מספיק זמן על מנת להכין מאכלים ומאפים מתוקים, שימשכו את כל בני הבית למרכז העניינים.



כאלו הן העוגיות שבחרתי להציע לכם להכין השבוע. הן פשוטות להכנה, אהובות על הילדים, וניתן להכין אותן בשלל גוונים, תוספות וטעמים. פשוט תהיו יצירתיים.



זה כל כך פשוט: אחרי בחישה של מספר מצרכים ולישה קצרה, מגלגלים מעט מהבצק בכף היד או נוטלים ממנו בשתי כפיות או בכף גלידה ומסדרים על תבנית תנור מרופדת בנייר אפייה. תלוליות־תלוליות של אהבה וטעמים מפנקים. שולחים לאפייה קצרה בתנור ובחלוף כרבע שעה המטבח והבית כולו אפופים בחמימות עדינה ובריח נפלא. ואחר כך הטעם - עוגיות פריכות המנוקדות בכמות נדיבה של נטיפי שוקולד.



אני נוהגת לכנותן עוגיות "זיקית". בזכות הבצק הגמיש שלהן אפשר לשנות אותן בן רגע: מספיק להוסיף מרכיב אחד או להחליף מרכיב והן כבר משנות את גונן, מרקמן, צורתן וטעמן. אפשר, למשל, לשלב נטיפי שוקולד לבן, אגוזים קצוצים, פירות מיובשים קצוצים, סוכריות שוקולד או סוכריות עדשים צבעוניות. אפשר להחליף חצי מכמות הקמח באבקת קקאו, שומשום וקוקוס. אפשר להפוך אותן לבריאות יותר עם קמח מלא וקמח כוסמין, ולהחליף את החמאה בשמן. וגם אפשר להפוך אותן לעוגיות טבעוניות.



חשוב להקפיד על הרווחים בתבנית האפייה. העוגיות מתפשטות ומשתטחות בתבנית, והן צריכות מקום אחרת הן מתחברות זו לזו. זמן האפייה ישפיע על מרקם העוגיות: למרקם רך ונימוח אפו אותן במשך 12־14 דקות, תלוי בעוצמת החום בתנור שלכם. לקבלת עוגיות במרקם פריך וקריספי יש לאפות את העוגיות חמש דקות נוספות. דבר נוסף, בחרתי להכין מעין עוגת־עוגייה מנומשת בשוקולד צ'יפס, שיהיה ממש מעניין ומפתיע להגיש למרכז השולחן. אחרי הכל, אתם מכירים ילד או בוגר שיסרב לעוגיית שוקולד צ'יפס?



עוגיות שוקולד צ'יפס טבעוניות


החומרים:



# 2 כוסות (260 גרם) קמח כוסמין מלא מנופה


# 2 כפות אבקת קקאו


# 1 כפית אבקת אפייה


# ½ כפית אבקת סודה לשתייה


# ¼ כפית מלח


# ½ כוס (100 גרם) נטיפי שוקולד צ'יפס


# ½ כוס חמוציות ללא סוכר


# ¼ כוס גוג'י ברי


# ½ כוס (100 גרם) סוכר לבן או "גולדן"


# ½ כוס (100 גרם) סוכר חום כהה


# ½ כוס שמן


# 2 כפות שטוחות שמן קוקוס


# ¼ כוס מים או מיץ


# 1 כף תמצית וניל



אופן ההכנה:



בקערה בינונית מערבבים את קמח הכוסמין, הקקאו, אבקת האפייה, הסודה לשתייה והמלח. מוסיפים את נטיפי השוקולד צ'יפס, החמוציות והגוג'י ברי ומערבבים. בקערה גדולה מניחים את הסוכרים עם השמן, שמן הקוקוס, המים והווניל. טורפים היטב במטרפה ידנית במשך כשתי דקות, עד שהתערובת אחידה.


מוסיפים את תערובת הקמח אל הקערה עם הנוזלים ומערבבים בעזרת כף עץ או מרית, עד שמתקבלת תערובת אחידה. מכסים בניילון נצמד ושומרים במקרר כשלוש־ארבע שעות (אפשר להכין את התערובת יום קודם ולשמור במקרר עד לאפייה).


מרפדים תבנית תנור בנייר אפייה, מוציאים את הבצק מהמקרר ויוצרים כדורים בקוטר 8 ס"מ (מקבלים כ־30 עוגיות) או בקוטר 5 ס"מ (כ־50 עוגיות). מסדרים את כדורי הבצק בתבנית ומכניסים למקפיא למשך 10־15 דקות. אופים בתנור שחומם מראש לחום של 180 מעלות, במשך 14־12 דקות עד לקבלת עוגיות רכות. אם רוצים לקבל עוגיות פריכות, אפשר להמשיך לאפות עוד 4־5 דקות. מוציאים ומניחים על רשת צינון עד להגשה.



עוגיית שוקולד צ'יפס במחבת


מדובר בעוגייה אחת, עשירה בשוקולד ובטעם, שמוגשת למרכז השולחן. מאחר שהיא רכה מאוד, הסועדים מוזמנים להעביר אותה לצלחת האישית בעזרת כף. אפשר לבזוק עליה אבקת סוכר או להניח בצדה מספר כדורי גלידה בטעם וניל.



החומרים: (למחבת בקוטר 24־22 ס"מ)



# 125 גרם חמאה (או "מחמאה"), בטמפרטורת החדר, חתוכה לקוביות


# ½ כוס (100 גרם) סוכר חום או דמררה


# ¼ כוס (50 גרם) סוכר לבן או דבש


# 1 ביצה


# ¼1 כוסות קמח מנופה


# ½ כפית סודה לשתייה


# ⅓ כפית מלח


# 1 כפית תמצית וניל


# 1 כפית ליקר שוקולד


# ⅓ כוס שוקולד נוטלה


# ½ כוס שוקולד צ'יפס



לעיטור:


# 2 כפות שוקולד צ'יפס


# אבקת סוכר


# גלידת וניל (לא חובה)



אופן ההכנה:



מחממים תנור לחום בינוני (170־180 מעלות).


מניחים בקערת מערבל חשמלי את החמאה או ה"מחמאה". מוסיפים את הסוכר החום והסוכר הלבן, ומערבלים בוו גיטרה. מוסיפים את הביצה ומערבלים עד לקבלת קרם אחיד.


מנמיכים את מהירות המערבל. מוסיפים בהדרגה, תוך כדי ערבול ועד לאיחוד החומרים את הקמח המנופה, הסודה לשתייה, המלח, תמצית הווניל וליקר השוקולד. מוסיפים שוקולד נוטלה ושוקולד צ'יפס ומבליעים אותם היטב בעיסת הבצק.


משמנים קלות את המחבת ומעבירים את עיסת הבצק לתוכה. משטחים ומעטרים בנטיפי השוקולד.


מכניסים לתנור ואופים במשך 15־20 דקות. מוציאים את העוגה כשהיא יציבה מבחוץ אבל עדיין רכה בפנים. מניחים על רשת לצינון קל ומגישים אותה פושרת. אפשר לבזוק מעל אבקת סוכר או להגיש עם גלידת וניל.



עוגיות שוקולד צ'יפס עם סוכריות עדשים. צילום: פסקל פרץ רובין



עוגיות שוקולד צ'יפס עם סוכריות עדשים


החומרים: (ל־30־25 עוגיות בקוטר 8 ס"מ, או 50 עוגיות בקוטר 5 ס"מ)



# 125 גרם חמאה ("מחמאה" לגרסת פרווה) מרוככת


# ¼ כוס סוכר לבן או "גולדן"


# ½ כוס סוכר חום


# 1 ביצה


# 1 כף תמצית וניל


# ¼1 כוסות קמח מנופה


# 1 חבילה אינסטנט פודינג וניל


# ½ כפית סודה לשתייה


# קורט מלח


# ½ כוס נטיפי שוקולד צ'יפס חום או לבן


# ¾ כוס סוכריות עדשים צבעוניות קטנות


לעיטור:


# כ־¾ כוס סוכריות עדשים צבעוניות



אופן ההכנה:



מניחים במערבל חשמלי את החמאה ומערבלים בוו גיטרה, תוך כדי הוספת הסוכר. מוסיפים את תמצית הווניל והביצה, ומערבלים עד לקבלת תערובת קרמית.


מנמיכים את מהירות המערבל ומוסיפים בהדרגה ולסירוגין את הקמח, אבקת הפודינג וניל, הסודה לשתייה והמלח. מערבלים לקבלת בצק במרקם חלק.


מוסיפים את נטיפי השוקולד צ'יפס וסוכריות העדשים הצבעוניות. מערבבים ידנית עד שהם נטמעים היטב בבצק. מכניסים למקרר ומצננים במשך שעתיים.


מרפדים תבנית תנור בנייר אפייה. נוטלים מעט מהבצק ומעצבים לכדור. בדרך זו מכינים את יתר הבצק. מסדרים את כדורי הבצק על התבנית ברווחים גדולים (העוגיות מתפשטות בזמן האפייה). משטחים קלות את העוגיות, ומעטרים בסוכריות עדשים צבעוניות, יש ללחוץ אותן קלות אל הבצק. מכניסים למקרר לרבע שעה.


מחממים את התנור ל־180 מעלות. מכניסים את התבנית לתנור ואופים במשך 13־12 דקות, עד להזהבה קלה. מוציאים את העוגיות. שימו לב: הן עדיין רכות, כשהן מתקררות הן מתייצבות והופכות פריכות.