אני אוהבת להכין לחמים, בכל הצורות ומכל הסוגים והקמחים, ומשתדלת ללמוד ולנסות כל טכניקה מעניינת וחדשה בתחום. במקרר הביתי שלי אני מגדלת זה שלוש שנים אפילו מחמצת ומקפידה לטפל בה היטב. אומנם יש כיום שלל מאפיות שבהן נמכרים לחמים מופלאים, אבל דבר אינו דומה לניחוחו של לחם הנאפה בבית. לחם הוא מוצר צריכה בסיסי, מאכל מזין ופשוט ביותר, שגם המרכיבים להכנתו בסיסיים מאוד: קמח, מים, מלח וחומר התפחה. מהמרכיבים הפשוטים האלה יוצרים מגוון סוגים של לחמים בעלי מרקמים שונים.



בתקופה זו, שבה הילדים יוצאים לחופש, נעזרתי בבצק שמרים להכנת לחם שאינו דורש שמרים מיוחדים, לישה מורכבת או זמן התפחה ארוך. עם הילדים אפשר להכין לחמניות ארוכות ללא תוספות מיוחדות, ואם מתעקשים, אפשר לפזר עליהן מעט תבלינים מיובשים. 



לחם של בית


החומרים (ל־8־10 כיכרות קטנות או בינוניות): 


1 ק"ג קמח מנופה או קמח כוסמין



2 כפות גרגירי שמרים מיובשים



4 כפות שמן



1 כף סוכר



1 כפית מלח



1/2 2־3 כוסות מים פושרים



להברשה ובזיקה:


1 כפית שמן + 2 כפות מים



2 כפות זרעי שומשום



1 כף גרגירי קצח



1 כפית זעתר - לא הכרחי



מחלקים את הבצק ל-8-10 חלקים ומעצבים אותם לכיכרות ארוכות. צילום: פסקל פרץ רובין
מחלקים את הבצק ל-8-10 חלקים ומעצבים אותם לכיכרות ארוכות. צילום: פסקל פרץ רובין



אופן ההכנה:

1. שמים בקערת מיקסר חשמלי עם וו לישה את הקמח. יוצרים גומה במרכזו. מכניסים פנימה את גרגירי השמרים לתוך הגומה, את השמן ואת הסוכר. בוזקים סביב הגומה את המלח. מערבלים ולשים במהירות נמוכה־בינונית ומוסיפים בהדרגה את המים תוך כדי לישה. לשים עד לקבלת בצק אחיד וחלק הניתק מדופנות הקערה. ממשיכים ללוש כשבע דקות במיקסר במהירות נמוכה. מכסים במגבת עבה ומעמידים במקום חמים במשך כחצי שעה עד שהבצק מכפיל את נפחו. לשים שוב את הבצק ומכסים. נותנים לו לתפוח שוב עוד חצי שעה.



2. מחלקים את הבצק ל־8־10 חלקים ומעצבים אותם לכיכרות ארוכות. מסדרים את הכיכרות על תבניות אפייה משומנות היטב או מרופדות בנייר אפייה תוך שמירה על רווחים ביניהן. בעזרת סכין חדה יוצרים שלושה חריצים אלכסוניים על כל כיכר. משהים במקום חמים במשך כ־20 דקות נוספות.



3. מברישים את הכיכרות בשמן ובמים ומכניסים לתנור. אם רוצים, אפשר לפזר עליהן גם מעט גרגירי שומשום, קצח או זעתר. אופים בתנור שחומם מראש לחום בינוני, 180 מעלות, במשך כ־30־35 דקות. מוציאים ומצננים.



טיפסקל
אפשר להוסיף לקמח רבע או חצי כוס זיתים ,עגבניות מיובשות, פירות מיובשים או אגוזים.



אפשר להוסיף לקמח תבלינים כמו פפריקה ו/ או עשבי תיבול.



אפשר לרדד את חלקי הבצק, למרוח אותם בממרח פסטו ולגלגל ללחמנייה.